نسخه چاپی

مهر سكوت بر لبان متولیان تور جام‌جهانی

فدراسیون فوتبال نیز در تمام مدتی كه انتقادهایی درباره‌ نحوه‌ برگزاری تورهای جام‌ جهانی مطرح بوده واكنشی كاملا منفعلانه نسبت به موضوع داشته و به‌عنوان كارفرما نیز تا كنون پاسخی قانع‌كننده نداده است.

پس از تعلیق شدن آژانس منتخب فدراسیون فوتبال در اجرای تورهای جام‌ جهانی،‌ مدیرکل اداره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران که پیگیر این ماجراست، با توجه به گزارش‌های دریافتی و مشکلات اعلام‌شده، گزارشی را به رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری داده تا او به‌عنوان معاون رییس‌جمهور برخوردهای لازم را بویژه در زمینه‌ی ناهماهنگی‌های رخ‌داده توسط فدراسیون فوتبال انجام دهد؛ اما تا این لحظه نتیجه‌ی پیگیری این گزارش‌ مشخص نشده است.

از سوی دیگر، فدراسیون فوتبال نیز در تمام مدتی که انتقادهایی درباره‌ی نحوه‌ی برگزاری تورهای جام‌ جهانی مطرح بوده واکنشی کاملا منفعلانه نسبت به موضوع داشته و به‌عنوان کارفرما نیز تا کنون پاسخی قانع‌کننده نداده است.

جام جهانی فوتبال به روزهای پایانی‌اش نزدیک می‌شود و با وجود این‌که ایران در همان مرحله‌ی نخست حذف شد، اما هنوز ابهام‌های زیادی درباره‌ی نحوه‌ی سفر مهمانان فدراسیون فوتبال شامل برخی هنرمندان، نمایندگان مجلس و حتی برخی مسوولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به برزیل وجود دارد. علاوه بر این، تا کنون پاسخ مشخصی به شکایت‌هایی که گفته می‌شود، نسبت به گران‌فروشی‌ تورهای آژانس منتخب فدراسیون مطرح‌ شده، در کنار گران‌فروشی برخی بلیت‌های بازی که از فدراسیون فوتبال تهیه شده، داده نشده است و معلوم نیست تکلیف مسافران خسارت یا آسیب‌دیده چه خواهد شد؟

نتیجه‌ی این ماجرا تا این جا کار، تعلیق پروانه‌ی آژانس منتخب فدراسیون فوتبال (تعطیلات رویایی) بوده که البته اعتراض‌هایی را نیز از سوی مدیر این آژانس به‌دنبال داشته که ضمن اعلام بی‌اطلاعی از این موضوع، گفته که در جریان نارضایتی‌ها نیست و فقط یک شکایت از این آژانس‌ شده است.

هرچند خبرنگاران ایسنا در این مدت تلاش کردند تا با مدیر آژانس «تعطیلات رویایی» (پرویز بگ‌زاده) با هدف گرفتن پاسخ پرسش‌های مطرح‌شده و ابهام‌زدایی از اتفاق‌های رخ‌داده گفت‌وگو کنند، اما تا امروز به در بسته خورده‌اند. این در حالی است که فردی با نام «پرویز بگ‌زاده» در کامنتی پای خبر اعلام تعلیق شدن آژانس «تعطیلات رویایی» توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری (منتشرشده در 15 تیرماه در ایسنا) این پرسش را مطرح کرده که اگر سازمان می‌دانسته، آژانس توانایی انجام امور محوله را ندارد، پس چرا سه نفر از مدیران، یکی از کارمندان و یک نفر از کارشناسان خود را به‌صورت کاملا رایگان و بدون پرداخت هزینه با تور به برزیل فرستاده است؟

براساس آنچه تا کنون در خبرها آمده، از طرف سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، سعید شیرکوند - معاون سرمایه‌گذاری -، محمدعلی فیاضی - مدیر کمیته‌های ملی گردشگری -، اسدالله درویش‌امیری - معاون امور مجلس، حقوق و امور استان‌ها - و دو کارمند به‌شکل رایگان به جام جهانی رفته‌اند، البته گزارش آن‌ها از این سفر هنوز منتشر نشده است.

رجبعلی خسروآبادی - مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران - که پیگیر ماجرای برگزاری تورهای جام‌ جهانی است، در تازه‌ترین اظهارات خود، به خبرنگار ایسنا گفت: ما از 29 خرداد 1392 نامه‌ای را به دفاتر خدمات مسافرتی فرستادیم که هر کسی می‌خواهد تور جام‌ جهانی برگزار کند، با توجه به حساسیت‌های موجود، باید برنامه‌ی سفر را که شامل اقامت، حمل و نقل، گشت داخلی و بلیت مسابقه‌ها می‌شود ارائه کند. بعد از آن، کمیته‌ی فنی تشکیل و به هفت آژانس در استان تهران مجوز داده شد؛ اما «تعطیلات رویایی» که اتفاقا فدراسیون فوتبال آن را برای اجرای تورهای جام‌ جهانی انتخاب کرد، نتوانست این مجوز را بگیرد، چون اصرار داشت ترانسفر مسافران بین شهرها، زمینی باشد و این خلاف نظر کمیته‌ی فنی بود.

وی ادامه داد: ما آن زمان به فدراسیون فوتبال اعلام کردیم که «تعطیلات رویایی» به دریافت مجوز سازمان میراث فرهنگی و گردشگری موفق نشده، اما آن‌ها به این هشدار گوش نکردند و حالا هرچه شکایت از تورهای جام‌ جهانی دریافت می‌کنیم، به آژانس منتخب فدراسیون برمی‌گردد.

به گفته‌ی او، جدا از گزارش ناظران و معاونان سازمان از وضعیت تورهای این آژانس‌، چهار شکایت رسمی نیز از سوی مسافران آن دریافت شده است.

خسروآبادی اظهار کرد: ما قبل از برگزاری تورها، از آن هفت آژانس که مجوز داشتند، به اضافه‌ی «تعطیلات رویایی» امضا گرفتیم که مستندسازی کنند و طبق برنامه‌ی تعهد داده‌شده عمل و رضایت مسافران را جلب کنند.

او درباره‌ی این‌که چرا با وجود اطلاع از ناتوانی این آژانس، کار ادامه یافت؟ توضیح داد: در جلسه‌ای که نماینده‌ی فدراسیون فوتبال در آن حضور داشت، گفته شد، «تعطیلات رویایی» مجری تورهای فدراسیون است. این مطلب را خود فدراسیون اعلام کرد، بعد هم گفتند قرار است، مهمانان فدراسیون را ببرد. با توجه به این شرایط، ما که نمی‌توانستیم جلوی مهمانان آن‌ها را بگیریم. البته در گزارشی که برای آقای سلطانی‌فر - رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور - نوشته‌ام، این موضوع ذکر شده که در تور «تعطیلات رویایی» به‌جز مهمانان و شخصیت‌های معرفی‌شده به آژانس، مسافران دیگری هم بوده‌اند و به این موضوع اشاره شد که چون فدراسیون این‌طور تصمیم گرفت، کار را ادامه دادیم.

خسروآبادی در ادامه بیان کرد: پروانه‌ی «تعطیلات رویایی» فعلا تعلیق شده و 15 روز فرصت دارد تا طبق امضا و تعهدی که قبلا داده بود، رضایت همه‌ی مسافرانش را جلب کند. اگر این اتفاق نیفتد، در کمیته‌ی فنی که چهارشنبه‌ی هفته آینده تشکیل می‌شود، این آژانس تعطیل خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران درباره‌ی شرایط این آژانس در حالت تعلیق یا تعطیل شدن، توضیح داد: حکم تعلیق پروانه به این معنی است که فعالیت جدیدی نمی‌تواند انجام دهد، اما حکم تعطیلی به معنی آن است که آژانس‌، امکان باز شدن و ادامه دادن فعالیت ندارد.

او در پاسخ به این پرسش که در صورت تعطیل شدن آژانس، مسافران خسارت‌دیده چطور می‌توانند به حق خود برسند؟ اظهار کرد: طبق ادعای فدراسیون فوتبال، این آژانس دومیلیارد تومان ضمانت‌نامه گذاشته است. در گزارش به آقای سلطانی‌فر نیز درخواست شده، به فدراسیون اعلام کند که حق ندارد این ضمانت را برگرداند، مگر آن‌که رضایت شاکیان گرفته شود.

او همچنین به بخش دیگری از آن گزارش اشاره کرد و گفت: فدراسیون باید اعلام کند، با وجود گرفتن هشدارها و اخطارهای لازم، براساس چه شاخص‌هایی «تعطیلات رویایی» را برای برگزاری تورهای جام‌ جهانی انتخاب کرد و معیار ارزیابی آن‌ها چه بوده و چرا اصرار به انجام این کار داشته است؟ تا با مشخص شدن این مسائل دست کم در دوره‌های بعد، از بروز چنین اتفاقاتی جلوگیری شود.

خسروآبادی درباره‌ی فروش تور به مبلغ 61میلیون تومان که از سوی برخی مسوولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری رد شده بود نیز اظهار کرد: در آخرین جلسه‌ی کمیته‌ی فنی، مدیر آژانس اعتراف کرد، این قرارداد وجود دارد و آن را به تصویب فدراسیون فوتبال رسانده است.

او همچنین اضافه کرد: تا کنون از هفت آژانس دیگر که تور به برزیل برده‌اند، هیچ شکایتی به سازمان نرسیده و حتی یکی از آژانس‌ها رضایت صد درصد مسافرانش را گرفته است.
منبع: ایسنا

۱۳۹۳/۴/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...