نسخه چاپی

امحای اسناد كوی دانشگاه توسط اصلاحات

دبیر اسبق اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: باخبر شدیم در روزهای پایانی دولت اصلاحات اسناد مربوط به كوی دانشگاه ۷۸ امحا و یا از وزارت علوم خارج شد.

به گزارش نما به نقل از تسنیم: مهدی بلوکات دبیرکل اسبق اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در نشست واکاوی ۱۸ تیر ۷۸ که در خبرگزاری تسنیم برگزار شد، گفت: ۱۸ تیر سال ۷۸ یکی از نقاط عطف دشمنان‌شناسی کشور ماست و اگر بخواهیم چند مقطع مهم را بعد از انقلاب لیست کنیم که برای خود عقبه‌های خاصی دارد و صف‌آرایی دشمنان داخلی و خارجی در آن وجود داشته، یکی از مهمترین واقعه‌ها ۱۸ تیر سال ۷۸ است.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در جمع دانشجویان سمنان بعدها فرمودند که فتنه سال ۷۸ عقبه ۱۰ ساله دارد؛ ما وقتی به ۱۰ سال قبل از این ماجرا باز می‌گردیم نقطه آغاز فتنه را باید در سال ۶۸ ببینیم. مهمترین ویژگی سال ۶۸ ارتحال امام‌خمینی(ره) و آغاز رهبری آیت‌الله خامنه‌ای است.

بلوکات افزود: جریان خاصی که عقبه دشمنی‌اش با خط امام(ره) در زمان حیات امام نیز بوده است،بعد از اینکه آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان مقام رهبری برگزیده شدند به هیچ‌وجه این مسئله را برنتابیدند؛ سردمداران آن هم‌اکنون نیز زیر بار نرفته و نمی‌روند و در تقابل با گفتمان انقلاب اسلامی و گفتمان اصیلی که امام‌خمینی(ره) با عنوان اصل اصل ولایت‌فقیه برای ما یادگار گذاشت، همواره تلاش کردند که با آن مقابله کنند و توانستند در این راستا عملیات‌هایی داشته باشند.

* سروش به عنوان لیدر فکری در تقابل با اصل ولایت‌فقیه وارد عمل شد

دبیر اسبق اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با بیان اینکه ۱۸ تیر ۷۸ یکی از آن پروژه‌هایی است که باید بسترهای پیشینی آن بازشناسی شود، تاکید کرد: یکی از آن بسترها، بسترهای فکری بود که اینها بنا نهادند. و البته در این زمینه متاسفانه باید گفت که این بسترهای فکری با زمینه‌هایی که آقای هاشمی رفسنجانی برای برخی آقایان مانند حجاریان و ... در مرکز بررسی های استراتژیک به وجود آورد، بنا نهاده شد.

بلوکات افزود: در این بسترها، از یک طرف زمینه تئوریک و نظری ولایت‌فقیه را مورد هجمه قرار می‌دهند که مهمترین خروجی آن نشریه کیان بود؛‌ جمع‌بندی و برآیند همه اتفاقات رسانه‌ای که در نشریه کیان هدف قرار گرفته بود اصل ولایت‌فقیه به عنوان عمود خیمه انقلاب بود و افرادی در این زمینه پیشتاز بودند. مشخصا آقای سروش به عنوان یکی از اصلی‌ترین لیدرهای فکری و نظری این جریان، علیه اصل ولایت‌فقیه و مصداق اصل ولایت‌فقیه که آیت‌الله خامنه‌ای بود، وارد عمل می‌شود. این در حالی است که اگر آیت‌الله خامنه‌ای نمی‌خواست ادامه دهنده خط امام‌خمینی(ره) باشد، اینها خیلی مقابله‌های نظری با ولایت‌فقیه را طرح نمی‌کردند

وی ادامه داد: وجه دیگر مسئله مبارزات رسانه‌ای و عملیات روانی بود که اوج آن را بعد از انتخاب آقای خاتمی به ریاست‌جمهوری و در قالب نشریات زنجیره‌ای و بخصوص نشریات و روزنامه‌هایی مانند سلام، خرداد، امروز، همشهری و ... شاهد بودیم. این روزنامه‌ها از افراد دین‌دار و حزب‌اللهی جامعه سیاه‌نمایی مطلق می‌کردند و برچسب‌هایی مانند افراطیون، لباس شخصی‌ها و چماق به دست‌ها به آنان می‌زدند.

بلوکات گفت: یک بحث دیگر مبارزات سیاسی علیه مقام معظم رهبری بود، مربوط به شخص آقای منتظری است که ایشان علیرغم اینکه در زمان حیات حضرت امام(ره) و در زمان قائم مقامی خود کتابهایی در زمینه دفاع از ولایت فقیه و اختیارات ولایت فقیه نوشته بود، ولی با مشاهده گشاد بودن این ردا بر تن خود و پس از انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان رهبر انقلاب اسلامی، علیه ایشان وارد عمل شد و حتی در بسیاری از نظریاتی که برای اختیارات خود تجویز کرده بود تشکیک و علیه آن سخنرانی کرد.

دبیر اسبق اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با بیان اینکه جمع‌بندی این اتفاقات منجر به پروژه کوی دانشگاه شد، گفت: کوی دانشگاه، مسئله قتل‌های زنجیره‌ای و بسته شدن روزنامه سلام که منتسب به موسوی خوئینی‌ها بود (او در جبهه مقابل نظریه ولایت‌فقیه بود) به نوعی به عنوان جرقه و کبریت این بستر بود؛ بستری که در ۱۰ سال گذشته آماده شده بود.

* حادثه کوی دانشگاه جرقه‌ای برای براندازی نظام و مقابله با مقام معظم رهبری بود

وی ادامه داد: نباید فراموش کرد که کوی دانشگاه به عنوان جرقه‌ای برای براندازی نظام و مقابله با مقام معظم رهبری بود و اوج مطالبات فتنه‌گران این بود که باید به سمت بیت رهبری حرکت کرد.

بلوکات تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از سال ۵۷ نشان داده که دشمن خارجی، اگر عقبه داخلی نداشته باشد، به تنهایی نمی‌تواند با آن مقابله کند، و عقبه داخلی نیز موقعی کارساز است که در بدنه نظام و حاکمیت باشد. می‌توان گفت که یکی از علل اینکه در سال ۷۸ مقابله با ولایت‌فقیه به مرحله عملیاتی می‌رسد، این است که بسترهای جدی در دولت آقای خاتمی برای اجرای این پروژه به وجود می‌آید.

دبیر تشکیلات اسبق اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل حلقه عملیاتی و اجرایی غائله کوی و مرکز طراحی و فرماندهی آن را در دولت خاتمی دانست و تصریح کرد: حلقه حاضر در وزارت علوم وقت و وزارت کشور وقت در کوی دانشگاه نقش جدی داشت و حلقه طراحی ۳ نفره ظریفیان، خانیکی و تاج‌زاده فرماندهی آن را در وزارت علوم و کشور برعهده داشتند، اما هیچ وقت این ۳ نفر محاکمه نشدند.

* معین، خانیکی و ظریفیان هرگز پاسخ ندادند چه نقشی در حادثه ۱۸ تیر داشتند

وی با یادآوری این موضوع که چندین بار تشکل‌های دانشجویی این مطالبه را داشتند که این افراد باید محاکمه شوند، گفت: مقام معظم رهبری در سخنرانی خود اعلام کردند که عاملان این موضوع باید محاکمه شوند، اما مشاهده کردید که فقط سردار نظری فرمانده وقت نیروی انتظامی محاکمه شد، اما هیچ‌وقت معین، خانیکی و ظریفیان پاسخ ندادند که چه نقشی در این زمینه داشتند. چه آنکه آنها نه تنها در آرام کردن فضا کاری نکردند بلکه با اظهارات خود و حمایت بی‌جا و شایعه‌پراکنی خود بنزین روی این آتش ریختند و حتی شایعه کردند که چند دانشجو در این حادثه کشته شده‌اند، اما اینکه از چه نهادی و چرا این شایعه به دروغ پراکنده شد، هیچ زمان بررسی نشد.

بلوکات ادامه داد: یکی از علت‌هایی که حرکات اغتشاشی تند شد این مطالبه بود که اصلی‌ترین کار نظام باید این باشد که جنازه شهدا در اختیار دفتر وقت تحکیم وحدت گذاشته شود و با امنیت تشییع جنازه آنها برگزار شود! یعنی ابتدا یک شایعه دروغ درباره کشته شدن چندین نفر از دانشجویان در این واقعه مطرح کردند و سپس درخواست تشییع جنازه هم داشتند! آقای معین در پاسخ به این وضعیت در حالی که باید به حل بحران کمک می‌کرد، استعفا داد که این استعفا در جهت بحرانی‌‌تر شدن فضا بود. ضمن اینکه نامه‌نگاری‌های مختلفی در این زمینه انجام شد.

* اسناد مربوط به کوی دانشگاه ۷۸ در دولت اصلاحات معدوم شد

دبیرکل اسبق اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل اظهار داشت: باخبر شدیم در روزهای پایانی دولت اصلاحات اسناد مربوط به کوی دانشگاه ۷۸ معدوم شد یا از وزارت علوم خارج شد. این برای من سوال جدی است، چرا که قاعدتا اسنادی باید باشد که می‌توانست نقش وزارت علوم را تعیین تکلیف کند.

وی ادامه داد: با اینکه ۱۰ سال از این موضوع گذشته و آقایان هم حرف دارند و ضد انقلاب هم همچنان هجمه وارد می‌کند، وزارت علوم می‌تواند اسناد موجود خود را منتشر کند تا ببینیم که چه بخشی از این اسناد امحاء شده است.

بلوکات با بیان اینکه به هر حال این اتفاقات افتاد و ما دیدیم که از داخل بدنه حاکمیت جمهوری اسلامی بر علیه جمهوری اسلامی می‌خواستند براندازی کنند، گفت: نکته دیگری که در این باره باید بگویدم این که مناسب است اظهارات رئیس‌جمهور وقت بازخوانی شود، چرا که اظهارات اقای خاتمی کنایه‌آمیز و مغرضانه بود و در مقابل تمام شعارهایی که می‌داد در خصوص اسلام رحمانی و لزوم تسامح و تساهل در این یک مورد در جهت آشفته‌تر شدن فضا گام برداشت.

* نگرانیم ۱۸ تیر ۷۸ با همراهی ضدانقلاب و دستگاه امنیتی خارجی در دانشگاه‌های کشور تکرار شود

این فعال سابق دانشجویی با اشاره به لزوم محاکمه معین، ظریفیان و خانیکی تاکید کرد: شاید اگر معین، ظرفیان و خانیکی محاکمه می‌شدند و نقش‌شان مشخص می‌شد شاهد اتفاقاتی مانند فتنه ۸۸ نبودیم. من به شدت از اینکه آن موقع این کار انجام نشد نگران هستم، چرا که سال ۸۸ نیز چنین کاری صورت نگرفت و اینها در حال حاضر در حال بازسازی خود هستند و متاسفانه هم‌اکنون نقش کلیدی در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری این جریان دارند و در حد معاون و مشاور وزیر علوم نقش دارند و در جایی که سمت ندارند کار جدی در سایه انجام می‌دهند. لذا ما نگرانیم که وقایع این‌چنینی با همکاری و همراهی ضدانقلاب و دستگاه امنیتی خارجی در دانشگاه‌های کشور تکرار شود.

بلوکات با بیان اینکه بازخوانی حادثه کوی دانشگاه به لحاظ جزئی و مقطعی مهم است، گفت: رویکرد دولت قبلی به‌گونه‌ای بود که غائله کوی دانشگاه ۷۸ جدی گرفته نمی‌شد، اما به دلیل رویکرد و موضع دولت فعلی نسبت به دانشگاه‌ها این موضوع مهم شده است.

وی ادامه داد: مشی تکنوکراتی آقای روحانی ایجاب می‌کرد که دانشگاه را به دست اصلاح‌طلبان بدهد، منتهی وی بیش از مشی تکنوکرات خود را مرهون اصلا‌ح طلبان می‌داند، دانشگاه را غلیظ‌تر به دست اصلاح‌طلبان سپرده است. اولا ما فکر نمی‌کردیم که گزینه اول آقای روحانی برای وزارت علوم آقای توفیقی باشد و تصور می‌کردیم که اصلاح‌طلبان خوش خیمی انتخاب شوند، اما آقای روحانی توفیقی را معرفی کرد یا می‌خواست معرفی کند و بالاخره آقای میلی‌منفرد معرفی شد.

* خانیکی و ظریفیان هم اکنون صحنه گردان وزارت علوم هستند

دبیر اسبق اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل افزود: آقای روحانی به این سمت پیش رفت که وزارت علوم را به جریانی بسپارد که من تحت عنوان اصلاح طلبان رادیکال و تندرو از آن یاد می‌کنم و عملا گزینه توفیقی و میلی‌منفرد و دیگران مانند خانیکی و ظریفیان هم‌اکنون صحنه گردانی می‌کنند.

وی یاد آور شد: شاهد هستیم که مرتبا در جلساتی که وزارت علوم برگزار می‌کنند اصرار دارند که از‌ آقای خانیکی به عنوان لیدر جریان فکری فرهنگی دعوت شود و مصداق این موضوع جلسه نشریات دانشجویی در مشهد است که آقای خانیکی را دعوت کردند که البته با هوشیاری دانشجویان سخنرانی وی لغو شد. همچنین شنیده‌ام که آقای ظریفیان علیرغم اهمیت موضوع گروه‌های معارف، به عنوان نماینده وزارت علوم در جلسات دروس معارف شرکت می‌کند و این برای من خنده‌دار است چون کسانی که در مقابله با گفتمان انقلاب اسلامی متهم هستند، می‌خواهند در خصوص ارتقای فضای معرفتی دانشجویان نقش‌آفرینی کنند.

بلوکات اظهار داشت: می‌دانید که در اتفاق سال ۷۸ استراتژی دوگانه‌ای را آقای حجاریان به عنوان لیدر اصلاح‌طلبی طرح کرد که "فتح سنگر به سنگر" و "فشار از پایین و چانه‌زنی از بالا" عناوین این دو استراتژی بودند. فتح سنگر به سنگر به این معناست که اصلاح‌طلبان توانستند دولت را فتح کنند و باید گام‌های بعدی هم اتفاق بیفتد که فقط شامل مجلس نمی‌شود. بلکه آنها معتقد بودند که استراتژی سطح سنگر به سنگر را پیش ببرند و حتما دستگاه‌های نظامی و امنیتی مانند سپاه، وزارت اطلاعات و ناجا یکی از موانع اصلی بود و پروژه قتل‌های زنجیره‌ای زمستان سال ۷۷ و کوی دانشگاه سال ۷۸ را می‌توان در این چارچوب بررسی کرد که مخاطب اصلی آن دستگاه اطلاعاتی - انتظامی و امنیتی بودند؛‌ دستگاه اطلاعاتی - امنیتی در قتل‌های زنجیره‌ای آسیب دید و دستگاه انتظامی در غائله کوی دانشگاه.

دبیرکل اسبق اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل ادامه داد: هم‌اکنون که سعید حجاریان چنین استراتژی را طرح کرد می‌گوید اصلاح‌طلبان ستون فقرات دولت آقای خاتمی هستند؛‌ اگر این حرف را بپذیریم و آن را اتفاقی نبینیم برداشت من این است که بعید نیست که باز هم این استراتژی‌ها در دستور کار جریان‌هایی که در دولت نقش داشتند، قرار گیرد و این نگرانی در وزارت علوم دیده می‌شود.

* فرجی‌دانا تلاش جدی برای بازگرداندن عناصر مسئله‌دار به دانشگاه‌ها دارد

وی با بیان اینکه چنین نگرانی‌هایی در چند جا خود را نشان داده است، تاکید کرد: نکته اول بحث عقبه میدانی جریانات ساختارشکن و رادیکال بود. از زمانی که آقای فرجی‌دانا در وزارت علوم حاضر شد تلاش جدی برای بازگرداندن عناصر مسئله‌دار به دانشگاه‌ها کرد. هم در زمینه اساتید و هم در زمینه دانشجویان و مستندات آن موجود است.

بلوکات افزود: بنابر مستندات در جمع کسانی که می‌خواهند به دانشگاه‌ها بازگردانده شوند کسانی هستند که در سابقه آنها موارد امنیتی و ارتباط و عضویت در گروه‌های تروریستی و مسلحانه وجود دارد و و در زمینه اساتید هم وضعیت مشابه وجود دارد.

دبیرکل اسبق اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل اظهار داشت: اگر همه این موارد را جمع‌بندی کنیم هر چقدر هم خوشبین باشیم این نگرانی پیش می‌آید که آیا پروژه سیاسی جدید برای ایجاد تحولات خاص در کشور مد نظر آقایان است که به این میزان با جدیت پیگیری می‌کنند.

وی گفت: لجاجت آقای فرجی‌دانا در برخی موارد در عملکردشان در وزارت علوم از جنس کارهایی است که آقای احمدی‌نژاد انجام می‌داد و به نظر من احمدی‌نژادی‌ترین وزیر آقای روحانی، فرجی‌دانا است، یعنی احمدی‌نژاد نیز سرپرست را با سرپرست تودیع و معارفه می‌کرد.

بلوکات با اشاره به انتخاباتی کردن روسای دانشگاه‌ها یادآور شد: در هر جای دنیا حتی در افغانستان هم اگر بخواهند انتخابات برگزار کنند، برای این انتخابات قاعده و قانونی می‌گذارند و بدون قاعده و قانون انتخابات برگزار نمی‌شود. از طرف دیگر شاهدیم که به نتایج انتخابات نیز پایبند نیستند مانند کاری که در سال ۸۸ کردند، یعنی می‌گویند انتخابات تا جایی خوب است که گزینه مدنظر من از صندوق بیرون بیاید. موارد متعددی از این دست وجود دارد که به طور مثال دانشگاه‌هایی که منتقد دولت یا منتسب به جریان اصولگرایی بودند با اختلاف رای بالایی از صندوق رای بیرون می‌آمدند اما حتی حاضر نمی‌شدند این رای را اعلام کنند و یا صندوق آرا را در اختیار اساتید آن دانشگاه بگذارند لذا موضوع را مسکوت می‌گذاشتند.

* در وزارت علوم استقلال دانشگاه از حاکمیت را معنا نکرده‌اند

وی تاکید کرد: سومین ایرادی که به وزیر علوم فعلی وارد است این است که استقلال دانشگاه از حاکمیت را معنا نکرده‌اند که اگر استقلال قرار است باشد، ملزوماتی دارد و پروژه رو در رویی اعضای هیئت علمی و دانشگاهیان را با بدنه حاکمیتی به خصوص با شورای عالی انقلاب فرهنگی در پیش گرفته‌اند.

بلوکات گفت: چینش سیاسی این‌گونه در مصادیق و ساختار برای روسای دانشگاه‌ها و باز شدن پای عناصر مسئله‌دار به دانشگاه‌ها این بیم را ایجاد می‌کند که چالش‌های قبلی را در دانشگاه‌ها مجدداً داشته باشیم؛ به این معنا فکر می‌کنم استیضاح وزیر علوم حتی اگر یک روز هم عقب بیفتد، دیر است و متاسفم فضای مجلس مثل اتفاقاتی که در استیضاح مهاجرانی افتاد علیرغم اینکه قاطبه مجلس جریان اصولگرا است چرا تعلل می‌کنند؟ و ممکن است موقعی وارد شوند که نشود کاری را از پیش برد.

دبیرکل اسبق اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با بیان اینکه به نظر بنده آقای روحانی مواضع خوبی را در سخنرانی تجمع ۲۳ تیر داشت که قابل تقدیر است، گفت: این مواضع جزو نقاط روشن زندگی رئیس‌جمهور است منتها نمی‌دانم چرا حامیان دولت دوست ندارند که مواضع ایشان در مقابله با اغتشاش‌گران سال ۷۸ تکرار و مطرح شود و به نظر من این آقایان هیچ مشکلی با مستند من روحانی هستم، نداشتد، اما براساس آنچه اصلاح‌طلبان گفتند که اصلاح‌طلبان ستون فقرات دولت روحانی هستند احساس می‌کنم در بدنه دولت حامیان آقای روحانی ریزش ایجاد می‌شود اگر بفهمند آقای روحانی در آن جلسه سخنران بوده و آن حرف‌ها را زده است.

وی با تاکید بر اینکه داعش و جریان اصلاح‌طلبی رادیکال دو روی یک سکه‌اند که در اهداف و راهبردها یکی هستند، یادآور شد: داعش و اصلاح‌طلبی رادیکال در تکنیک فرق ندارند البته در تاکتیک با هم متفاوت هستند. کم کاری که در ارتباط با سال ۷۸ و به ویژه ۸۸ انجام دادیم نباید دوباره تکرار شود و انشاءالله که دیگر شاهد این حوادث نباشیم.

۱۳۹۳/۴/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...