نسخه چاپی

اوباما، عبدالله را به خویشتنداری دعوت كرد

رئیس جمهور آمریكا در یك تماس تلفنی با نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان كه مقامات كمیسیون انتخابات كشورش را به تقلب انتخاباتی متهم كرده وی را به خویشتنداری دعوت كرد.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری تسنیم: باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در یک تماس تلفنی با «عبدالله عبدالله» نامزد مغلوب انتخابات ریاست جمهوری افغانستان وی را به خویشتنداری دعوت کرد.

عبدالله عبدالله، روز سه‌شنبه یک روز پس از اعلام نتایج انتخابات، در جمعی از هوادارانش در یک گردهمایی بزرگ گفت که نتایج انتخابات را به دلیل تقلب گسترده و سازمان یافته ای که در آن صورت گرفته نمی پذیرد.

آقای عبدالله که در دور نخست انتخابات از رقیب خود جلو بود، در دور دوم، براساس نتایجی که از سوی کمیسیون انتخابات اعلام شده، حدود یک میلیون رای از اشرف غنی احمدزی عقب است.

مقام‌های آمریکایی نیز در رابطه به اعلام نتایج ابتدایی انتخابات واکنش نشان داده اند.

جیمز دابنز فرستاده ویژه آمریکا در امور افغانستان و پاکستان، گفته است نتایج انتخابات باید پس از توافق هر دو نامزد اعلام می شد. آقای دابنز همچنین بر ضرورت بررسی ادعاهای مبنی بر تقلب، تاکید کرده است.

در همین حال وزارت خارجه آمریکا با صدور اعلامیه ای با اشاره به واکنش ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله، هشدار داد که اقدام برای کسب قدرت با توسل به اقدامات فراقانونی در افغانستان باعث می‌شود ایالات متحده کمک‌های اقتصادی و حمایت امنیتی خود از این کشور را قطع کند.

آقای کری در عین حال از نهادهای انتخاباتی افغانستان خواست که به تمام "ادعاهای معقول" در مورد تخلفات انتخاباتی به طور کامل و دقیق رسیدگی کنند.

عبدالله عبدالله، در سخنرانی خطاب به هوادارانش گفت، جان کری وزیر خارجه آمریکا و باراک اوباما رئیس جمهوری این کشور تلفنی با او صحبت کرده اند و قرار است جان کری روز جمعه یازدهم جولای برای دیدار با نامزدان ریاست جمهوری و مقام های دولتی به کابل سفر کند.

جان کری در سال 2009 در مذاکره بین عبدالله عبدالله و حامد کرزی بر سر نتیجه انتخابات نقش کلیدی داشت. مذاکراتی که در نتیجه آن آقای عبدالله از رفتن به دور دوم انتخابات انصراف داد و حامد کرزی برنده انتخابات اعلام شد.

۱۳۹۳/۴/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...