نسخه چاپی

اوباما جبران شكست‌های جهانی را در گرفتن امتیاز از ایران می‌داند

شریه رسمی كنگره آمریكا اذعان كرد باراك اوباما با توجه به ناكامی‌هایش در بحران عراق و سوریه و اوكراین، نیازمند توافق با ایران و گرفتن امتیاز از این كشور است.



شریه رسمی کنگره آمریکا اذعان کرد باراک اوباما با توجه به ناکامی‌هایش در بحران عراق و سوریه و اوکراین، نیازمند توافق با ایران و گرفتن امتیاز از این کشور است.

نشریه هیل با اشاره به مذاکرات هسته‌ای غرب و ایران نوشت: در حالی که مذاکره کنندگان برای دستیابی به توافق نهایی با ایران تلاش می‌کنند، دولت اوباما در اواخر ماه جاری با آزمون بزرگی در سیاست خارجی خود مواجه خواهد بود. تیم‌های مذاکره کننده هسته‌ای تا 20 جولای (29 تیر ماه) فرصت دارند که توافق جامع با ایران را نهایی کنند. اما چه توافقی حاصل شود و چه نشود و چه مذاکرات همانگونه که در برنامه اقدام مشترک ژنو پیش‌بینی شده تمدید شود، احتمال تهدید کنگره برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران وجود دارد.

آنتونی کوردسمن، تحلیلگر امنیت ملی در مرکز مطالعات استراتژیک می‌گوید: این موضوع که 20 جولای به زمان برگزاری انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا نزدیک است این گمانه‌زنی را تشدید کرده که اعضای کنگره به دنبال اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران باشند.

هیل می‌افزاید: اوباما در دور نخست ریاست جمهوری خود تنها سرگرم دستگیری اسامه‌بن‌لادن بود. اما دور دوم ریاست جمهوری او با توجه به آنچه که در سوریه، اوکراین و اخیراً در عراق می‌گذرد، با پیچیدگی‌های بیشتری در زمینه سیاست خارجی مواجه شده است. این در شرایطی است که چشم‌انداز دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران نیز روشن نیست. این احتمال وجود دارد که مذاکرات بین ایران و گروه 5+1 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) تمدید شود.

باب منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا و سناتور مارک کرک، جمهوریخواه سال گذشته طرحی را برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران در بخش نفت و معدن مطرح کردند که با مخالفت کاخ سفید مواجه شد اما این طرح هم اکنون حمایت 59 سناتور شامل 16 سناتور دموکرات را دارد. منندز در سخنرانی ماه ژوئن خود در کمیته روابط خارجی سنا با اشاره به موضوع توافق هسته‌ای با ایران مدعی شد این نظام تحریم‌های بین‌المللی است که تاکنون توانسته به عنوان یک اهرم مؤثر ایرانیان را پای میز مذاکره نگاه دارد.

هیل این را هم نوشته که اوباما فاقد اختیار در زمینه توافق با ایران است و حتی در صورت امضای توافقنامه دایمی با ایران، لغو تحریم‌ها در چارچوب این توافقنامه، مستلزم موافقت کنگره است.

۱۳۹۳/۴/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...