نسخه چاپی

بنزین دو نرخی می شود یا سه نرخی؟

عکس خبري -بنزين دو نرخي مي شود يا سه نرخي؟

نایب رییس كمیسیون انرژی مجلس: جامعه و شرایط معیشتی مردم توان و تحمل افزایش قیمت ها را ندارد و هر افزایش قیمتی تنها به ملتهب شدن جامعه خواهد انجامید از این رو دولت باید نهایتا تا پایان برنامه پنجم قیمت بنزین را به هزار تومان برساند و هر سناریویی جز این هزینه سنگینی را به جامعه تحمیل خواهد كرد.یش بینی ما این است كه بنزین دیگر سه نرخی نخواهد شد و قیمت ها باید حول و حوش همان 400 نیمه یارانه ای و 700 آزاد در نوسان باشد.

تعیین قیمت بنزین با بالا گرفتن زمزمه های اجرای فاز دوم هدفمندی همچنان حاشیه ساز است و هر روز سناریویی جدید برای قیمت این کالای اساسی و مهم سبد مصرف خانوارها ارائه می شود. در این میان هرچند از اول خرداد با حذف بنزین 100 تومانی شاهد ارائه بنزین با دو نرخ نیمه یارانه ای 400 و ازاد 700 در جایگاه های سوخت هستیم اما برخی گمانه زنی ها حاکی از آن است که بنزین به زودی همچون گذشته سه نرخی خواهد شد.


براساس این سناریو در صورت افزايش قيمت بنزين نيمه يارانه‌اي و آزاد در مرحله‌ دوم اجراي قانون هدفمند‌سازي يارانه‌ها و ادامه‌ عرضه ذخيره بنزين ۴۰۰ توماني در كارت‌هاي سوخت باز هم بنزين سه نرخي مي‌شود. چرا که در حال حاضر نزديك به دو ميليارد ليتر بنزين ۴۰۰ توماني در كارت‌هاي سوخت موجود است، و قطعا بايد براي مصرف بنزين ۴۰۰ توماني زماني طولاني‌تر نسبت به ضرب‌الاجل مشخص‌ شده براي مصرف بنزين ۱۰۰ توماني تعيين شود. با وجود اين، اگر در مرحله‌ دوم تنها قيمت بنزين آزاد افزايش يابد و قيمت بنزين نيمه‌يارانه‌اي به روي ۴۰۰ تومان ثابت بماند، بنزين هم دو نرخي مي‌ماند.


بنزین سه نرخی باید برای همیشه منتفی شود

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس اما با تاکید براینکه قانون هدفمندی یارانه ها در بودجه 91 دست دولت را برای افزایش بی قاعده و بی ضابطه قیمت بنزین تا حد زیادی بسته است؛ می گوید جامعه و شرایط معیشتی مردم توان و تحمل افزایش قیمت ها را ندارد و هر افزایش قیمتی تنها به ملتهب شدن جامعه خواهد انجامید از این رو دولت باید نهایتا تا پایان برنامه پنجم قیمت بنزین را به هزار تومان برساند و هر سناریویی جز این هزینه سنگینی را به جامعه تحمیل خواهد کرد.

"عبدالله کعبی" در گفتگو با «فردا» با بیان اینکه نباید بنزین به شرایط سه نرخی قبل بازگردد، گفت: پیش بینی ما این است که بنزین دیگر سه نرخی نخواهد شد و قیمت ها باید حول و حوش همان 400 نیمه یارانه ای و 700 آزاد در نوسان باشد.

وی تصریح کرد: قانونگذار در بودجه 91 این اجازه را به دولت نداده است که قیمت بنزین را به بالای هزار تومان افزایش دهد، اگر آنچه دولت به مجلس اراده داده بود تصویب می شد قطعا شاهد افزایش سرسام آور قیمت حامل های انرژی بودیم اما مجلس رقمی را برای درآمد دولت از محل هدفمندی پیش بینی کرده است که در نهایت قیمت بنزین نباید بالاتر از 800 تومان شود.



توجه به آثار تورمی و رکودی حاصل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی


عضو کمیسیون انرزی مجلس با بیان اینکه قیمت سایر حامل های انرژی ممکن ست با اجرای فاز دوم افزایش یابد، ادامه داد: ممکن است با اجرای فاز دوم قیمت آب ، برق و گاز تا حدی افزایش یابد اما در بحث سوخت باید با ملاحظات بیشتری قدم برداشت چرا که هر نوع بی توجهی به افزایش قیمت ها در این بخش نه تنها بر تورم خواهد افزود بلکه به رکود نیز منجر خواهد شد.

کعبی با تاکید براینکه دولت باید با تامل و آرامش فاز دوم را اجرا کند و اصرار بی مورد بر اجرای سریع این مرحله نداشته باشد، خاطرنشان ساخت:وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم امروز به گونه ای است که اجازه هیچ نوع ریسک اقتصادی را نمی دهد، انتظار از دولت هم این است که با توجه به این شرایط حاکم اقتصادی تصمیمات خود را اجرایی کند در غیر اینصورت تنها شاهد ملتهب شدن جامعه خواهیم بود که هزینه های سنگینی را به نظام تحمیل خواهد کرد.

نایب رییس کمیسیون انرژی گفت: مجلس تا آنجا که امکانپذیر بوده است دست دولت را در این خصوص بسته است اما دولت باید منطقی و عاقلانه قانون هدفمندی را اجرا کند و بهترین و منطقی ترین سناریو برای قیمت بنزین هم این است که قیمت این حامل انرزی تا پایان برنامه پنجم به هزار تومان برسد تا فشاری را متوجه اقتصاد مردم نکند.

۱۳۹۱/۳/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...