نسخه چاپی

تنها استاندار شهید كشور كیست؟

امروز سی‌و سومین سالروز شهادت دو فرزند برومند گیلانی است كه خونشان، نشانی از آزادی و استقلال واقعی این ملت شد؛ شهید علی انصاری استاندار مكتبی و شهید علیرضا نورانی معاون مردمی استاندار گیلان.

مهندس علی انصاری، سال 1323 در شهرستان رودسر متولد شد. دوران کودکی را در زادگاهش سپری کرد و در دوره جوانی برای ادامه تحصیل در دبیرستان نظام رهسپار شهر تهران شد ولی در خردادماه سال 1342 از دبیرستان اخراج شد.

اما دوباره تحصیلاتش را از سر گرفت و پس از اخذ دیپلم تحصیلات خود را در رشته «ریاضی» دانشگاه تهران آغاز کرد. او در این دوره چندین مرتبه توسط ساواک بازداشت و به زندان رفت.

پس از اتمام دوره کارشناسی بدلیل اینکه ساواک با ادامه تحصیلش در ایران مخالف بود به توصیه پدرش با اسم مستعار به آمریکا رفت و در دو رشته «صنایع» و «ریاضی» به طور همزمان تحصیلاتش را ادامه داد و در رشته ریاضی موفق به اخذ مدرک دکتری شد. در زمان حضورش در آمریکا دبیر انتشارات انجمن اسلامی بود و در زمینه انتشار کتب با روحانیون مبارز رابطه بسیار نزدیکی داشت. همچنین به عنوان استاد در دانشگاه تدریس می‌کرد اما پس از دو ترم به جرم تبلیغ در هنگام تحصیل، از تدریس در تمامی دانشگا‌ه‌های آمریکا منع شد ولی پس از مدتی مسئولیت برگزاری مجالس و تظاهرات را در آمریکا به عهده گرفت.

مهندس انصاری به دلیل دوستی با دکتر چمران چندین مرتبه به لبنان رفت و پس از پیروزی انقلاب به ایران بازگشت و ابتدا به عنوان معاون استاندار خراسان و سپس در جایگاه استاندار گیلان به خدمت پرداخت و در همان زمان ریاست دانشکده فنی گیلان و عضویت هیأت علمی دانشگاه تهران را بر عهده گرفت و سرانجام در روز 15 تیرماه 1360 یک هفته پس از انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی توسط منافقین در شهر رشت در حالیکه 11 زخم عشق را به جان خرید، آرام و مطمئن ندای حق را لبیک گفت.

شهید مهندس علیرضا نورانی

مهندس علیرضا نورانی اوایل تابستان سال 1328 در لنگرود متولد شد.در کلاس ششم ابتدایی در سطح استان گیلان اول شد و دوره دبیرستان را با اخذ دیپلم ریاضی در همین شهر به اتمام رسانید و در کنکور سراسری شرکت کرد و در رشته مهندسی دانشگاه علم و صنعت قبول شد. سال 1350 ازدواج کرد و برای ادامه تحصیل در تهران مقیم شد.

پس از اخذ دانشنامه، یکی دو سال در شرکت‌های خصوصی مشغول به کار بود و در اواخر حکومت رژیم منحوس پهلوی به خدمت آموزش و پرورش درآمد و در انستیتو هنرستان جردن تهران به تدریس پرداخت. پس از پیروزی انقلاب و تشکیل مجتمع لویزان، نورانی به معاونت مجتمع تکنولوژی انقلاب مشغول به کار شد.

یک سال بعد به علت انقلاب فرهنگی و تعطیل شدن مجتمع، بنا به درخواست دوستان و شهید انصاری استاندار وقت و احساس مسئولیت شرعی جهت ماموریت به گیلان آمد و به ریاست دفتر فنی استان برگزیده شد و در اوایل اردیبهشت به سمت معاون عمرانی و فنی استانداری انتخاب شد و صبحگاه روز چهارم ماه مبارک رمضان سال 1360 هنگامی که به اتفاق شهید انصاری، استاندار گیلان عازم محل خدمت خویش در استانداری بود در خیابان لاکانی رشت هدف گلوله منافقان کوردل و مزدوران آمریکا قرار گرفتند و با دهان روزه به لقاء‌الله پیوستند.

به این مناسبت،دکتر محمدمهدی نورانی، فرزند شهید نورانی و داماد شهید انصاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: شهدا و ایثارگران برای حفظ ارزش‌ها و اعتقادات ایران اسلامی با روح بلند، شهامت، جسارت و پیروی از ولایت تمام تلاش خود را به کار بردند و حاصل این امر نیز اقتدار ایران اسلامی در سراسر جهان است.

وی، وحدت‌، ولایت‌پذیری، شجاعت و شهامت، صفا و صمیمیت، ایمان به خدا و روحیه شهادت‌طلبی را وجه اشتراک همه شهدا دانست و افزود: تبعیت و حرکت در مسیر آرمان‌ها و اهداف شهدا موجب پیروزی ملت ایران در تمامی عرصه‌ها و میادین شد زیرا راه شهدا راه و طریق درست است. پدرم و شهید انصاری نیز از جمله کسانی بودند که خالصانه پای ارزش‌های انقلاب و اهداف امام‌(ره) ایستادند و با اخلاص، خود را فدای انقلاب کردند.

طبق روال هر ساله با توجه به قرار گرفتن در آستانه سالروز شهادت شهیدان انصاری و نورانی تنها استاندار شهید کشور و معاون عمرانی ایشان، مراسم گرامیداشت یاد و خاطره این شهیدان در استان با حضور مسئولان و خانواده‌های شهدا برگزار می‌شود که این مراسم امروز 15 تیر ماه از ساعت 10 صبح در مسجد قدس رشت واقع در خیابان آزادگان برگزار شد.
منبع: ایسنا

۱۳۹۳/۴/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...