نسخه چاپی

خودروسازان دست از منافع خود نمی‌كشند

شورای رقابت در حالی قیمت های جدید انواع خودرو را اعلام كرد كه این موضوع با انتقادات زیادی از سوی نمایندگان مجلس و حتی فعالین بازار روبه روشده است چراكه در این قیمت گذاری موضوع اصلی حمایت از مصرف كنندگان مغفول مانده است.

به گزارش نما، سرانجام هفته گذشته پس از ماه‌ها مجادله و نامه نگاری خودروسازان با شورای رقابت لیست جدید قیمت انواع خودروهای سواری اعلام شد. قیمت‌هایی که از همان دقایق نخست انتشار آنها آب پاکی را بر روی دست مصرف‌کنندگان ریخت چرا که براساس آن دیگر خبری از کاهش قیمت خودرو در بازار نخواهد بود.

با یک نگاه کلی به فرمول جدید قیمت‌گذاری خودرو می توان به این نتیجه رسید که شورای رقابت به استناد فرمول‌های اقتصادی خاص اقتصاددانان خود هزینه‌های متعدد از جمله نصب استانداردهای اجباری را برای خودروها به گونه ای در نظر گرفته است که این موضوع فقط در نهایت رضایت خودروسازان را به دنبال داشته است تا مصرف کنندگان.

برخلاف تمام اظهارات شیوا مبنی براینکه فرمول کارشناسی و بدون هیچ ایرادی است نمایندگان کمیسیون صنعت مجلس شورای اسلامی معتقدند قیمت های جدید برخلاف قانون بود و حقوق مصرف کنندگان را ضایع خواهد کرد. به همین منظور نمایندگان مجلس بر آن شده اند تا با سوال از وزیر صنعت برای ارائه مجوز افزایش قمیت خودرو، بازنگری هایی را در فرمول شورای رقابت انجام دهند.

نکته قابل تأمل آنکه بنا به اذعان علیلو رئیس هیأت تحقیق و تفحص از خودروسازان قیمت‌های جدید حتی ماهیت وظیفه اصلی شورای رقابت که همان رفع انحصار در سطح بازار است را نیز زیر سوال می برد زیرا شورای رقابت همچنان اختیار بازار را به دست دو شرکت بزرگ خودروسازی قرار داده است و آنان بنا به میل خود عرضه و تقاضای بازار را کنترل و قیمت ها را مدیریت می‌نمایند.

البته عمده کارشناسان اقتصادی و نمایندگان مجلس قیمت های جدید خودرو را قانونی نمی‌دانند و در صددند تا با بکارگیری مصوباتی اقدام به ملغی نمودن اجرای آن نمایند. اما شیوا رئیس شورای رقابت این نهاد را فرا قوه ای دانسته و اعلام می کند این فرمول به هیچ عنوان تجدید نظر نخواهد شود و تا پایان سال بلاتغییر خواهد ماند.

در مجموع برای بررسی بیشتر ارزیابی فعالان بازار از قیمت های جدید خودرو با تعدادی از فروشندگان خودرو به صحبت نشسته ایم تا نظر آنها و شرایط بازار را با اعلام قیمت ها جویا شویم.

*بی توجهی بازار به قیمت های جدید خودرو

رجبی یکی از فروشندگان خودرو در همین ارتباط گفت: اعلام قیمت های جدید باعث شد تا به یکباره امید مردم در کاهش قیمت خودرو تبدیل به یأس شود اما باید این نکته را هم بگویم که مخالفت نمایندگان مجلس در اجرای قیمت های جدید باعث شده تا بلافاصله نقطه امیدی در مردم برای تجدید نظر در قیمت ها ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه از هفته گذشته قیمت شرکت‌های خودروساز تعیین شده و بازار هنوز واکنش زیادی را به قیمت ها نشان نداده است، افزود: بازار خودرو را عرضه و تقاضا مشخص می کند به نحوی که ما به قیمت کارخانه نگاه نمی کنیم بلکه کشش بازار را در نظر گرفته و اقدام به قیمت گذاری محصولات خود می کنیم.

به اعتقاد این فعال بازار، در حال حاضر فاصله قیمت کارخانه با بازار زیاد است که این موضوع باعث شد تا خرید و فروش خودرو همچنان در رکود به سر برد.

وی با بیان این مطلب که فقط در خودروی رانا فاصله قیمت کارخانه و بازار اندک است، تصریح کرد: البته پرشیا و 405 همچنان با اختلاف قیمت های زیادی در بازار مورد معامله قرار می گیرند. البته صحبت های شیوا در عدم عجله مردم برای خرید خودرو باعث شد تا حجم خرید و فروش در بازار کاهش قابل توجهی پیدا کند.

*تصور کاهش قیمت خودرو اشتباه بود

نوری دیگر فروشنده خودرو نیز در مورد بازار این روزهای خرید و فروش خودرو می‌گوید: هر کس تصور کرد قیمت خودرو کاهش پیدا خواهد کرد اشتباه فکر کرده است زیرا مگر می شود خودروسازان دست از منافع خود کشیده و اقدام به کاهش محصولات خود کنند.

وی با اشاره به اینکه هزینه مدیریت سیستم دولتی کشور بالا بوده و این امر فقط هزینه های زیادی را متوجه مصرف کنندگان می‌کند، افزود: اگر خودروسازان حجم تولید روزانه خود را از 1800 دستگاه به 2 تا 3 هزار دستگاه برسانند به طور حتم شکاف قیمتی بازار و کارخانه کاهش پیدا کرده و مردم به راحتی می توانند اقدام به خرید محصولات مورد نیاز خود کنند اما متأسفانه مدیریت های غلط مانع اجرای این موضوع می شود.

این فعال بازار خودرو با بیان این مطلب که در فرودین ماه امسال حجم تولید کارخانجات خودرو افزایش پیدا کرده بود، اظهارداشت: اما بنا به دلایلی افزایش حجم تولید در خرداد و تیرماه ادامه پیدا نکرد و بازار همچنان در عطش خودرو قرار گرفت.

وی با گلایه از اینکه هم اکنون قیمت انواع خودرو در سطح بازار غیر منطقی بوده و با همین هزینه های 8 تا 9 هزار دلاری می توان خودروهای با کیفیت تری را در کشورهای دیگر خریداری کرد، اظهارداشت: متأسفانه این شگرد شرکت های خودروساز است که با محدودیت عرضه عطش بازار را افزایش داده و در راستای آن قیمت های نجومی خود را به بازار تحمیل کنند.

نوری با اعلام اینکه شورای رقابت هنوز نتوانسته است مانع انحصار در بازار خودرو باشد، گفت: هنوز شبکه توزیعی خاصی در بازار خودرو فعالیت می کنند و مصرف کننده به ندرت می تواند در این شرایط خودروی مورد نیاز خود را خریداری کند.

*شورای رقابت فقط منفعت یک عده خاص را در نظر گرفت

وی با اشاره به اینکه کیفیت خودروی 206 ساخت داخل افت پیدا کرده و خرید و فروش این خودرو در سطح بازار راکد است، اظهارداشت: این روزها خودروی پر طرفدار مردم به دلیل کیفیت مناسب تندر ال 90 است که هنوز قیمت گذاری نشده است و با نرخ های متفاوت در سطح بازار مورد معامله قرار می گیرد.

یکی دیگر از فروشندگان خودرو با اشاره به اینکه در لیست جدید قیمت انواع خودروهای بیشترین افزایش قیمت متوجه خودروهای پر طرفدار در سطح بازار شده است، افزود: به عنوان نمونه سمند و پرشیا با افزایش قیمتی زیادی روبه رو بوده اند که این موضوع را می توان تبادلات شورای رقابت و خودروسازان در منفعت طلبی عده ای خاص دانست.
منبع: تسنیم

۱۳۹۳/۴/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...