نسخه چاپی

احتمال حضور كری در وین قوت گرفت

در پی اخبار منتشر شده مبنی بر حضور وزرای خارجه ۶ كشور در آخر هفته در وین و براساس پیگیری‌های انجام شده احتمال حضور «جان كری» در این مذاكرات قوت گرفته است.

به گزارش نما، ششمین دور مذاکرات ایران و 1+5 (آلمان، فرانسه، روسیه، چین، انگلستان و آمریکا) از روز پنجشنبه 12 تیرماه در شهر وین رسما آغاز به کار کرد و تیم مذاکره کننده ایرانی روز چهارشنبه 11 تیرماه و قبل از شروع این دور از مذاکرات رایزنی‌هایی را با برخی از اعضای گروه 1+5 از جمله روسیه، چین و آمریکا داشت و نشستی دوجانبه نیز با حضور ظریف و اشتون برگزار شد.

این مذاکرات در حالی وارد هفتمین روز خود شده که در روزهای اخیر اخباری مبنی بر حضور برخی از وزرای خارجه گروه 1+5 در این مذاکرات در برخی از رسانه‌ها منتشر و البته اعلام شده که این حضور به معنای دستیابی به توافق نیست.

در همین راستا یکی از اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران در گفت‌وگویی با خبرنگار فارس از احتمال حضور وزرای خارجه 6 کشور در آخر هفته جاری (جمعه، شنبه و یکشنبه) در وین خبر داد و در عین حال گفت که حضور آنها به معنای دستیابی به توافق نیست. البته این منبع جزییات بیشتری در این زمینه ارائه نکرد که کدام یک از وزرا حضور خواهند داشت.

این عضو تیم مذاکره کننده با بیان اینکه حضور وزرای خارجه برای کمک به توافقنامه صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: وزرای خارجه بعد از آن به پایتخت‌هایشان باز می‌گردند و مذاکرات ادامه پیدا می‌کند

از سوی دیگر نیز جنیفر ساکی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شب گذشته در خصوص اخبار منتشره درباره سفر وزرای خارجه 1+5 به وین گفت: هنوز تصمیمی در خصوص سفر «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا به وین گرفته نشده است.

علی‌رغم این اظهارنظر از سوی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، اما اخبار غیررسمی در این زمینه حاکی از آن است که به احتمال زیاد جان کری آخر هفته به وین می‌رود تا ضمن حضور در این مذاکرات از روند کنونی اطلاع یابد.

خبرنگار فارس همچنین مطلع شد که حضور وزرای خارجه سه کشور اروپایی (آلمان، فرانسه و انگلستان) در آخر هفته در وین نیز قوت گرفته، البته هنوز مشخص نیست که سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز به این مذاکرات خواهد پیوست یا خیر.

بر این اساس، احتمال اینکه وزیر خارجه چین هم به دلیل بعد مسافت آخر هفته در وین حضور نیابد، زیاد است.

به گزارش فارس، محمدجواد ظریف دیروز (سه‌شنبه) در گفت‌وگویی در پاسخ به این سوال که 12 روز به پایان ضرب الاجل باقی مانده است، فکر می‌کنید در این مدت بتوان به نتیجه رسید و همچنین اخبار حاکی از آن است که وزرای 1+5 اواخر همین هفته در وین حاضر خواهند شد، افزود: من احساس می‌کنم که اگر وزرای خارجه تصمیم بگیرند به وین بیایند برای رسیدگی به موضوعات نهایی نیست، بلکه برای این است که از آخرین تحولات اطلاع حاصل کنند.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: ضمن اینکه از آمدن آنها ما هنوز خبر قطعی هم نداریم و بعد از آمدن آنها مذاکرات ادامه خواهد داشت به این خاطر که همانطور که شما هم گفتید 12 روز دیگر به پایان این دور از مذاکرات و ضرب الاجل 29تیر زمان داریم و اگر وزرا بخواهند به وین سفر کنند برای آگاهی از آخرین تحولات است.

ظریف ادامه داد : قبل از ورود آنها حتما مذاکرات بسیار فشرده‌ای خواهیم داشت و بعد از ترک وین توسط آنها هم مذاکرات ادامه خواهد یافت تا اینکه نزدیک به روزهای آخر ببینیم کار انشاءالله به توافق می رسد یا اینکه نیاز است تصمیم دیگری گرفته شود.
منبع: فارس

۱۳۹۳/۴/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...