نسخه چاپی

پشت پرده دخالت‌های آل سعود در درگیری‌های منطقه‌ای

یك رسانه سوئیسی در تحلیلی به پشت پرده دخالت‌های آل سعود در اكثر درگیری‌های منطقه‌ای پرداخته و مقابله با نفوذ ایران و ترس از دست دادن اهمیت اقتصادی منطقه‌ای را از دلایل این گونه سیاست‌های آل سعود دانست.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، "اس ار اف" سوئیس در مطلبی نوشت: َعربستان سعودی در بسیاری اختلافات و درگیری‌های منطقه‌ای دستی در بازی دارد. هدف آل سعود تشکیل یک منطقه بزرگ سنی نشین است. در پشت این گونه تحرکات و دخالت‌های عربستان سعودی البته در درجه اول خواسته ها و علایق مذهبی مطرح نیست، بلکه ترس و نگرانی از قرار گرفتن در سراشیبی اقتصادی است.

نویسنده در ادامه تصریح کرد: از زمان شروع تحولات منطقه و بهار عربی در خاورمیانه، درگیری‌های داخلی و شورش‌های مردمی بسیاری رخ داده است. اما عربستان سعودی از جمله استثنائاتی است که آرام مانده است. با این حال آل سعود در کشورهای همسایه خود اعمال نفوذ کرده و سعی می‌کند قدرت خود را گسترش دهد. اخیرا هم یک جابجایی نیرو از طرف عربستان سعودی جنجال‌هایی را به پا کرده است. ظاهرا ملک عبدالله حدود سی هزار نیروی خود را در مرزهای 800 کیلومتری با عراق مستقر کرده است.

به نوشته این رسانه سوئیسی خواسته اصلی عربستان سعودی مقابله و مهار نفوذ ایران شیعی و تقویت نیروهای سنی در منطقه است. عربستان خواهان شکل گیری رژِیم سنی است که از طرف اکثریت مردم حمایت شود.

از این رو حکومت پادشاهی عربستان از جمله در مصر از دولت نظامی "عبدالفتاح السیسی" حمایت مالی فراوانی کرده و به این ترتیب با اخوان المسلمین مبارزه می‌کند. در این راستا گروه‌های سنی افراطی که القاعده و داعش هم به آن‌ها تعلق دارند مطلوب نیستند و می‌توانند برای خانواده سلطنتی عربستان سعودی خطرناک باشند. عربستان سعودی همچنین اعتراف می‌کند که به گروه‌های مخالف میانه رو در سوریه کمک تسلیحاتی می‌کند. به گفته "اریش گیزلینگ"، کارشناس مسائل خاورمیانه، عربستان سعودی به این ترتیب روی یک لبه تیغ راه می‌رود چرا که گروه‌های میانه رو و معتدل در اصل دیگر در این منطقه جنگی وجود ندارد.

"گیزلینگ" حمله به عراق را یک موضوع مد نظر عربستان ندانسته و تصریح کرد که این کشور با حاکمیت شیعی، یک میدان بسیار بزرگ است و هیچ نیروی متعادلی که رسما بتوان از آن‌ها حمایت کرد وجود ندارد. بنابراین عربستان سعودی در این راستا تمرکز می‌کند که از مرزهای کشور خود حمایت کند.

به گفته این کارشناس غربی، عربستان سعودی می‌خواهد ایدئولوژی خود را به صورت ضربدری و عرضی در منطقه گسترش داده و جایگاه قدرتی خود را تحکیم بخشد.

عربستان سعودی به زعم خود تلاش می‌کند امنیت و پایداری را در منطقه خلق کند، اما به اعتقاد "گیزلینگ"، این مسئله واضح است که این گونه استدلال‌های آل سعود تنها بهانه است و در اصل منافع اقتصادی این رژیم مطرح است و عربستان سعودی نگران است که اهمیت اقتصادی خود در منطقه را از دست بدهد.

البته هنوز این کشور نفت خیز در پول شناور است، اما دوران‌های سخت‌تر هم کم کم خود را نشان می‌دهد. به گفته "گیزلینگ"، شرایط زندگی مردم این کشور بدتر از قبل می‌شود. این مسئله خود را در این مسئله نشان می‌دهد که آل سعود اخیرا این پرسش را مطرح می‌کند که آیا زنان در این کشور اجازه رانندگی را دارند. قبلا این مسئله مطرح نبود چرا که مردم می توانستند به رانندگان کرایه پرداخت کنند. به این ترتیب مشکلات پیش پا افتاده در این کشور وزن سیاسی پیدا می‌کنند. دلیل این مسائل، وضعیت وخیم مبادلات تجاری نفتی است که کشور عربستان وابستگی اقصادی شدیدی به این مسئله دارد.

علاوه بر این بازارهای جهانی بیشتر به سمت تقاضاهای گازی بالاتر پیش می‌رود که بخصوص در قطر و ایران که دشمن عربستان است استخراج می‌شود. از طرفی کشورهایی مانند آمریکا در آینده می‌توانند با تکیه بر فن آوری‌های جدید در عرصه تامین نفت و گاز خود مستقل شوند. به این ترتیب آمریکایی‌ها در آِینده کمتر به نفت عربستان سعودی وابسته خواهند بود.

از طرف دیگر به اعتقاد "گیزلینگ" عربستان سعودی به دلیل اینکه آمریکا مجددا به مسیر گفتگو با ایران روی آورده است از ایالات متحده دلسرد شده است.

به این ترتیب مناسبات سابقی که بر اساس آن عربستان سعودی نفتی با قیمت مناسب را برای آمریکا تامین می‌کرد و آمریکا نیز نقش یک قدرت حمایت کننده و تامین کننده سلاح را برای آل سعود ایفا می‌کرد به آرامی سست می‌شود. برای "گیزلینگ" این مسئله واضح است که آل سعود به متحدان جدیدی نیاز دارد.

۱۳۹۳/۴/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...