نسخه چاپی

وضعیت بازار فناوری به سود قاچاقچی‌ها

رییس صنف فناوران رایانه تهران در رابطه با حمایت از كالاهای داخلی در صنف IT گفت: حمایت ازكالاهای داخلی در صنف IT معنای چندانی ندارد چرا كه ما تكنولوژی تولید لوازم IT را نداریم.

به گزارش نما، مهدی میرمهدی افزود: کسانی که اعلام می کنند تولیدکننده موبایل یا تبلت در کشور هستند در حقیقت این لوازم را تولید نمی‌کنند بلکه اجزای آن را با هزینه کمتری وارد کشور و سپس آنها را به هم متصل کرده و به اسم کالای داخلی روانه بازار می‌کنند.

وی در ادامه با اعلام این موضوع که 98 درصد کالاهای صنف IT وارداتی است عنوان کرد: شاید بتوانیم تنها ادعا کنیم که کالاهای جانبی IT در کشور تولید داخلی هستند ما در رابطه با این موضوع که حمایت از تولید داخلی را در صنف IT قطع کنند پیشنهاداتی را به دولت ارائه کردیم.

رییس صنف فناوران رایانه تهران با اشاره به این‌که بسیاری از کالاهای داخل بازار قاچاق هستند گفت:‌ متاسفانه خیلی از کالاها به دلیل تعرفه گمرکی بالایی که دارند قاچاق می‌شوند به نظر می رسد بهتر باشد در این زمینه دولت تعرفه گمرکی حذف و تنها به سودی که می‌گیرد بسنده کند. درحال حاضر چنین وضعیتی به سود قاچاقچی‌ها است. جالب اینجاست که هم قاچاقچی و هم شخصی که کالا را بصورت قانونی وارد کشور می‌کند، برگه سبز دارد.

او در مورد وضعیت بازار فناوری اطلاعات گفت: بعد از عید امسال به دلیل افزایش تعرفه‌ها وضعیت بازار فناوری اطلاعات مطلوب نبوده است. بعد از افزایش مالیات بر ارزش افزوده از شش به هشت درصد قیمت‌ها افزایش داشت و این موضوع تاثیر خود را روی قدرت توان خرید مردم گذاشت. می‌توانیم بگویم که سال گذشته کالاهای فناوری در لیست سبد خرید مردم قرار داشت اما درحال حاضر اینگونه نیست. این کساد به حدی رسیده که بعضی از فروشندگان به فکر فروختن واحد صنفی خود افتاده‌اند.

رییس صنف فناوران رایانه تهران در پایان ابراز امیدواری کرد و افزود: امیدواریم با اتفاقات جدیدی که در گمرک افتاده قیمت‌ها کاهش پیدا کند. اخیرا ترخیص کالا برای واردکنندگان در گمرک راحت‌تر شده و این موضوع باعث افزایش ورود کالای فناوری اطلاعات به کشور می‌شود.
منبع: ایسنا

۱۳۹۳/۴/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...