نسخه چاپی

اجرای طرح اشتغال زندانیان پس از آزادی

قائم مقام معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: طرح اشتغال زندانیان پس از آزادی از زندان را آغاز كردیم.

به گزارش نما، دکتر مهدی امیری در رابطه با رویکرد اجتماعی مبارزه با مواد مخدر و نقشی که قوه قضائیه در تحقق این رویکرد دارد گفت: بحث مبارزه با مواد مخدر با اين رويكرد، از مقوله‌هایی است که ما هم پیگیر آن هستیم چرا که ابتلا به مواد مخدر چه در حوزه تولید و چه توزیع ریشه بسیاری از جرائم را در کشور به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه اگر به موضوع مواد مخدر به شکل جامع پرداخته شود، اثرات موثری در کاهش آسیب های اجتماعی خواهد داشت، افزود: قوه قضائیه مواجهه اجتماعی با آسیب های جامعه را در دستور کار دارد.

قائم‌مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با تاکید بر اینکه قوه قضائیه با رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر، همراهی دارد، اظهار داشت: در صورتی که همه افراد جامعه در مبارزه با معضل مواد مخدر و اعتیاد نقش داشته باشند،شاهد کاهش نرخ ابتلاء به مواد مخدر و عوارض مرتبط با آن هستیم.در رابطه با افزایش آگاهی بخشی عمومی و ارتقا دانش حقوقی جامعه از جمله در حوزه مواد مخدر در قوه قضائیه اقداماتی در دست کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه برای آموزش خانواده ها و شهروندان به منظور پرهیز از گرایش به مواد مخدر و آسیب های ناشی از آن، گام‌هایی توسط قوه قضائیه برداشته شده است، افزود: در قانون پنجم توسعه صدا و سیما، آموزش و پرورش و سایر نهادهای آموزشی مکلف شده اند در حوزه مبارزه با مواد مخدر اقداماتی را انجام دهند.

قائم‌مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه بیان داشت: به عنوان یک مطالبه جدی می‌خواهیم در حوزه آگاهی‌بخشی عمومی همه کار کنند و یکی از ساز و کارها، مشارکت رسانه‌های مکتوب، دیداری، شنیداری و مجازی در اجتماعی کردن، دغدغه مواجهه صحیح با آسیب‌های اجتماعی به ویژه مواد مخدر است که در این خصوص باید همه همکاری حداکثری داشته باشند.

امیری تصریح کرد: رویکرد پیشگیری از جرم باید به عنوان یک رویکرد اولویت‌دار علاوه بر قوه قضاییه مورد توجه همه بخش‌ها از جمله قوه مجریه و مقننه و دستگاه‌های دیگر باشد و ما ایجاد هماهنگی و تعامل فرابخشی را در دستور کار قوه قضائیه داریم. بخش مردمی را در پیشگیری از وقوع جرم نیز در دستور کار قرار می‌دهیم چراکه اجتماعی کردن مواجهه با آسیب‌های اجتماعی یک راهبرد موثر است.

امیری اظهار داشت: تاکنون به مسئله پیشگیری ازجرم کمتر پرداخته‌ایم و امروز فرهنگ پیشگیری در سطح دستگاه‌های حاکمیتی تقریبا عمومیت پیدا کرده است و باید آن را ترویج دهیم و در همایش قوه قضائیه نیز روسای سه قوه بحث پیشگیری را مورد توجه قرار دادند. مقام معظم رهبری نیز به یک اولویت به آن نگاه می‌کند و باید به جای تمرکز روی حوزه دادرسی به حوزه پیشگیری بپردازیم و در جایی که پیشگیری جواب نمی‌دهد باید بحث برخورد رامورد توجه قرار دهیم.

وی در رابطه با اشتغال زندانیان و ارتباط آن با کاهش جرائم به ویژه جرائم مربوط به مواد مخدر اظهار داشت: در معاونت پیشگیری از جرم قوه قضائیه برنامه ای را در این رابطه شروع کرده ایم و برای اشتغال زندانی پس از آزادی برنامه هایی به صورت طرح اجرا شده است. اشتغال نه تنها در کاهش آسیبهای اجتماعی نقش بسیاری پررنگی دارد بلکه توجه به این موضوع یک ضرورت است و یکی از اولویت های نظام نیز به شمار می رود.

قائم‌مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: در حال حاضر اکثر زندانیان کشور به دلیل موضوع مواد مخدر در زندان هستند و قوه قضائیه در رابطه با اشتغال زندانیان برنامه هایی در دستور کار دارد و به صورت جدی پیگیر این موضوع است. هرچه گرایش زندانیانیان را به سمت اشتغال واقعی و تولیدی ببریم، جرائم به ویژه جرائم مرتبط با مواد مخدر کاهش می باید.

۱۳۹۳/۴/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...