نسخه چاپی

ایران در میان 10 كشور برتر فضایی

فناوری فضایی مجموعه ای از دانش ها و فناوری هایی است كه برای بررسی فضای اطراف كره زمین و اجرام آسمانی استفاده می شود در همین راستا 10 كشور برتر در این حوزه معرفی شده اند.

به گزارش نما، انسان همواره در خصوص زندگی در خارج از کره زمین کنجکاو بوده و تلاش می کند از چگونگی حیات در آن سوی کهکشان ها اطلاعاتی به دست آورد. با پیشرفت دانش و فناوری های نوین، امکان اکتشافات گسترده و گام نهادن در جو و فضای کهکشان فراهم شده است. اتحادیه جماهیر شوروی به عنوان پیشرو در زمینه فناوری های ماهواره ای، نخستین ماهواره مصنوعی خود را با نام "Sputnik 1" در سال 1957 از پایگاه فضایی "بایکونور" به مدار زمین ارسال کرد. این اقدام روسیه، سایر کشورهای دنیا را نیز به فکر ساخت و ارسال ماهواره به فضا انداخت.

فهرست 10 کشور برتر جهان پیرامون فعالیت در حوزه فناوری های فضایی بدین شرح است:

* آمریکا

با وجود اینکه روسیه نخستین کشوری بود که ارسال ماهواره به فضا را آغاز کرد، اما در سال های اخیر نسبت به آمریکا فعالیت چندانی نداشته و رتبه دوم را در این حوزه به خود اختصاص داده است. ایالات متحده تاکنون بیشترین شمار ماهواره های ارسالی به فضا را داشته است. نخستین پرواز فضایی بر اساس برنامه «مرکوری» انجام شد. این طرح در مدت 5 سال و با صرف هزینه ای بالغ بر 277 میلیون دلار به اتمام رسید.

دومین ارسال ماهواره آمریکایی ها بر اساس برنامه فضایی "جمینای" شکل گرفت که با طول عمری 6 ساله به طور تقریبی 1.3 میلیارد دلار هزینه در برداشت. مشهورترین مأموریت های فضایی که این کشور به سرانجام رسانده توسط برنامه فضایی "آپولو" صورت گرفته و حدود 20.4 میلیارد دلار هزینه داشته و عمر آن حدود 15 سال بوده است. آمریکا سالانه حدود 8.3 میلیارد دلار صرف مأموریت های فضایی کرده که این رقم در طول 57 سال بیش از 486 میلیارد دلار بوده است.

* روسیه

روسیه، لقب نخستین کشور ارسال کننده ماهواره به فضا را از آن خود کرده است. در واقع، روسیه فهرستی از اولین ها را در اختیار دارد که افتخارات مهمی برای این کشور محسوب می شوند: نخستین موشک بین قاره ای بالیستیک، پرتاب نخستین ماهواره به فضا، فرستادن اولین زن و مرد فضانورد، ارسال نخستین حیوان به فضا و مدار زمین، نخستین پیاده روی در فضا، مریخ نوردی، ساخت نخستین کاوشگر بین سیاره ای، تهیه تصویر از سطح ماه، تأسیس ایستگاه های فضایی و اولین فرود روی ماه.

نخستین پرواز فضایی روسیه به برنامه "وستوک" معروف است که توسط "یوری گاگارین"، اولین فضانورد دنیا صورت گرفت. دولت روسیه بودجه ای بالغ بر 3.8 میلیارد دلار به برنامه های فضایی خود اختصاص داده و بودجه سال 2013 نیز حدود 5.6 میلیارد دلار بوده است.

* چین

برنامه فضایی چین توسط "اداره ملی فضایی" اداره می شود. چین نخستین برنامه ابتدایی موشک بالیستیک را راه اندازی کرد ولی اولین برنامه فضایی خود را یک دهه بعد از آن آغاز نمود. این پیشرفت ها چین را در رتبه سوم کشورهای مستقل پرتاب کننده ماهواره به فضا قرار داده است. دولت این کشور در حال حاضر برای پرتاب بعدی پرواز فضایی خود برنامه ریزی می کند که حدود 6.27 میلیارد دلار هزینه در بردارد. در سال 2020 و طبق برنامه ریزی های "اداره ملی فضایی چین" قرار است تا ایستگاه فضایی دائمی تاسیس شود و گروه های اعزامی را به مریخ و کره ماه بفرستد.

* فرانسه

آژانس فضایی اروپا در این منطقه واقع شده و فعالیت آن به اکتشاف رویدادهای طبیعی خارج از سیاره اختصاص یافته است. این آژانس در سال 1975 تأسیس شده و در حال حاضر در پاریس مستقر است. برنامه های فضایی فرانسه، پروازهای فضایی انسان و سایر مأموریت های اکتشافی بدون سرنشین به سایر سیاره ها را شامل می شود. این کشور در صدد پرتاب نوعی بالون فضایی جدید به فضاست که آژانس فضایی اروپا بودجه 10 میلیون دلاری را برای ساخت و پرتاب آن اختصاص داده است.

* هند
اگر چه هندی های باستان از زمان های دور اطلاعاتی در خصوص علم راکت داشتند اما پس از به دست آوردن استقلال کشور توانستند تئوری های آموخته را به مرحله عمل رسانده و اکتشافات بیشتری در خصوص فضا انجام دهند. دکتر "Vikram Sarabhai"مؤسس آزمایشگاه تحقیقاتی فیزیک در این کشور بوده که تأثیر بسیار چشمگیری در پیشرفت حوزه علوم فضایی هند داشته و این کشور را به یکی از کشورهای پیشرو حوزه پرتاب ماهواره های فضایی تبدیل کرده است. دولت هندوستان به طور تقریبی حدود 1.6 میلیارد دلار صرف پرتاب ماهواره به فضا کرده است.

* بریتانیا

آژانس فضایی بریتانیا در آوریل سال 2010 تأسیس شد. این آژانس مسئولیت های سیاست دولت و بودجه هزینه های فضایی را برعهده دارد. بریتانیا به همراه آژانس فضایی اروپا در مجموع حدود 155 میلیون دلار برای ارائه اطلاعات نجومی و پرتاب راکت های زیر مداری و امثال آن هزینه کرده است. در حال حاضر، آژانس فضایی بریتانیا حدود 16 تا 31 میلیون دلار صرف پیشرفت مأموریت های فضایی می کند.

* ژاپن

ژاپن به عنوان یکی از کشورهای سردمدار آسیایی در زمینه پروازها و مأموریت های فضایی شناخته می شود. این کشور دارای جدیدترین و برترین نمونه ماهواره ها و راکت ها با اهداف و کارآیی های مختلف است. اولین پرتاب ماهواره ای ژاپن به ارسال ماهواره "هایابوسا" برمی گردد که حدود 138 میلیون دلار هزینه در برداشت. این کشور در نظر دارد تا در سال 2014، ماهواره "هایابوسا2" را با صرف هزینه 150 تا 400 میلیون دلار به فضا پرتاب کند.

* کره جنوبی

کره جنوبی به همراه چین و ژاپن یکی از کشورهای پیشرو در زمینه های فضایی است. دانشمندان این کشور تاکنون 3 پرواز فضایی را انجام داده اند. نخستین پرواز مربوط به ماهواره "نارو 1" بود که 3 بار به خارج از سیاره ارسال شد. هزینه پرتاب این 3 ماهواره بیش از 450 میلیون دلار بوده است.

* ایران

ایران، ارسال ماهواره و پروازهای فضایی را از سال 2005 آغاز کرده و در میان کشورهای آسیایی با سرعت قابل توجهی در حال حرکت است. نخستین پروژه پرتاب ماهواره "سینا 1" که کار مشترکی با روسیه بود، حدود 15 میلیون دلار هزینه در برداشت.

*رژیم صهیونیستی

آژانس فضایی رژیم صهیونیستی زیر شاخه وزارت علوم و فناوری بوده که در سال 1983 تأسیس شده و تمام برنامه های تحقیقات فضایی آن را بر عهده دارد. بنا به گزارشات منتشر شده، این آژانس سالانه بودجه ای بالغ بر 70 میلیون دلار برای برنامه های خود اختصاص می دهد.
منبع: مهر

۱۳۹۳/۴/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...