نسخه چاپی

سخنان اشتون در كنفرانس خبری بغداد+تصویر

عکس خبري -سخنان اشتون در كنفرانس خبري بغداد+تصوير

رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: «طرف 1+5 محكم، روشن و متحد است برای پی‌گیری یك راه حل اساسی سریع درباره‌ی نگرانی‌های جامعه‌ی بین‌المللی كه برنامه‌ی هسته‌یی ایران كاملا صلح‌آمیز باشد و براساس ان‌پی‌تی و قطعنامه شورای امنیت و قطعنامه شورای حكام مورد بررسی قرار گیرد».

به گزارش ايسنا، كاترين اشتون در بيانيه‌ي خود در پايان دو روز مذاكره با ايران در بغداد افزود: «انتظار داريم ايران اقدامات عملي و قطعي براي اين‌كه نگراني‌هاي جامعه‌ي بين‌الملل را لحاظ كند، به شكل فوري انجام دهد تا اعتمادسازي ايجاد شود و ايران به تعهدات بين‌المللي‌اش عمل كند».

اشتون با اشاره به مذاكرات دو روزه‌اش با ايران تصريح كرد: «ما (3+3) با همتايان ايراني خود گفت‌وگو كرديم و گفت‌وگوهاي فشرده و با جزييات زياد بود و در راستاي توافق‌ها در استانبول پيشنهادهاي روشني را در مورد موضوع هسته‌يي ايران و به‌ويژه تمام جوانب غني‌سازي 20 درصد مطرح كرديم. ما هم‌چنان ايده‌هايي را روي ميز گذاشتيم و درباره‌ي اقدامات دوطرفه به اقدامات متقابل كه آمادگي داريم انجام دهيم گفت‌وگو كرديم».

نماينده 1+5 در مذاكرات با ايران ادامه داد: «ايران آمادگي خودش را براي اين‌كه موضوع غني‌سازي 20 درصد را بررسي كند اعلام كرد و در يك طرح پنج ماده‌اي كه شامل به رسميت شناختن حق غني‌سازي براي ايران از سوي ماست، تاكيد كرد».

او ادامه داد: «پس از برگزاري مذاكرات عميق با طرف ايراني در دو روز گذشته كه به طور گروهي و دوجانبه برگزار شد، خيلي روشن مشخص است كه هر دو طرف خواستار پيشرفت در مذاكرات هستند و زمينه‌هاي مشترك براي همكاري وجود دارد. در عين حال اختلافات گسترده پابرجاست».

اشتون اظهار كرد: «ما موافقيم كه نياز براي گفت‌وگوهاي بيش‌تر براي اين‌كه زمينه‌هاي مشترك در بين‌مان بيش‌تر ايجاد شود وجود دارد. ما به پايتخت‌هاي خود بازمي‌گرديم كه مشورت كنيم و ارتباطات گسترده را با همتايان ايراني خود براي آماده كردن يك ديدار بيش‌تر در مسكو كه 17 ژوئن به آن‌جا وارد مي‌شويم و مذاكرات به طور رسمي 18 و 19 ژوئن برگزار خواهد شد، حفظ مي‌كنيم».

رييس سياست خارجي اتحاديه اروپا افزود: «گفت‌وگوها بر اساس ديدگاه گام به گام و نگاه دوجانبه خواهد بود. ما مصمم هستيم كه اين مشكل را حل كنيم. اين مشكل را در آينده‌ي نزديك از طريق مذاكرات حل كنيم و به گفت‌وگوهاي خود ادامه مي‌دهيم».

او در پاسخ به سوال خبرنگاري اظهار كرد: «گفت‌وگوهاي ما در يك پروسه‌ي گام به گام مهم است و اميدواريم در اين پروسه، اعتماد و اميد به وجود آيد كه مسائل را به شكل درست و واضح حل كنيم. فكر مي‌كنيم دلايل مشترك زيادي وجود دارد كه به مذاكرات ادامه دهيم».

اشتون گفت: «البته ما ديدگاه‌هاي متفاوت داريم. با اين حال تاريخ مذاكرات بعدي را مشخص كرديم و با آمادگي كامل در اين مذاكرات حاضر مي‌شويم».

رييس سياست خارجي اتحاديه اروپا در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اين‌كه واكنش ايران به پيشنهادات شما چه بود؟ بيان كرد: «ما پيشنهادات واضحي را مطرح كرديم و در رابطه با غني‌سازي 20 درصد صحبت كرديم اما از من انتظار نداشته باشيد كه اين‌جا وارد جزييات شوم. هم‌چنين در اين مذاكرات مسائل ديگري مطرح شد و من فكر مي‌كنم براي ادامه‌ي كار وجوه مشترك خوبي داريم».

4.jpg

۱۳۹۱/۳/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...