نسخه چاپی

پایان نگارش كلیات متن توافق نهایی

اطلاعات دریافتی از وین نشان دهنده آن است كه تیم های ایران و ۱+۵ نگارش كلیات متن توافق جامع را به پایان برده اند.

به گزارش نما به نقل از ایران هسته ای، برخی منابع که «ایران هسته ای» با آنها گفت وگو کرده می گویند کلیات متن نوشته شده و اکنون دو طرف در حال نهایی کردن یک یک موضوعات مندرج در آن هستند.

این منابع می گویند در این مرحله کار از موضوعاتی شروع شده که اتفاق نظر بیشتری درباره آنها وجود دارد.

با این حال، گزارش های موجود نشان می دهد هیچ یک از دو طرف هنوز در موقعیتی نیست که بتواند به روشنی بگوید در روز ۳۱ تیر چه اتفاقی رخ خواهد داد.

اختلافات اساسی درباره ظرفیت غنی سازی، فردو، اراک، نحوه لغو تحریم ها، طول زمان گام نهایی و PMD هنوز حل و فصل نشده است.

اصلی ترین شکاف میان دو طرف درباره مسئله غنی سازی رخ داده است که ایران اصرار دارد ظرفیت فعلی خود را حفظ کند و آن را در سال های آینده طبق یک توافق به تدریج تا اندازه ۱۹۰۰۰۰ SWU توسعه دهد، اما غربی ها عددی بین ۳-۱۰ هزار ماشین را مدنظر دارند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی روز دوشنبه در اظهاراتی بسیار مهم فرمودند نیاز ایران این است که ۱۹۰ هزار SWU غنی سازی در اختیار داشته باشد ولی غرب می خواهد حداکثر ۱۰ هزار SWU را بپذیرد.

ایشان همچنین گفتند تحقیق و توسعه و فردو نباید تعطیل یا محدود شود.

بر خی منابع می گویند احتمال اینکه تا روز ۳۱ تیر توافقی حاصل شود بیش از آن است که مذاکرات شکست بخورد.

به گفته این منابع علت اصلی این است که دو طرف عقیده دارند تمدید مذاکرات ممکن است اصل روند را به خطر بیندازد.

با این حال، «ایران هسته ای» پیش تر خبر داده بود که گزینه تمدید مذاکرات در صورت آشکار شدن دورنمای عدم توافق بررسی خواهد شد.

علاوه بر این، برخی منابع غربی گفته اند احتمال دارد وزرای خارجه کشورهای عضو ۱+۵ روز جمعه ۲۰ تیر (۱۱ جولای) به وین رفته و در مذاکرات مشارکت کنند.

از دید کارشناسان معنای این اتفاق هم این است که مذاکرات به مراحل دشواری رسیده و هم اینکه امکان دست یابی به راه حل وجود دارد.

کارشناسان در تهران هشدار می دهند هرگونه توافق در موضوع هسته ای نباید نافی حقوق ایران طبق NPT بوده و همچنین نباید محاسبات غلط دشمن در زمینه تاثیر پذیری ایران از فشارها را تایید کند.

۱۳۹۳/۴/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...