نسخه چاپی

بهترین دلایل برای چرت بعد از ظهر

پایان چرت بعد از ظهر تاثیر محركی دارد. پس از این استراحت، انرژی لازم برای فعالیت های بقیه روز را داریم. این حالت بعد از خواب شبانه نیز به وجود می آید. به همین دلیل است كه معمولا 10 دقیقه بعد از بیدار شدن احساس بسیار عالی و سرحالی داریم.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران، چرت بعد از ظهر زمان از دست رفته ای نیست. در واقع همین استراحت کوتاه باعث تجدید قوا و کسب انرژی می شود و البته فواید بسیار دیگری نیز بر سلامتی دارد.


1- مفید برای سلامت قلب

چرت بعد از ظهر منظم ( حداقل 3 بار در هفته) خطر ابتلا به حملات و بیماری های قلبی را تا حدود 30% کاهش می دهد. این تاثیر از آنجاست که چرت بعد از ظهر، استرس را به عنوان یکی از عوامل مهم بیماری های قلبی کاهش می دهد.

2- تاثیر محرک

جالب است بدانید که در پایان چرت بعد از ظهر، بدن دو هورمون آدرنالین و نورادرنالین را ترشح می کند. این هورمون ها در بیدار شدن مؤثر هستند زیرا با تحریک ریتم قلب، موجب خون رسانی بهتری به مغز می شوند.

به عبارت دیگر، پایان چرت بعد از ظهر تاثیر محرکی دارد. پس از این استراحت، انرژی لازم برای فعالیت های بقیه روز را داریم. این حالت بعد از خواب شبانه نیز به وجود می آید. به همین دلیل است که معمولا 10 دقیقه بعد از بیدار شدن احساس بسیار عالی و سرحالی داریم.

3- مؤثر در افزایش خلاقیت

بهترین ایده ها پس از چرت بعد از ظهر به ذهن می رسد. در این مدت فعالیت مغزی کاهش می یابد اما متوقف نمی شود. ضمیر ناخودآگاه در حال فعالیت است و ذهن نسبت به تجریبات و تصاویر دیده شده طی بیداری راحت است. این حالت طی چرت بعد از ظهر نسبت به خواب شبانه بارزتر است زیرا خواب سبک تری است.

4- راهنمایی خوب

طی این استراحت کوتاه، راه حل هایی بهتری برای اطلاعاتی که ناخودآگاه در ذهن ثبت شده اند، کسب می شود. همچنین در مورد اتفاقاتی که چند دقیقه بعد از بیدار شدن روی می دهند نیز می توان ارزیابی خوبی داشت. این حالت عموما پس از خواب شبانه ممکن نیست زیرا ذهن مدتی رویا پردازی کرده است. این وضعیت ناخودآگاه همچنین می تواند بی تفاوتی نسبت به مسائل مشکل و پیچیده را نیز در پی داشته باشد.

5- جبران تاثیرات منفی کم خوابی

امروزه به خاطر مشغله های کاری و همچنین عادت به بیدار ماندن دیروقت شبانه اکثر ما به اندازه کافی نمی خوابیم و از عوارض کم خوابی رنج می بریم. خستگی، استرس، کاهش توجه و تمرکز، افت سطح یادگیری کودکان و نوجوانان، کاهش بازدهی، افزایش خطر ابتلا به دیابت و افزایش وزن از جمله عوارض خواب ناکافی است که چرت بعد از ظهر می تواند این مشکل را جبران کند.

6- بهبود دهنده خواب شبانه

چرت بعد از ظهر زمان خیلی طولانی نیست و نباید بیشتر از 10 تا 30 دقیقه باشد. حتی می توان کمتر از این مدت و تنها چند دقیقه خوابید که برای شاغلین در محل کار و حتی وسایل حمل و نقل عمومی قابل اجراست.

چرت بعد از ظهر مانع از خواب شبانه نمی شود، البته در صورتی که به عصر موکول نشود. حتی به خاطر کاهش استرس وافزایش خلاقیت می تواند خواب شبانه را نیز بهبود دهد.

۱۳۹۳/۴/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...