نسخه چاپی

شیوا‌: خودرو فقط 5 درصد گران شده است

بازی با ریاضی آقای رئیس!

پس‌لرزه‌های قیمتگذاری خودرو توسط شورای رقابت ادامه دارد و حتی مجلس برای بازگرداندن نرخ خودروها وارد میدان شده است. جالب اینكه رئیس شورای رقابت این روزها به دفاع تمام‌عیار از خودروسازان می‌پردازد و اظهارات جالبی در این زمینه عنوان می‌كند.

به گزارش نما به نقل از وطن امروز، رضا شیوا اعلام کرده نرخ‌های جدید خودرو به هیچ عنوان قابل بازگشت نخواهد بود. جالب اینکه وی چنین سخنی را یک ماه پیش نیز گفته و اما در این مدت خودروسازان با وی جلساتی گذاشتند و او یک ماه بعد قیمت‌های جدیدتری را اعلام کرد. در حالی که به طور متوسط نرخ خودروهای پرتیراژ نسبت به نرخ قبلی بیش از 20 درصد رشد داشته، شیوا اعلام کرد خودرو به صورت میانگین 5 درصد گران شده است. وی به ایسنا گفت: اعلام افزایش 20 درصدی قیمت خودرو کاملا بی‌پایه و اساس است و به‌طور میانگین 5/5 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. رئیس شورای رقابت با بیان اینکه برخی اطلاعات غلط به مردم داده‌اند و قیمت خودرو به طور میانگین 5/5 درصد افزایش یافته، تاکید کرد: اگر خودرو بالاتر از قیمت‌های اعلامی به فروش برسد افراد می‌توانند با مراجعه به مرکز ملی رقابت یا از طریق سایت این شرکت شکایت خود را مطرح کنند تا مرکز ملی رقابت به موارد تخلف رسیدگی کند. وی با بیان اینکه خودروسازان اعلام کرده‌اند قیمت‌های اعلام شده از سوی شورای رقابت را رعایت می‌کنند، اظهار کرد: قیمت‌های جدید قراردادها، میزان تولید و وضعیت فروش را بهبود بخشیده و بازار حاشیه را از بین می‌برد.

شیوا درباره قیمت تندر 90 گفت: شورای‌رقابت در سال گذشته قیمت این خودرو را تعیین نکرده است به همین دلیل این خودرو در حال حاضر باید به قیمت سال قبل کارخانه در بازار به فروش برسد. وی افزود: البته بعد از نشست خبری روز شنبه، مسؤولان این شرکت به تکاپو افتاده و در حال ارائه اطلاعات هستند تا شورا براساس اطلاعات جدید قیمتگذاری را انجام دهد بنابراین تا مشخص نشدن قیمت این خودرو، تندر 90 اجازه افزایش قیمت نداشته و باید با همان قیمت کارخانه در سال گذشته فروخته شود.

5 درصد یا 20 درصد

اظهارات شیوا بسیار هوشمندانه است چرا که او از میانگین سخن می‌گوید. طبق اعلام شورای رقابت نرخ خودروهای ام‌وی‌ا‌م که برخلاف سایر خودروهای داخلی همواره در بازار ارزان‌تر از کارخانه است، کاهش یافته است. با فرمول‌های ریاضی درصد رشد قیمتی خودروهای ام‌وی‌ام منفی می‌شود و میانگین همه خودروها حدود همان 5درصد می‌شود اما اگر این بازی ریاضی را کنار بگذاریم متوجه می‌شویم که مثلا نرخ پژو حداقل 17 درصد رشد داشته است و رئیس شورای رقابت برای دفاع تمام قد از خودروسازان از این روش استفاده کرده است. خریداران خودرو بیشتر خواهان پژو و پراید هستند و نرخ این محصولات بیش از 15 درصد نسبت به نرخ قبلی افزایش یافته است.

خودروسازان با استقبال از این شیوه دفاع شیوا نیز اظهارات جالبی بیان کرده‌اند. مثلا معاون بازاریابی و فروش ایران‌خودرو با بیان اینکه تقاضای خودروسازان برای افزایش قیمت 20 درصد بود که در نهایت با افزایش به طور میانگین 5 درصدی موافقت شد، گفت: تا 2 ماه آینده بازار خودرو به تعادل و ثبات خواهد رسید. عبدالله بابایی گفت: ایران‌خودرو خواستار افزایش 20 درصدی قیمت خودرو بود، اما شورای رقابت با افزایش به طور میانگین 5درصدی قیمت‌ها موافقت کرد ولی به هر حال به دلیل اینکه مصوبه شورای رقابت حکم قانون را دارد، ما قانون را اجرا خواهیم کرد. معاون بازاریابی و فروش ایران‌خودرو افزود: در عین حال افرادی که پیش از مصوبه جدید شورای رقابت برای دریافت خودرو ثبت‌نام کرده و زمان تحویل خودروی آنها تا 31 تیرماه است، مساعدت خواهیم کرد خودروی خود را با قیمت قبلی دریافت کنند و افزایش قیمت‌ها شامل حال آنها نشود. به گفته بابایی، چرا وقتی هزینه‌های مربوط به مالیات بر ارزش افزوده، بیمه و منابع انسانی چندین درصد افزایش می‌یابد، دیده نمی‌شود اما وقتی قیمت خودرو به همین میزان افزایش می‌یابد، صداها بلند می‌شود. البته گران شدن نرخ خودرو توسط دولت از یک طرف و عدم حمایت دولت از تولیدکنندگان این سوال را ایجاد می‌کند که مسؤولان برای مصرف‌کننده چه برنامه‌ای دارند؟ اگر هزینه پراید تا 30 میلیون تومان افزایش یابد آیا دولت با قیمت 30 میلیون تومانی پراید موافقت می‌کند یا با حمایت از تولیدکنندگان مانع افزایش قیمت‌ها خواهد شد؟ در همین حال رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی اتومبیل از تغییر قیمت محصولات این صنف در آینده نه‌چندان دور خبر داد. علی‌اکبر بخشی در گفت‌و‌گو با تسنیم، تغییر قیمت لوازم یدکی خودرو را منوط به شرایط ایجادشده بعد از تثبیت قیمت خودرو، خرید خودرو با قیمت جدید توسط مردم و میزان خرید خودرو دانست.

۱۳۹۳/۴/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...