نسخه چاپی

فضای مثبت در وین/ احتمال دستیابی به توافق نهایی

«با توجه فضای مثبتی كه در نشست امروز ایران با 6 كشور غربی ایجاد شده انتظار می رود كه شركت كنندگان به توافق نهایی دست یابند.»

به گزارش نما، "مایکل مان" سخنگوی "کاترین اشتون" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن مثبت ارزیابی کردن مذاکرات و تاکید بر عدم طرح موضوعاتی غیر از پرونده هسته ای ایران خاطرنشان کرد که دو طرف مصمم هستند تا در مدت زمانی معین به توافق نهایی دست یابند.



این گفتگوها و نشست های مفصل دو جانبه و سه جانبه به توافق برای تنظیم پیش نویس توافقنامه هسته ای همه جانبه منجر شده است.

"عباس عراقچی" معاون وزیر خارجه ایران با همتای اروپایی خود "هلگا اشمیت" بعد از مذاکراتی به مدت 2 روز با هدف ارزیابی دو طرف از مواضع یکدیگر به این توافق دست یافته اند.





مایکل مان نیز در این زمینه گفت: جلسه برای تنظیم پیش نویس توافق نهایی بعد از ظهر امروز با حضور عراقچی و اشمیت آغاز شده و آنها در حال تنظیم متن آن هستند.

نشست ها و دیدارهای اعضای هیات ایرانی در این دو روز نشانگر جدی بودن مذاکرات است، چرا که عراقچی در یک روز دو بار با اشمیت همتای اروپایی خود دیدار کرد و قبل از آغاز نوشتن پیش نویس توافق نهایی نیز نشست دو جانبه ای با "ویلیام برنز" همتای آمریکایی خود داشت.





"موسی آسی" کارشناس آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرد که طرفهای شرکت کننده در این مذاکرات هیچ دلیلی برای نرسیدن به توافق ندارند و ما باید به یاد داشته باشیم در صورت حصول توافق برای همه نتایج مثبتی خواهد داشت اما اگر در این مرحله که تا 20 جولای ادامه دارد و آخرین مرحله حساب می شود به توافق نرسیم به ماقبل مذاکرات برخواهیم گشت.





به نوشته العالم، با توجه فضای مثبتی که در نشست امروز ایران با 6 کشور غربی ایجاد شده انتظار می رود که شرکت کنندگان به توافق نهایی دست یابند.

گفتنی است حسن قشقاوی معاون وزیر خارجه ایران در امور کنسولی و پارلمانی تاکید کرد که تاسیسات آب سنگین اراک و نیروگاه فوردو از خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات هسته ای به شمار می آید.





قشقاوی همچنین مذاکرات هسته ای را دارای سه ضلع مساوی توصیف کرد که ضلع اول اساس مذاکرات و استمرار آن است، ضلع دوم خطوط قرمز ایران در فرایند تولید سوخت هسته ای و غنی سازی اورانیوم و آب سنگین اراک و مسائلی نظیر آن است. ضلع سوم نیز گشایش در فضای دیپلماسی عمومی و رسمی و فضای اقتصادی کشور است و باید این سه ضلع به طور هم زمان مورد توجه قرار گیرد.

۱۳۹۳/۴/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...