نسخه چاپی

كدام نهادها مسئول عفاف و حجاب هستند؟

شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان نهادی بالادستی در سال 1384 مصوبه ای را درباره گسترش فرهنگ حجاب و عفاف تصویب كرد كه اگر به بندهای مختلف آن توجه لازم شده بود، شاید امروز پدیده بدحجابی باعث كارت زرد مجلس به وزیر كشور درباره عدم برخورد با آنها نمی شد.

شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاریخ چهارم مرداد ماه سال 1384، مصوبه ای را با عنوان «راهبردهای گسترش فرهنگ عفاف» تصویب کرد که این مصوبه از سوی حجت الاسلام سیدمحمد خاتمی رییس جمهوری وقت برای اجرا ابلاغ شد.

براساس این مصوبه، در چارچوب اصول و مبانی روش های اجرایی گسترش فرهنگ عفاف که پیش از این در جلسه 413 شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاریخ 14 بهمن ماه 1376 تصویب شده بود، راهبردهای گسترش فرهنگ عفاف تصویب شد.

طبق بند 46 از این مصوبه 47 بندی به منظور ایجاد هماهنگی بین دستگاه های اجرایی و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی فعال در امر ترویج و گسترش فرهنگی عفاف و حجاب در جامعه، کمیته ترویج و گسترش فرهنگی عفاف با ترکیبی از نمایندگان 22 وزارتخانه، دستگاه و سازمان مختلف در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شد.

براساس این مصوبه، ریاست کمیته برعهده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است و نایب رییسی آن را نیز رییس سازمان تبلیغات اسلامی عهده داراست .

دبیر شورای فرهنگ عمومی، دبیر این کمیته است و نمایندگانی از وزارتخانه های اطلاعات، آموزش و پرورش، علوم، بهداشت، بازرگانی، مسکن و شهرسازی، اقتصاد و دارایی، ارتباطات و فناروی اطلاعات، گمرک جمهوری اسلامی ایران، سازمان ملی جوانان، کشور، کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، سازمان صدا و سیما، ستاد امر به معروف و نهی از منکر، شورای فرهنگی اجتماعی زنان، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، سازمان تربیت بدنی و مرکز امور مشارکت زنان در این کمیته عضویت دارند و باید هر شش ماه یکبار گزارش عملکرد خود را هر شش ماه یکبار به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کند.

در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی بر « تقویت بنیه اعتقادی، اخلاقی و اصول و مبانی تربیت برای والدین، خصوصا مادران نسبت به امر عفاف و حجاب؛ اتخاذ تدابیر مناسب جهت جذب، تربیت و بکارگیری نیروی انسانی شایسته نظیر مدیران، معلمین و استادان معتقد وعامل به رعایت حجاب وعفاف در کلیه مراکز اداری و آموزشی؛ احیا و ترویج سنت حسنه امر به معروف و نهی از منکر؛ تبیین فلسفه و پیامدهای مثبت فرهنگی، اجتماعی، روانی و اخلاقی عفاف و حجاب در عرصه های مختلف زندگی و اثرات منفی عدم رعایت آن در سست کردن بنیان های اخلاقی خانواده و جامعه؛ توجه دادن به رعایت و نیز باور پوشش نه به عنوان یک اجبار اجتماعی بلکه به عنوان یک ارزش انسانی، دینی و معنوی و یک باور قلبی جهت مصونیت از زشتی ها و آسیب های اجتماعی و اهتمام جدی نهاد خانواده نسبت به تامین نیازهای عاطفی و شخصیتی فرزندان به ویژه دختران و تاثیر آن در شکل گیری هویت دینی و اجتماعی آنها» تاکید شده است.

شورای عالی انقلاب فرهنگی در مصوبه خود بر «تربیت و توسعه نیروی انسانی مومن، کارآمد و آشنا به مسائل فرهنگی- تبلیغی در امر عفاف و حجاب و پرهیز از برخوردهای خشن، فیزیکی و تحقیرآمیز با متخلفین» تاکید کرده است، اما در برخی مواقع این موضوع رعایت نمی شود.

یکی از مواردی که در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره مقوله عفاف و حجاب بر آن تاکید شده، موضوع « تقویت روحیه تعادل در جوانان در رویکرد آنان به مدگرایی و بیان مستدل و منطقی اثرات و پیامدهای مدگرایی افراطی و پرهیز از تقلید کورکورانه از مدهای غربی و تقویت مدگرایی ملی» است.

همچنین در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی بر لزوم تسهیل ازدواج برای جوانان به منظور تقویت بنیان خانواده و همچنین الگوسازی شیوه زندگی معصومین برای جوانان به ویژه دختران در زمینه عفاف و حجاب در فیلم ها، سریال ها و کتاب ها تاکید شده است.

این نهاد بالادستی با تاکید بر تقویت فرهنگ استفاده از پارچه و لباس منطبق با الگوهای ایرانی- اسلامی خواستار تدوین مقرراتی برای جلوگیری از واردات پارچه و لباس های غیرمتناسب با فرهنگ عفاف و حجاب شده بود که به منظور می رسد چندان به این دو مقوله مهم از سوی نهادها و دستگاه های مختلف اجرایی توجهی نشده است.

۱۳۹۳/۴/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...