نسخه چاپی

بزرگترین دریاچه ایران در خطر نابودی است

فكری به حال بد دریاچه كنیم

دریاچه ارومیه كه قبلا یكی از بزرگترین دریاچه های آب شور جهان بود، در حال حاضر به گونه ای نگران كننده در حال خشك شدن است.

به گزارش نما،در دو دهه گذشته سطح دریاچه از پنج هزار كلیومتر مربع به كمتر از دوهزاركیلومتر مربع كاهش یافته است. این كاهش یعنی رسیدن به كمتر از 40 درصد اندازه واقعی دریاچه، موجب از بین رفتن میزان حجم آب بیشتری شده، زیرا هنگامی كه دریاچه وسعتی پنج هزاركیلومتر مربعی داشت، میانگین عمق آب آن شش متر بود . حال با دو هزار كیلومتر مربع وسعت آب، میانگین عمق تنها یك متر است.
این دریاچه بزرگترین دریاچه ایران و یکی از زیباترین تالابهای بزرگ دنیا بشمار می رود. تولید آرتمیا، جلبکهای تک سلولی و پرسلولی، وجود انواع نمکهای با ارزش، لجن سیاه با خواص داروئی ویژه و جاذبه های توریستی دریاچه ارومیه را دو چندان می کرد.
مهاجرت سالانه دهها هزار پرنده به دریاچه ارومیه، آنرا به یک تالاب بین المللی کم نظیر تبدیل کرده بود و فعالیتهای اقتصادی و جذب شدن تعداد کثیری از مردم کشورمان و همچنین گردشگران خارجی به دریاچه ارومیه باعث ایجاد اشتغال و رمز توسعه فرهنگی منطقه بشمار می رفت.
اما این دریاچه به مرور زمان و بر اثر سهل انگاری و همچنین عواملی نظیر تغییر اقلیم، سنتی بودن و راندمان پایین سیستم آبیاری کشاورزی، ناهماهنگی الگوی کشت با شرایط بحرانی منطقه، تخلیه سفره های زیر زمینی و به هم خوردن تعادل بین آبهای سطحی و آبهای زیرزمینی، توسعه غیر مسئولانه سد سازی، انتقال بی رویه آبهای سطحی و زیرزمینی برای مصارف صنعتی و آبزی پروری، عدم مدیریت علمی منابع آبی در شرایط بحرانی و در کل عدم رعایت حق آبه دریاچه دستخوش تغییراتی شد چنانچه آب دریاچه خشک شده و در معرض خطر انقراض قرار دارد.
دستور روحانی در خصوص دریاچه
خشک شدن دریاچه اعتراضات مردمی و نهادهای دولتی را به همراه داشت، تا جایی که رئیس جمهور در کارگروهی که برای نجات دریاچه ارومیه تشکیل شده بود، وعده همکاری دولت در نجات دریاچه را داد و گفت: دریاچه ارومیه نباید در وضعیت کنونی رها شود و دولت آماده است تا هر مقدار که ضرورت داشته باشد، هزینه‌های احیای این دریاچه را تأمین کند.

دکتر روحانی گفت: از نگاه دولت، نجات و احیای دریاچه ارومیه به عنوان یک معیار برای احیای همزمان سایر تالاب‌ها در کشور است که با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستند و حفظ و احیای مجموعه تالاب‌ها مد نظر دولت است.

رئیس جمهوری با بیان اینکه دولت وظیفه خود می‌داند که با حفاظت از محیط زیست شرایط را برای زندگی مطلوب و سلامت مردم مهیا کند، خاطر نشان کرد: دریاچه ارومیه دارای شرایط ویژه‌ای است که ادامه روند خشک شدن آن می‌تواند آثار زیانباری برای مردم منطقه و کشور به دنبال داشته باشد.

رییس شورای عالی محیط زیست تأکید کرد: باید بدون تعصب روی طرحی خاص همه راهکارهای موجود برای نجات دریاچه ارومیه را مطالعه کرد و پیامدها و آثار اجرای طرح‌ها به لحاظ اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی را مورد بررسی دقیق قرار داد.

ژاپنی ها نیز نگران حال دریاچه اند!
نگرانی مردم از خطر انقراض دریاچه به جایی رسیده که با تشکیل گروه ها و کمپین ها و همچنین ایجاد سایت ها و وبلاگ ها نگرانی شان را در خصوص خشک شدن دریاچه ابراز می دارند و همکاری خود را در جهت رفع مشکل دریاچه اعلام می نمایند. همبستگی مردم در جهت نجات جان دریاچه فراتر از مرزها رفته و دولت ژاپن نیز با کمک یک میلیون دلاری خود برای احیای جان دریاچه قدمی برداشته است.

حال دریاچه ده سال آینده خوب است!
دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه از احیای کامل دریاچه در ده سال آینده خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات انجام شده احیای کامل این دریاچه در سال 1402 رخ خواهد داد و آرتیمیا 9 سال دیگر برمی‌گردد.
عیسی کلانتری همچنین احیای دریاچه ارومیه را مهمترین اولویت زیست محیطی دولت نامید و گفت: تصمیم دولت برای احیای دریاچه قاطع است، حتی آقای روحانی تأکید کرده که در صورت لزوم هزینه انتقال آب دریای خزر به دریاچه ارومیه را نیز دولت تقبل می‌کند.
وی با اعلام اینکه اعتبارات لازم جهت احیای دریاچه تخصیص یافته است، بیان کرد: عملیات احیای این دریاچه در گذشته بسیار کم هزینه تر از اکنون بود، رییس جمهور ایران فرد عاقلی است و به خوبی با تبعات خشک شدن دریاچه ارومیه آشنایی دارد و از این رو برای جلوگیری از یک مصیبت بزرگ و همچنین هزینه‌های اضافی، هم اکنون با جدیت به دنبال نجات این دریاچه است.
وی با اشاره به تحقیقات شش ماهه ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: در مدت شش ماهه گذشته، دانشگاه صنعتی شریف و سایر دانشگاه‌های معتبر ایرانی، برای یافتن دلایل خشک شدن و همچنین راهکارهای نجات دریاچه، مطالعات گسترده‌ای انجام داده‌اند و حتی از نکته نظرات کارشناسان فرا مرزی نیز در این راستا استفاده شده است.

گزارش: سیده الهام جوادی

۱۳۹۳/۴/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...