نسخه چاپی

راهبردهای ایران در قبال بحران عراق

عکس خبري -راهبردهاي ايران در قبال بحران عراق

به گفته تحلیل‌گران، ایران برای كمك به دولت نوری مالكی در جنگ علیه داعش می‌تواند به‌طور بالقوه كمك مهمی از طریق سپاه پاسداران ارائه دهد

گروه ترجمه - پایگاه اینترنتی المانیتور 5 ژوئیه 2014 (14 تیر) در مقاله‌ای به راهبردهای ایران در قبال بحران عراق پرداخت و نوشت: به گفته تحلیل‌گران، ایران برای کمک به دولت نوری مالکی در جنگ علیه داعش می‌تواند به‌طور بالقوه کمک مهمی از طریق سپاه پاسداران ارائه دهد. افشون استوار، تحلیل‌گر خاورمیانه[غرب آسیا] در مرکز تحلیل‌های دریایی معتقد است کمک نظامی ایران به عراق احتمالاً بر حوزه‌های مختلفی متمرکز است: مشاوره، آموزش، طراحی و هماهنگی، اطلاعات و تجهیزات نظامی. وی می‌گوید: «تردید دارم که کمک‌های ایران در این مقطع به این حوزه‌ها محدود باشد و عمده آن، پنهان است... نقش نیروی قدس در عراق احتمالاً شبیه نقشی است که در سوریه ایفا کرده است که در این کشور با آموزش و سایر اقدامات به حفظ بشار اسد در قدرت کمک کرد... تعداد اعضای نیروی قدس در عراق و سایر نیروهای مخصوص سپاه پاسداران احتمالاً به‌نسبت اندک است.»

در ادامه مقاله آمده است: افشون استوار معتقد است که «نیروی قدس احتمالاً در دو سطح، نقش حمایتی خود را ایفا می‌کند: سطح سیاسی؛ کمک به جلب حمایت برای مالکی از جمله در میان شبه‌نظامیان شیعه و بسیج در برابر داعش؛‌ و سطح میدانی؛ کمک به آموزش، سازمان‌دهی و هماهنگی نیروهای شبه‌نظامی شیعه.» محسن میلانی، مدیر اجرایی مرکز مطالعات راهبردی و دیپلماتیک در دانشگاه فلوریدای جنوبی، معتقد است که ایران تلاش خواهد کرد شبه‌نظامیان شیعه را بسیج کند؛ این شبه‌نظامیان در سال‌های اخیر غیرفعال بوده‌اند... ایران مطمئناً تلاش خواهد کرد سپاه بدر را که از سوی ایران آموزش دیده، مجدداً سازمان‌دهی و مسلح کند. ایران گروه‌های شورشی کوچک‌تر را به‌منظور پیوستن به جنگ علیه داعش ترغیب خواهد کرد... ایران معتقد است شورش‌گری سنی‌ها تنها در صورتی شکست خواهد خورد که شبه‌نظامیان متفرق شیعه برای همکاری با یکدیگر توافق کنند.‌‌«

در پایان مقاله آمده است: افشون استوار معتقد است که «نیروی قدس احتمالاً نقش گروه‌های شبه‌نظامی شیعه در جنگ علیه داعش را هماهنگ می‌کند و به آموزش اعضای جدید کمک می‌کند... فرماندهان نیروی قدس با شبه‌نظامیان شیعه در گذشته همکاری نزدیک کرده‌اند و به سازمان‌دهی مداخله آن‌ها در سوریه کمک کرده‌اند؛ بنابراین هر‌گونه تلاش در عراق احتمالاً تکامل مداوم این رابطه است.» مؤسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی 2 ژوئیه نوشت که تحلیل تصویری ویدئویی که توسط مقامات عراقی منتشر شد، نشان می‌دهد که ایران به عراق جت‌های سوخو داده است. این گزارش می‌افزاید: مشخص نیست که آیا این جت‌ها توسط نیروهای ایرانی هدایت می‌شوند و به پرواز درمی‌آیند یا خیر؟

 تحلیل‌:
یکی از نکات قابل‌تأمل در موضع‌گیری غربی‌ها درباره بحران عراق و گروه تروریستی داعش، نوع نگاه و تحلیل آنان به‌ویژه درباره برخورد ایران با این موضوع است؛ اما در مجموع، غربی‌ها دو رویکرد در این باره دارند: 1- به جای آنکه به طور جد و عملی از دولت قانونی مالکی علیه تروریست‌های وحشی داعش حمایت کنند، صرفاً با فلسفه‌بافی چگونگی احتمال کمک‌های ایران به عراق را بزرگ‌نمایی و برجسته می‌کنند. 2- همگی‌شان سعی در القای جنگ شیعه و سنی در عراق دارند و به آن رنگ مذهبی و قومی می‌دهند تا بدین وسیله، کمک‌های نهان و آشکار خود به این تروریست‌های اجاره‌ای را توجیه کنند. دولت و ملت عراق خود توانایی مقابله با این گروهک‌ تروریستی وارداتی را دارند، هرچند ایران نیز برای ارائه هرگونه کمک به دولت عراق در صورت درخواست آن‌ها، آماده است.

۱۳۹۳/۴/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...