نسخه چاپی

صنعتی كه منجر به ناشنوایی می شود

گسترش این باور غلط كه تولید صداهای ناهنجار در طرفداری از یك تیم ورزشی منجر به تضعیف روحیه حریف و برد تیم مورد نظر می شود، بازار بوق های مسابقات را پر رونق كرده ، به گونه ای كه اكنون به صنعتی در دنیای ورزش تبدیل شده است.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، تولید صداهای ناهنجار در مسابقات، قدمتی به اندازه مسابقات ورزشی دارد.

از زمان های دور تاکنون، هواداران یک تیم برای تضعیف روحیه طرف مقابل و تشویق تیم مورد علاقه خود بنا به فرهنگ منطقه به نحوی جلب توجه می کردند. در تمام کشورها افرادی وجود داشتند که رهبری هواداران تیم را به عهده می گرفتند تا جو استادیم را به نفع خود تحت تاثیر قرار دهند.

این موضوع تا اندازه ای پیشرفت کرد که تولید بوق های ناهنجار به یک صنعت تبدیل شد و سایت های تجاری چون آمازون شروع به فروش و حراج این ادوات کردند.

بوق های استفاده شده در مسابقات ورزشی اشکال و نام های متفاوتی دارند ولی یکی از مشهورترین انواع آن که توانست در جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی آوازه ای برای خود دست و پا کند، ووزلا (vuvuzela) یا lepatata Mambu نام دارد که پلاستیکی است و از یک لوله 65 سانتی متری تشکیل شده است. برخی از انواع این بوق ها دارای دو لوله مجزا هستند و صداهایی با فرکانس های مختلف تولید می کنند. شدت امواج صوتی خروجی از این تجهیزات با توجه به شکل آن و شدت هوای دمیده شده در آن متفاوت است. بوق ووزلا با الهام از بوق kudu ساخته شده است که به نوعی، نماد فرهنگ و سنت های آفریقای جنوبی است.

حداقل صدای تولید شده از این بوق حدود 120 دسی بل است که در مواجهه با گوش بدون محافظ، به طور یقین منجر به اختلال شنوایی یا حتی ناشنوایی کامل می شود.

بوق های پلاستیکی از سال 1960 در برزیل و کشورهای آمریکای لاتین در مسابقات ورزشی بخصوص فوتبال مورد استفاده قرار گرفت. بوق های پلاستیکی از اوایل دهه 60میلادی به صورت تجاری وارد بازار آمریکا شد. مدل های آلمینیومی این بوق ها سال ها بعد با کیفیت و صدای بیشتر وارد بازار شد و بسیاری از آنان در کلیسا مورد استفاده قرار گرفت.

• محدودیت های پزشکی استفاده از بوق در ورزشگاه

بوق های مسابقات با تولید صدای ناهنجار باعث آسیب به سیستم شنوایی و پرده گوش می شوند. علاوه بر مشکلات شنوایی، این تجهیزات یکی از مهمترین عوامل گسترش میکروب و باکتری در فضا هستند. همراه با دمیدن در بوق، ذرات بزاق دهان به داخل بوق پرتاب می شوند و ویروس های موجود در آن حدود چهار ساعت زنده می مانند. این ذرات به راحتی در هوای آزاد پراکنده می شوند و باعث انتقال بیماری های مختلف می شوند. تماس دهان چند نفر به بوق نیز یکی از راه های شیوع بیماری است.

***چرا استفاده از بوق در جام جهانی 2014 برزیل ممنوع شد

در جام جهانی 2010 آفریقا، اکثر تماشاگران آفریقایی برای تشویق تیم خود از ووزلا استفاده کردند. صدای ناهنجار تولید شده از این بوق ها به اندازه ای بود که با اعتراض تیم های خارجی و داوران مواجه شد و از تماشاچیان آفریقایی خواسته شد که دیگر از این بوق ها در مسابقات استفاده نکنند.

کارشناسان فیفا و نیروهای امنیت جام جهانی برزیل قبل از شروع مسابقات استفاده از هر گونه بوق را در مسابقات ممنوع کردند. برخی از دلایل ممنوعیت این ابزار در مسابقات به قرار زیر است :

- صدا ناهنجار در استادیوم تمرکز داوران و فوتبالیست ها را از بین می برد.

- صدای ناشی از بوق مانع از شنیدن صدای بلندگوهای موجود در استادیوم و شنیدن اخطار ها و صدای گزارشگر می شود.

- طرفداران تیم مقابل را تحریک می کند و احتمال درگیری افزایش می یابد.

- آلودگی صوتی، بیماری های قلبی را افزایش می دهد.

- از بوق های پلاستیکی به عنوان سلاح سرد استفاده می شود.

- باعث گسترش ویروس و میکروب می شود.

برای حفظ آرامش بازیکنان و تماشاچیان، فیفا استفاده از بوق را در جام جهانی 2014 قدغن کرد.

۱۳۹۳/۴/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...