نسخه چاپی

روزنامه ایران: غرب مسئول شكست احتمالی مذاكرات است

روزنامه ایران مسئولیت شكست احتمالی مذاكرات هسته‌ای را متوجه غرب دانست.

ارگان دولت دریادداشت خود نوشت: اگر این مذاکرات به نتیجه برسد، اولا کشورهای غربی تضمین‌های لازم برای صلح‌آمیز بودن فعالیت هسته‌ای جمهوری اسلامی را به دست خواهند آورد و نگرانی موجود - اگر واقعا نگرانی باشد- برطرف می‌شود. در مقابل، جمهوری اسلامی هم به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای دسترسی وتکنولوژی آن را بومی خواهد کرد و درعین حال، تمامی تحریم‌های موجود غرب علیه ایران از میان خواهد رفت.
این روزنامه با اشاره به نگرانی‌های موجود نوشت: هدف دوم کشورمان در این مذاکرات این است که جمهوری اسلامی بدون عقب‌نشینی از مواضع و حقوق هسته‌ای خود به توافق با غرب برسد و بنابراین کوتاه‌آمدن از مواضع اصلی خود را شاهد نباشد. در این زمینه غربی‌ها بخصوص آمریکایی‌ها اصرار دارند که ما را به عدول از منافع ملی وادار کنند و احساس شکست در مذاکرات یا از دست دادن منافع بیشتر را به جان ایرانی‌ها بیندازند. این امر از نظر روانی برای آنان مهم است و به نوعی پیروزی آنان در مذاکرات را القا خواهد کرد. دیپلمات‌های انقلابی ما در این زمینه باید حواس خود را جمع کنند تا اگر در زمینه‌ای مجبور به مصالحه هستند، به شکلی نباشد که احساس شکست به مردم ما دست بدهد بلکه باید به گونه‌ای باشد که مردم احساس کنند فرصتی تازه برای رشد و پویایی علمی و صنعتی و اقتصادی کشور به دست‌‌ آمده است و درنهایت این‌گونه مصالحه، به سود ما تمام خواهد شد. بیان این نکته که اگر در موردی ما تعهدی تازه را بپذیریم، حتما موقت خواهد بود، ابتکار مناسبی به نظر می رسد مشروط به آن که زمان پایان تعهد طولانی نباشد و غربی‌ها، محمل حقوقی برای تمدید آن را در اختیار نداشته باشند.
روزنامه ایران با بیان اینکه اگر مذاکرات دولت به نتیجه نرسد، مسئولیت شکست آن برعهده کشورهای غربی است، می‌افزاید: همچنان که دکتر ظریف در پیام تصویری خود گفته است مذاکرات میان ایران و غرب در سال 2005 می‌توانست به نتیجه برسد اما دولت بوش با درخواست تعلیق همه فعالیت‌های غنی‌سازی، کار مذاکره را به شکست کشاند. اینک نیز مطالبات مشابه غربی‌ها و امیدواری آنان به نتیجه‌بخشی تأثیرات تحریم، می‌تواند کار مذاکره را با بن‌بست مواجه کند. جمهوری اسلامی قطعا تا زمانی که امید به توافق دارد، در مذاکره خواهد ماند و در عمل، کاری نخواهد کرد که این مذاکرات بی‌ثمر رها شود و به همین دلیل، در دیپلماسی عمومی خود تلاش می‌کند مسئولیت شکست احتمالی مذاکرات را متوجه دولت آمریکا و دیگر کشورهایی کند که قادر به اتخاذ تصمیم دشوار اما معقول نیستند و واقعیت جمهوری اسلامی را به عنوان یک کشور هسته‌ای به رسمیت نمی‌شناسند.

۱۳۹۳/۴/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...