نسخه چاپی

گزارشی جدید درباره جاسوسی آمریكا

یك روزنامه آمریكایی در شماره امروز خود اقدام به انتشار جزئیاتی جدید از جاسوسی آژانسهای اطلاعاتی این كشور از شهروندان و مهاجران كرده است.

به گزارش نما، واشنگتن پست در گزارش خود می نویسد: زمانیکه آژانس امنیت ملی آمریکا در یک دوره چهار ساله اقدام به جمع آوری اطلاعات آنلاین از کاربران خارجی حاضر در ایالات متحده می کرده اطلاعات گسترده ای نیز ار شهروندان آمریکایی جمع آوری و آنها را طبقه بندی کرده است.

بر اساس این گزارش، حدود نیمی از فایل های جمع آوری شده حاوی نام، آدرس پست الکترونیکی، و دیگر اطلاعاتی است که بر اساس اسناد آژانس امنیت ملی آمریکا، متعلق به شهروندان آمریکایی هستند.

بر اساس این گزارش، هر چند آژانس امنیت ملی آمریکا تلاش دارد تا اینطور وانمود کند که هدف اصلی اقدامات نهادهای تحت امر این سازمان در داخل آمریکا، شهرندان غیر آمریکایی هستند، اما اسناد جدید نشان می دهند که ماموران این نهاد جاسوسی اطلاعات مربوط به هموطنان خود را نیز ضبط و طبقه بندی کرده اند.

به نوشته واشنگتن پست،آژانس امنیت ملی آمریکا برای آنکه این جاسوسی خود را توجیه کند اعلام کرده که پیام های ضبط شده مربوط به موارد مهمی همچون پروژه های محرمانه هسته ای در کشورهای دیگر، قراردادهای دوجانبه با کشورها و طرف های مختلف، تحرکات نظامی، و عملیات های خرابکارانه علیه رایانه های آمریکا بوده است.

آژانس امنیت ملی آمریکا برای توجیه بیشتر اعلام کرده که از طریق رصد فعالیت های آنلاین در آمریکا موفق شده تا در سال 2011 میلادی عامل بمبگذاری جزیره بالی در سال 2002 میلادی را بازداشت کند.

بر اساس این اطلاعات که توسط "ادوارد اسنودن" مامور سابق سازمان سیا، در اختیار واشنگتن پست قرار گرفته از سال 2009 تا 2012 میلادی از 11 هزار کاربر آنلاین اینترنت جاسوسی شده و 160 هزار پست الکترونیک نیز مورد پایش قرار گرفته اند که اطلاعات گسترده ای از آنها جمع آوری شده اند. برخی از اطلاعات جمع آوری شده شامل صدها صفحه است.

به گزارش مهر، ادوارد اسنودن از تابستان سال گذشته و پس از گریختن به هنگ کنگ اقدام به افشاگری کرده و اسناد مختلفی در خصوص جاسوسی آژانس امنیت ملی امریکا و نهادهای وابسته به آن از مردم آمریکا و سایر کشورهای جهان منشتر کرد.

بر اساس این اسناد، در این عملیات نه تنها کشورهای دشمن آمریکا هدف جاسوسان ایالات متحده بوده اند بلکه همپیمانان آمریکا مانند آلمان و دیگر کشورهای اروپایی و همچنین پاکستان نیز از گزند جاسوسان آمریکایی در امان نبوده اند.

در همین رابطه در هفته گذشته یک جاسوس دوجانبه در آلمان بازدشت شد. این مامور متهم است در طول یک سال گذشته بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ سند محرمانه از سیستم مرکزی سرویس اطلاعاتی آلمان بیرون کشیده و بر روی فلش مموری (USB) ذخیره کرده است.

اسناد ذخیره شده توسط این مامور، موضوعات مختلفی را از جمله اسناد مربوط به کمیته تحقیق پارلمان آلمان درباره فعالیت های جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا در آلمان و شنود مکالمات تلفنی شهروندان و سیاستمداران این کشور شامل می شد.

گفته می شود فرد بازداشت شده بین سال های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ اطلاعاتی را به یک مامور مخفی سازمان اطلاعاتی آمریکا فروخته و در ازای آن 10 هزار یورو پول دریافت کرده است.
منبع: مهر

۱۳۹۳/۴/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...