نسخه چاپی

با افراد گرمازده چه باید كرد؟ ‌

‌مدیر مركز حوادث و فوریت‌های پزشكی فارس با اشاره به قرار داشتن در فصل گرما و امكان مواجهه با افراد گرمازده، گفت: شهروندان اگر با فردی كه گرمازده شده مواجه شدند، هرگز از آب سرد برای خنك كردن فرد استفاده نكنند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا،دکتر کامران فیروزی تصریح کرد: اگر با فرد گرمازده مواجه شدید، مصدوم را سریعاً از محیط گرم خارج کرده و در محیط سایه دار و خنک به پشت بخوابانید، لباس‌های مصدوم را خارج کرده و سعی کنید با آب ولرم و ملحفه یا پارچه‌هایی که در آب ولرم خیسانده‌اید بدن او را بپوشانید .

وی با اشاره به اینکه بدن انسان به طور خود کار هنگام گرما مکانیسم تعریق را فعال و گرمای اضافی را از این طریق دفع می‌کند، گفت: در این زمان مقداری از سدیم بدن هم به همراه آب دفع می‌شود.

این پزشک اورژانس در خصوص علائم گرمازدگی گفت: در گرمازدگی علایمی مانند پوست داغ و برافروخته و خشک یا مرطوب وجود دارد، دمای مرکز بدن بسیار بالاست و فرد سردرد، سرگیجه، افت فشار خون، حالت تهوع و استفراغ دارد، تنفس‌های مصدوم در ابتدا سریع و سپس آهسته و عمیق می‌شود.

فیروزی بیان کرد: نبض فرد گرمازده در ابتدا تند و سپس آهسته می‌شود و به علت از دست دادن مایعات بدن امکان شوک خفیف، وقوع تشنج و در نهایت از دست دادن هوشیاری و مرگ هم وجود دارد.

وی گفت: باد زدن و پاشیدن آب به صورت مصدوم، نوشاندن خوراکی مایعات خوراکی سرد به مصدوم در صورت هوشیار بودن، از اقدامات درمانی است، و از آنجایی که مصدوم به همراه تعریق نمک از دست داده، پیشنهاد می‌شود محلول آب و نمک(یک قاشق چای خوری نمک در یک لیتر آب) به فرد بنوشانند.

فیروزی افزود: غوطه‌ ور کردن مصدوم گرمازده در آب ولرم به عهده پرسنل مراکز درمانی است و به‌خاطر داشته باشید که اگر در انجام این اقدامات توانایی و تمرکز لازم را ندارید، تنها با اورژانس 115 تماس بگیرید.

وی با اشاره به اینکه خطر گرمازدگی در افرادی که دچار بیماری‌هایی چون دیابت یا قلبی مبتلا هستند، بیشتر است، گفت: افرادی که ورزش و فعالیت‌های سخت انجام می‌دهند، مانند نانواها، چون مجبور به حضور در محیطی گرم برای مدت طولانی هستند، به علت تعریق بیشتر، آب بیشتری از دست می‌دهند و بنابراین در معرض خطر گرمازدگی قرار دارند.

فیروزی گفت: عوامل محیطی هم می‌توانند شرایط مناسب‌تری برای گرمازدگی در فرد ایجاد کنند، مثلاً ساکنان مناطقی که شدت گرما در آنجا بیشتر از دیگر نقاط است و عوامل تشدید کننده گرما مانند رطوبت و باد در آن مناطق بیشتر است، بیشتر دچار گرمازدگی در معرض خطر گرمازدگی قرار دارند.

این متخصص پزشکی اورژانس گفت: به طور کلی همواره پیشگیری ایده‌آل‌ترین راه درمان است و بر این اساس بهتر است از شرایط اقلیمی منطقه زندگی خود یا مکانی که برای مسافرت می‌رویم مطلع شویم، مایعات کافی بنوشیم و سعی کنیم در معرض گرما، آن هم به مدت طولانی، قرار نگیریم.

۱۳۹۳/۴/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...