نسخه چاپی

هشدار "كری" به دولتمردان افغانستان

پس از اعلام نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، وزیر امور خارجه آمریكا گفت:هر اقدامی برای تصرف غیرقانونی قدرت در افغانستان منجر به خاتمه كمك‌های مالی و امنیتی واشنگتن به كابل خواهد شد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا گفت: سخنانی مبنی بر تشکیل دولت موازی در افغانستان بسیار نگران کننده است.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان روز دوشنبه با اعلام نتایج اولیه دور دوم انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد که محمد اشرف غنی احمد زی، وزیر دارایی پیشین این کشور در انتخابات پیشتاز است.

این در حالی است که میلیون‌ها صندوق رای به دلیل تقلب انتخاباتی در حال بازبینی است و سخنگوی عبدالله عبدالله، وزیر امور خارجه پیشین افغانستان و رقیب احمد زی نتایج را باطل اعلام کرده و آن را کودتا خوانده است.

وزیر امور خارجه آمریکا ابراز امیدواری کرد که نهادهای انتخاباتی افغانستان بازنگری کلی در خصوص تخلفات انتخاباتی انجام دهند.

با این حال وی تاکید کرد که هیچ توجیهی برای خشونت و یا تهدیدهای اقدامات فراقانونی وجود ندارد. وی همچنین رهبران افغانستان را به حفظ آرامش فراخواند.

در همین حال جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری گفت: «ما اعلامیه نتایج اولیه انتخابات را دیده‌ایم و متوجهیم که این ارقام نهایی یا قطعی نیست و ممکن است نتیجه نهایی را به ما نگوید، نتایجی که ممکن است براساس یافته‌های نهادهای انتخاباتی افغانستان عوض شود.»

او اضافه کرد:‌ «ادعاهای جدی تقلب مطرح شده و هنوز به درستی درباره آنها تحقیق نشده است.»

ساکی گفت: «بررسی کامل و جامع کلیه ادعاهای معقول نقض مقررات برای اطمینان از اعتماد مردم افغانستان به سلامت فرآیند انتخاباتی و مقبولیت گسترده رئیس جمهور جدید افغانستان در داخل و خارج اهمیت اساسی دارد.»

او از هر دو نامزد انتخابات خواست همکاری کاملی با بازرسان کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی داشته باشند و «از بیانیه‌ها یا اعمال تحریک آمیز خودداری کنند» و براساس نتایج اولیه اعلام پیروزی نکنند.

اتحادیه اروپا هم نسبت به "نشانه‌های بسیار نگران کننده از تقلب بالقوه گسترده" ابراز نگرانی کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد دولت ایالات متحده از هیچ نامزدی حمایت نمی‌کند.

او گفت: «لازمه ادامه حمایت آمریکا از افغانستان حفظ اتحاد افغانستان و اعتبار نتایج انتخابات است.»

۱۳۹۳/۴/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...