نسخه چاپی

احتمال بازگشایی دفتر BBC فارسی در تهران!

این روزها از گوشه و كنار عالم رسانه خبر می رسد كه قرار است دفتر BBC جهانی و فارسی در تهران بازگشایی شود و پس از آنكه رایزنی هایی برای بازگشایی سفارت انگلیس در ایران صورت گرفت، برخی افراد به دنبال احیای دفاتر تعطیل شده BBC در تهران هستند.

به گزارش نما به نقل از سراج 24؛ بی بی سی، رسانه سلطنتی انگلستان از معدود رسانه هایی است که قدمت 300-200 ساله دارد و همواره در پیاده نمودن سیاست های زیادی خواهانه و تجاوزگرانه بریتانیا تلاش های فراوانی انجام داده است. این رسانه باتوجه به تجربه فراوانی که در عرصه اطلاع رسانی و جهت دهی افکارعمومی در طول قرن ها به دست آورده، در پیشبرد اهداف بریتانیا موثر بوده و حتی در بسیاری از مواقع منشأ تغییر نظام ها و افکارعمومی مخالف نظام سلطنتی انگلستان بوده است.

BBC بنا به وظیفه خود که همانا پیاده کردن سیاست های بریتانیا در کشورهای گوناگون می باشد، در سیاست های ملل مختلف دنیا به ویژه کشورهای آسیایی دخالت نموده و آنها را به انجام امور موردنظر بریتانیا تطمیع نموده است.

ایران را می توان ازجمله کشورهایی دانست که قربانی سیاست های تجاوزکارانه و زیاده طلبانه بریتانیا شده و بسیاری از منابع ارزشمند و گرانبهای خود را به دست این کشور از دست داده است. در این راستا نیز شبکه سلطنتی بی بی سی از هیچ کمکی دریغ نکرده و در زمان های مختلف و به ویژه حساسی که در ایران رخ داد ازجمله انقلاب مشروطه، کودتای28مرداد و... اقدامات ارزشمندی برای صاحبان خود به انجام رساند.

از این رو دولت انگلیس بعد از مدت ها تلاش موفق به پخش برنامه های فارسی رادیو بی بی سی شد. بخش قابل توجهی از مطالب برنامه های فارسی رادیو بی بی سی توسط« آن لمبتون»، وابسته مطبوعاتی سفارت انگلیس در تهران و از محققان ایران شناس تهیه و به وسیله «سر ریدر ویلیام بولارد»، سفیرانگلیس در ایران، به لندن فرستاده می شد.

بی بی سی در جریان مبارزات ملت ایران با رژیم پهلوی، اخبار مربوط به انقلاب ملت ایران را به صورت گسترده پوشش داد و همین موضوع بعدها سبب گلایه اطرافیان شاه از بی بی سی شد و آنها نقش مهمی برای این رسانه در جریان این مبازرات قائل شدند.

دیدگاه غالب درخصوص نقش فعال بی بی سی در دوره مذکور این است که بی بی سی به نیروهای ملی گرای متمایل به غرب دل بسته بود تا با سقوط رژیم پهلوی و روی کارآمدن احتمالی این نیروها، انگلیس نیز نقش از دست رفته اش در پی کودتای 28مرداد که پس از آن آمریکاییها نقش کلیدی را در ایران ایفا می کردند، بازپس گیرد.

اما این امید بی بی سی چندان دوام نیاورد و با پوشش مغرضانه رویدادهای ایران درسال 1358(1980م)، دفتر بی بی سی در تهران تعطیل و تا سال 1378(1999م) بازگشایی نشد. در این دوره خبرنگاران بی بی سی همچون «جان سیمپسون»، گهگاهی به ایران سفر و گزارش هایی اغلب دارای سوگیری منفی از ایران تهیه می کردند.

در سال 2001 سایت خبری بی بی سی فارسی راه اندازی شد و پس از مدتی در سال1385 وزیردارایی وقت انگلیس از تخصیص سالانه پانزده میلیون پوند برای راه اندازی شبکه تلویزیونی فارسی زبان بی بی سی خبر داد که این برنامه در 25دی ماه سال 1387 تحقق یافت. اما در دی ماه سال 87 وزیر ارشاد وقت (محمد حسین صفارهرندی) از تعطیلی دفتر BBC در تهران خبر داد.

صفار هرندی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعلام خبر تعطیلی شبکه خبری "بی بی سی" در تهران اظهار داشت: «شبکه خبری "بی بی سی" از جمله شبکه های خبری است که از گذشته در تهران دفتر داشته است که بعد از خطای صورت گرفته این دفتر در تهران تعطیل شد. وی افزود: در حال حاضر بسیاری از رسانه خارجی هستند که به صورت موردی و برای پوشش یک رویداد خاص مجوز فعالیت برای آنها صادر می شود که شبکه خبری "بی بی سی" نیز از جمله این رسانه های خبری است. البته از نظر ما پوشش واقعیت و انعکاس آن در سطح جهان برای ما مطلوبیت دارد ولی با همه این تفاسیر ضریب خطایی نیز برای آنها در نظر گرفته می شود.

به نظر می رسد برخی افراد نزدیک به دولت تدبیر و امید همسو با تلاش های پشت پرده برای بازگشایی سفارت انگلیس در تهران به دنبال رفع پلمپ دفتر BBC فارسی و جهانی نیز در تهران هستند اما سوالی که وزارت ارشاد باید بدان پاسخ دهد این است که آیا براستی قرار است این بار دیپلماسی لبخنر به فضای رسانه آمده و چشمش را بر همه خیانت های BBC علیه ملت ایران ببندد؟!

۱۳۹۳/۴/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...