نسخه چاپی

كدام را بخریم، لپ تاپ یا تبلت؟

استفاده از تبلت و لپ تاپ برای افراد مختلف در جاای مختلف باعث می‌شود در هنگام خرید سردرگمی به وجود بیاید كه لپ‌تاپ بخریم یا تبلت؟

به گزارش نما به نقل از جام نیوز، روزنامه خراسان نوشت: بسیاری از افراد هستند که هنوز هم فرق میان تبلت و لپ‌تاپ را نمی‌دانند یا این که فکر می‌کنند نام تمامی تبلت‌ها آی‌پد است. حتی در زمان خرید هم برای یک انتخاب صحیح دچار مشکل می‌شوند، در این هفته به شما فرق‌های میان تبلت و لپ‌تاپ را توضیح خواهیم داد.

تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها

اگر بخواهیم صادقانه و بدون در نظر گرفتن نکات تخصصی به این موضوع نگاه کنیم، باید بگوییم هم لپ‌تاپ و هم تبلت دارای ویژگی‌ها و کاربردهای خاصی است که هر یک می‌تواند در زمان خاص برای افرادی که در جهان مجازی حضور دارند نقش به‌سزایی ایفا کند و مقایسه این دو محصول با یکدیگر نمی‌تواند چندان منطقی باشد. اما به عنوان مثال هنگامی که شما در منزل و در مقابل تلویزیون نشسته‌اید و می‌خواهید متنی را تایپ کنید، بدون شک استفاده از لپ‌تاپ بهترین گزینه برای این کار است که البته برای رعایت اصول استفاده از آن و حفظ سلامتی خود ناگزیرید آن را روی میز و یا زمین قرار دهید. اما اگر در همین شرایط تمایل داشته باشید که در اینترنت چرخی بزنید و یا کتابی الکترونیکی را مطالعه کنید، مطمئنا استفاده از تبلت کار شما را بسیار ساده‌تر می‌کند.

هر دو خوب هستند

بنابراین همان‌طور که گفته شد هر محصول و فناوری جدید می‌تواند کاربردهای منحصر به‌فردی داشته باشد که آن را از سایر محصولات متمایز بسازد، اما باید به این نکته نیز توجه داشت که این موضوع نمی‌تواند دلیل باشد تا همه کاربران تلاش کنند از تمامی این محصولات بهره ببرند که البته شرایط اقتصادی و قیمت‌های بالای محصولاتی مانند لپ‌تلپ و تبلت نیز این اجازه را به بسیاری از کاربران نمی‌دهد که بتوانند در آن واحد هر دو محصول ذکر شده را داشته باشند. بنابراین پیشنهاد می‌شود با توجه به شرایط کاری و نیازهای خود محصولی را انتخاب کنید که برای شما کارایی بیشتری داشته باشد. هرچند که در صورت مناسب بودن شرایط اقتصادی، داشتن هر دو محصول مزایا و امکانات خود را به همراه دارد.

آیا متخصص هستید؟

اگر شما از جمله کاربرانی هستید که فعالیت‌های تخصصی مانند طراحی و کار با نرم‌افزارهای مختلف را در برنامه روزانه خود دارید، تردیدی وجود ندارد که استفاده از تبلت نمی‌تواند در این زمینه برای شما مفید باشد زیرا نه تنها سرعت پردازنده‌های آن جواب‌گوی نیازهای شما نخواهد بود بلکه ممکن است برخی از نرم‌افزارهای تخصصی شما نیز روی آن نصب نشود. بنابراین استفاده از لپ‌تاپ در این شرایط بهتر است که در خرید آن نیز باید به مواردی همچون سرعت پردازنده و قابلیت‌های گرافیکی توجه داشته باشید.

تبلت‌ها و آینده‌ای نزدیک

اما انجام بازی‌های رایانه‌ای، مطالعه کتاب‌های الکترونیک و گشت‌وگذار در اینترنت و به‌طور کلی فعالیت‌هایی که بیشتر جنبه رصد، تفریح و سرگرمی دارد در تبلت‌ها بسیار ساده‌تر و کاربردپسندتر است و همین موضوع سبب شده است که در سال‌های اخیر میزان فروش این محصول در بازارهای جهانی به‌طور چشم‌گیری افزایش پیدا کند. افزایشی که پیشی‌بینی می‌شود از حدود 28 میلیون تبلت در سال 2013، به حدود 230 میلیون در سال 2016 برسد. یعنی در کمتر از 4 سال آینده 230 میلیون کاربر از تبلت استفاده خواهند کرد. مهم‌ترین علت افزایش چشم‌گیر میزان فروش این محصول نیز همان استفاده عمومی آن است، استفاده‌ای که بر اساس آمارها حدود 10درصد آن به تماشای فیلم‌ها و ویدیوها اختصاص دارد.

تلفیقی از هر دو

همان نکته‌ای که ممکن است در حال حاضر در ذهن شما ایجاد شده باشد، به ذهن متخصصان نیز خطور کرده است و آن این‌که بتوان از تلفیق لپ‌تاپ‌ و تبلت محصولی را تولید کرد که قابلیت‌های هر دوی آن‌ها را داشته باشد و این امکان را به کاربر بدهد که در شرایط خاص از ویژگی تفکیک‌پذیری این محصول استفاده کنند. بدون شک در آن زمان این محصول می‌تواند محصولی ایده‌آل برای کاربران باشد اما تا رسیدن به آن زمان بهتر است بر اساس نیازها و شرایط کاری خود برای خرید یکی از این محصولات تصمیم‌گیری کنید.

مزایا و معایب

اگر بخواهیم در کلام آخر مزایا و معایب تبلت‌ها را به اختصار بیان می‌کنیم این گونه خواهد بود که سبک بودن، طول عمر بالای باتری و قابلیت جابه‌جایی از جمله مهم‌ترین مزیت‌های یک تبلت است که البته همین مزیت‌ها سبب می‌شود که مواردی همچون قدرت پایین‌تر پردازش‌گر و حافظه در مقایسه با لپ‌تاپ، محدود بودن اتصالات ورودی و خروجی و همچنین ضعف در پشتیبانی از نرم‌افزارهای مختلف را به دنبال داشته باشد و در رابطه با لپ‌تاپ‌ها این نکته را به‌خاطر داشته باشید این محصول از لحاظ سخت‌افزاری و قدرت پردازش، چند سر و گردن از تبلت قدرتمندتر است و همان‌طور که گفته شد تبلت‌ها بیشتر به‌عنوان وسیله‌ای تفریحی و تا حدودی کاربردی با قابلیت حمل‌ونقل آسان شناخته می‌شود.

۱۳۹۳/۴/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...