نسخه چاپی

نگرش مثبت مردم دنیا به برزیلی ها

جام جهانی فوتبال 2014 میلادی در برزیل فرصتی دو باره به مردم این كشور داد تا فرهنگ و تاریخ خود را به مردم سراسر گیتی بشناسانند. نتایج تازه ترین نظرسنجی موسسه پژوهشی «پیو» از نگاه و نگرش مثبت مردم سراسر دنیا به برزیلی ها حكایت دارد.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، مرحله ی نیمه نهایی و سپس نهایی جام جهانی فوتبال 2014 در برزیل این هفته و ابتدای هفته ی آینده برگزار می شود و جهانیان این رویداد مهم ورزشی را برای دومین بار در این کشور آمریکای لاتین شاهد هستند. اما به راستی برزیل چگونه کشوری است؟ و مردم دنیا چه برداشت و چه نگاهی به این کشور و مردم، تاریخ و فرهنگش دارند؟

این موضوع بهانه ای شد برای موسسه ی پژوهشی «پیو» تا از تاریخ 27 اردیبهشت تا دوم خرداد ماه سال 1393 خورشیدی یعنی پیش از آغاز بازی های فوتبال جام جهانی در برزیل به نظرسنجی در 37 کشور دنیا اقدام کند و نتایج آن را طی گزارشی در روز 21 خرداد ماه بر روی تارنمای موسسه انتشار دهد.

بر پایه ی گزارش پیو، در این نظرسنجی از مخاطبان پرسیده شد «دیدگاه آنها درمورد برزیل چیست ؟» و برای پاسخ به این پرسش 3 گزینه «الف: کشور مورد علاقه من است، ب: کشور مورد علاقه من نیست و ج: نظری ندارم، نمی دانم » در نظر گرفته شده است.

در یک نگاه کلی از نتایج به دست آمده می توان گفت؛ مردم کشورهای آمریکای لاتین، اروپایی و آسیایی دیدگاه مثبت نسبت به برزیل دارند اما این کشور در میان کشورهای خاورمیانه محبوبیت بالایی ندارد. همچنین نتایج نشان داد که برزیل، کشور محبوبی در میان جوانان سراسر جهان است.

به طور کلی 54 درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی پیو دیدگاه مثبتی به برزیل و تاریخ و فرهنگ آن دارند. 76 درصد ساکنان برزیل هم، معتقدند که این کشور باید مورد توجه و احترام بیشتری در سراسر دنیا قرار گیرد.

این نظرسنجی به 2 صورت تلفنی و حضوری در 37 کشور دنیا با نمونه آماری 41هزار و 408 تن از افراد بالای 18 سال به صورت تصادفی انجام شده است. نمونه های آماری هر کشور به نسبت جمعیت آن کشور انتخاب شده است.



** برزیل، مورد حمایت آمریکا و آمریکای لاتین

مردم شیلی با 74 درصد بیشترین توجه و دیدگاه مثبت به برزیل را به ثبت رساندند و دو سوم مردم ونزوئلا و پرو نیز برزیل را کشور مورد حمایت و مورد علاقه خود می دانند.

بیشتر مردم کشورهای آمریکای لاتین حس مثبتی به برزیل دارند. در این زمینه مردم نیکاراگوئه 59 درصد و کلمبیا 56 درصد را به ثبت رساندند.

حتی آرژانتینی ها که در عرصه ی فوتبال، رقابتی تمام عیار با برزیل دارند و این کشور را رقیب سنتی خویش می دانند 56 درصد حمایت خود را از برزیل اعلام کردند و تنها 19 درصد آرژانتینی ها همسایه خود را کشور محبوب و مورد علاقه شان نمی دانند.

در سال 2013 میلادی در نظر سنجی مشابه، سه چهارم آرژانتینی ها (75 درصد) دیدگاه مثبتی نسبت به همسایه شرقی خود داشتند که نتایج تازه، نشان دهنده افت محبوبیت برزیل در میان مردم آرژانتین است.

السالوادور با 44 درصد و مکزیک با 41 درصد به محبوبیت برزیل رای دادند که این یعنی حدود نیمی از جمعیت این 2 کشور دیدگاه مثبتی به برزیل دارند. در نتایج نظرسنجی امسال، برزیل از لحاظ محبوبیت در بین مردم مکزیک با 17 درصد کاهش نسبت به سال 2012 میلادی رو به رو شده است.

51 درصد مردم ایالات متحده آمریکا نیز دیدگاه مثبتی به برزیل دارند، 26 درصد دیدگاه منفی و بقیه نظری در مورد برزیل ندارند.



**محبوبیت در اروپا و نظر متفاوت ساکنان خاورمیانه و آسیا

بر پایه نتایج به دست آمده از نظرسنجی پیو، در میان کشورهای اروپایی؛ در فرانسه از هر 10 تن بیش از 6 تن (66 درصد) و مردم لهستان با 62 درصد دیدگاه مثبت نسبت به مردم برزیل و فرهنگ و رفتارشان دارند.

مردم انگلیس با 51 درصد، مردم ایتالیا با 50 درصد، مردم آلمان با 49 درصد و مردم اسپانیا با 47 درصد به کشور و مردم برزیل نگاه مثبت دارند. همچنین در ردیف کشورهایی که دید به نسبت منفی به برزیل دارند ایتالیایی ها و اسپانیایی ها هر کدام با 40 درصد مشاهده می شوند.

نظر مردم ساکن در منطقه ی خاورمیانه در مورد مردم و کشور برزیل بسیار متفاوت است. در حالی که 59 درصد ساکنان فلسطین اشغالی (سرزمین 1948 میلادی موسوم به اسراییل) و 54 درصد مردم لبنان دیدگاه مثبتی به برزیل دارند اما مردم مصر، ترکیه و اردن دیدگاه منفی نسبت به محبوب ترین کشور آمریکای لاتین یعنی برزیل دارند.

مردم اردن با 70 درصد، مردم ترکیه با 65 درصد و مردم مصر با 64 درصد نگاه منفی به برزیلی ها داشته و در واقع برزیل را کشور محبوبشان اعلام نکردند.

در بیشتر ساکنان مناطق شرق آسیا که مورد مطالعه قرار گرفته اند، ذهنیت و دیدگاه مثبتی به کشور برزیل ابراز شده است. به عنوان نمونه می توان از 63 درصد کره ای ها، 61درصد ژاپنی ها و 59 درصد ویتنامی ها در این زمینه نام برد. مردم اندونزی و مالزی نیز به نسبت دیدگاه مثبتی به کشور برزیل دارند.

و اما در چین، تنها 43 درصد چینی ها نگرش مثبتی به برزیل دارند و 41 درصد آن ها نیز نگاهشان منفی است که شاید بتوان دلیل این نگاه منفی را شراکت اقتصادی این 2 کشور با هم دانست زیرا چین بزرگترین شریک اقتصادی برزیل است.

از نکات مورد توجه در نظرسنجی پیو سکوت مردم هند و پاکستان در برابر پرسش اصلی این موسسه است که ترجیح دادند به این پرسش پاسخی ندهند.

مردم قاره آفریقا هم به برزیلی ها که شریک تجاری خوبی برای این قاره محسوب می شوند نگاه مثبتی دارند. این را می توان از 61 درصد دید مثبت مردم تانزانیا و 59 درصد مردم سنگال فهمید.



** برزیل محبوب جوانان دنیا

بر پایه نتایج به دست آمده از نظرسنجی پیو، جوانان 18 تا 29 سال نگاه مثبت و حمایتی خود را نسبت به مردم برزیل بیش از افراد بالای 50 سال اعلام کرده اند. این بیانگر نگاه ویژه و مثبت جوانان 22 کشور از 37 کشور مطالعه شده در این نظرسنجی است. قشر جوان ویتنام با 77 درصد، انگلیس با 71 درصد و تونس با 57 درصد در ابتدای این فهرست جای دارند.

دراین نظرسنجی تفاوتی میان نظر جوانان انگلیسی با افراد بالای 50 سال این کشور در مورد محبوبیت برزیل مشاهده می شود که عدد 33 را به ثبت رسانده است. بدین معنا که 71 درصد جوانان انگلیسی دیدگاهشان به این کشور مثبت است، این در حالی است که تنها 40 درصد از افراد بالای 50 سال انگلیس به برزیل نگاه مثبت دارند و این تفاوت دیدگاه با عدد 33 نشان داده شده است.

این تفاوت درصد ها در ویتنام 33، در تونس 23 و در کره جنوبی 21 است که بیانگر اختلاف آشکار میان 2 دیدگاه جوانان و میانسالان این کشورها نسبت به مردم برزیل است.

۱۳۹۳/۴/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...