نسخه چاپی

جرمی بدتر از راهزنی كه در ادارات انجام می شود!

این را هم از یاد نبریم كه با توجیه های بی پایه و اساس هیچ حرامی حلال نمی شود! گاهی مشاهده می شود كه برخی به راحتی در ساعت اداری و با اموال اداری به كار شخصی می پردازند و بعد هم دلایلی برای كار خود ذكر می كنند.

به گزارش تراز نگاه ما به بیت المال در سال های اخیر دچار کمی مسامحه و سهل انگاری شده است. شاید اگر در دوران دفاع مقدس داستان برخورد امیرالمؤمنین (ع) را با عقیل هر کسی می شنید بر خود می لرزید که نکند من هم در رابطه با بیت المال مسلمین دچار بی مبالاتی شده باشم، اما متاسفانه امروز این مساله برای کمتر کسی است که دارای اهمیت و اولویت باشد. حال آنکه بیت المال، بیت المال است، چه در حکومت علوی باشد و چه در جمهوری اسلامی؛ چه یک خودکار و قلم و کاغذ باشد چه چند میلیارد؛ چه کم باشد چه زیاد همه ما در برابر بیت المال مسئولیم و سهل انگاری در این رابطه عقوبت سنگینی برایمان به همراه خواهد داشت.
در همین رابطه به استفتاء زیر از مقام معظم رهبری توجه بفرمایید:
استفاده شخصى از امكانات دولتى و اموال عمومى
۳۱۹. استفاده شخصى از امكانات دولتى و اموال عمومى بايد طبق قوانين و مقرّرات مربوطه باشد و بر خلاف آن جايز نيست.


سه نکته کوتاه:
* برخی گمان می کنند استفاده های کم از اموال ادارات دولتی مانند یک برگه کاغذ یا خودکار و از این قبیل اشکالی ندارد حال آنکه همانطور که دزدی کم و زیادش نامش دزدی است، دست درازی در بیت المال هم کم و زیادش خیانت در امانت مردم است.
البته مسلم است که هرچه خیانت بزرگتر باشد عقوبت و پاسخگویی اش هم سخت تر خواهد بود.


** این را هم از یاد نبریم که با توجیه های بی پایه و اساس هیچ حرامی حلال نمی شود! گاهی مشاهده می شود که برخی به راحتی در ساعت اداری و با اموال اداری به کار شخصی می پردازند و بعد هم دلایلی برای کار خود ذکر می کنند ولی اغلب این دلایل حجت شرعی نیست و بهره مندی از بیت المال را برای ما حلال نمی کند.


*** امیرالمؤمنین (ع) در پاسخ به پیشنهاد عقیل که می خواست از بیت المال کمک دریافت نماید به او پیشنهاد راهزنی داد! بعد عقیل گفت علی جان من از بیت المال کمک می خواهم و شما می فرمایی برویم راهزنی کنیم!؟ حضرت فرمود راهزنی بهتر است چون اموال یک نفر را می دزدی ولی بیت المال برای همه مسلمین است!
حالا کلاهمان را قاضی کنیم، بهتر نیست بجای اینکه از بیت المال استفاده شخصی کنیم -که به فرموده مولا جرم این کار از راهزنی هم بدتر است!- در مصرف اموال عمومی دقت بیشتری کنیم و در موقف حساب و کتاب خودمان بی خود و بی جهات گرفتار ننماییم!؟

۱۳۹۳/۴/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...