نسخه چاپی

الطاف پنج گانه الهی برای روزه داران

حضرت رضا (علیه السلام): «خواب روزه‌دار عبادت و سكوتش تسبیح و دعایش مستجاب و عملش دو چندان است.»

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران، خداوند فرموده است اگر بنده من بداند ماه رمضان چيست، آرزو مي‌کند همه ماه‌هاي سال رمضان باشند. و در این ماه الطاف خاصی را عنایت فرموده است.

لطف اول: شياطيني که در زنجيرند

ناب‌ترين فرصتش، ميهماني در شهري خالي از شياطين است! اين يکي از بزرگترين خدماتي است که ميزبان‌ براي ميهمانانش قائل شده است. محيطي امن که هيچ شيطاني در آن پرسه نمي‌زند و راهي است براي شناخت نفس‌مان، براي شناخت بهتر خودمان! وقتي دست وسوسه‌هاي شيطان از دل ما کوتاه باشد و ما با يک زره فولادين به نام روزه به سمت خدا مي‌رويم، لابد يک چيزي از درون‌مان قلقلک‌مان مي‌دهد تا به سمت نافرماني برويم. چيزي شبيه نفس! شبيه دل‌مشغولي‌ها و دل‌خواستني‌هاي خودمان! پس وقتي شيطان در زنجير است و زره بر تن داريم، راحت‌تر مي‌شود خودمان را بشناسيم و طبيب دل بيمار خود باشيم و بيماري‌هايش را يکي يکي درمان کنيم.

لطف دوم: هر چه بخواهي همان مي‌شود!

نشان به آن نشان که هر شب ماه رمضان، خداوند 3 بار خطاب به ما ندا مي‌دهد: «آيا سوال کننده‌اي هست تا خواسته‌اش را بدهم؟ آيا توبه کننده‌اي هست تا توبه او را بپذيرم؟

آيا آمرزش‌کننده‌اي هست تا او را بيامرزم؟» چرا به نداي هل من تائب خدا لبيک نگوييم؟! کيست به توانگر بي احتياج و ادا کننده عادل قرض بدهد؟!

لطف سوم: نفس‌هايي که تسبيح می گویند

لابد شما هم شنيده‌ايد از حضرت رضا(عليه السلام): «خواب روزه‌دار عبادت و سکوتش تسبيح و دعايش مستجاب و عملش دو چندان است.» يعني براي خدا فرقي ندارد که کل روزت را بخوابي يا دعا کني يا ساکت باشي در هر صورت غرق رحمتي! خدا، خدايي‌اش را مي‌کند، ماييم که بايد بندگي کنيم در اين ماه!

لطف چهارم: دعايي که مستجاب است!

روزه‌دار هنگام افطار يک دعاي مستجاب دارد، حضرت رضا مي‌فرمايند. يعني 30 شب و 30 دعاي مختلف... دعاهايي که قول اجابتش را داده‌اند!

لطف پنجم: باشد که باتقوا شويد!

«اي کساني که ايمان آورده‌ايد! روزه بر شما واجب شد، همان‌گونه که بر کساني که قبل از شما بودند واجب شد، اميد است باتقوا شويد» (183سوره بقره) خط قرآن است که اميد به تقواپيشگي ما دارد و يکي از راه‌هايش را روزه مي‌داند، شايد فرصت غنيمت شمريم.

۱۳۹۳/۴/۱۶

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...