نسخه چاپی

بازار موبایل راكد است

رئیس اتحادیه فروشندگان موبایل گفت: بازار گوشی‌های تلفن همراه پیش از ورود به ماه رمضان و هم‌زمان با افزایش نرخ دلار دچار ركود شد و همچنان نیز در این وضع به سر می‌برد.

به گزارش نما، افشار فروتن در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به اینکه شیب تغییرات قیمتی گوشی‌های تلفن همراه در کشور ما ملایم است، درباره دلیل چنین رویه‌ای اظهار کرد: تا زمانیکه واردات از مبادی غیرقانونی رونق بیشتری داشته باشد، شیب قیمت‌ها نیز به همین شکل است و تنها در برابر برخی نوسانات ارزی دچار تحرک می‌شود.

وی ادامه داد: تعرفه رسمی واردات گوشی با احتساب سود بازرگانی و مالیات بر ارزش افزوده مجموعا حدود ۲۰ درصد می‌شود که به هیچ عنوان برای واردکنندگان قانونی جذابیتی ندارد؛ در چنین بازاری، واردات از مبادی غیررسمی و قانونی صورت می‌گیرد.

او با اشاره به رکود حاکم بر بازار خرید و فروش گوشی‌های همراه گفت: این رکود را هر ساله و هم‌زمان با ماه مبارک رمضان شاهد هستیم اما پیش از ورود به این ماه نیز رکود این حوزه ملموس بود.

رئیس اتحادیه فروشندگان موبایل افزود: با ورود به سال ۹۳ که نرخ دلار به بالای سه هزار تومان رسید، قیمت گوشی‌ها بالا کشید و رفته رفته رکود بر بازار حاکم شد.

فروتن معتقد است که هر زمان قیمت‌ محصولات در بازار بالا رود، سیل تقاضاها شکل می‌گیرد و زمانیکه شیب قیمت نزولی می‌شود بازار دچار رکود می‌شود اما در مواجهه با افزایش قیمت چند ماه اخیر و رکودی که شکل گرفت باید گفت که جو روانی بیشتر حاکم است و مردم منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند.

وی درباره تأثیر مذاکرات هسته‌ای بر بازار محصولاتی که مستقیما به ارز وابسته هستند نیز گفت: بازار تکنولوژی بسیار تحت تأثیر جو روانی و شرایط اقتصادی است و از این حیث اگر توافقات به سرانجامی برسد و تحریم‌ها برداشته شود، قطعا نمایندگی‌های کمپانی‌های بزرگ به کشور می‌آیند تا از ظرفیت بالای بازار ایران استفاده کنند و در این شرایط قیمت‌ها شکسته می‌شود.

۱۳۹۳/۴/۱۷

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...