نسخه چاپی

جلیلی فضای مذاكرات بغداد را خوب توصیف كرد

عکس خبري -جليلي فضاي مذاكرات بغداد را خوب توصيف كرد

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران فضای مذاكرات تهران و گروه 1+ 5 در بغداد را خوب توصیف كرد و افزود: گفت وگو های های بغداد فشرده و طولانی بوده است.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا به بغداد ، 'سعید جلیلی ' روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران افزود: گفت وگو در بغداد مفصل بود اما ناتمام ماند.

وی افزود: گروه پنج بعلاوه یك پیشنهادهایی داشت و ایران نیز پیشنهادهای خود را مطرح كرده است.

جلیلی با بیان این كه طرفین مسابل خود را شفاف و صریح اعلام كردند، افزود: نتیجه مذاكرات بغداد این بود كه توانستیم با دیدگاه های هم بیشتر اشنا شویم.

**برخورداری از غنی سازی حق ملت ایران است

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران برخوردرای از غنی سازی اورانیوم را حق ملت ایران دانست و گفت :هرگونه بحث و همكاری در زمینه هستنه ای را قابل قبول می دانیم اما در این مسیر مساله ی جلب اعتماد مردم ایران نیز مطرح است.

وی اظهار داشت : گفت وگو ها وقتی می تواند روبه جلو باشد كه در موازات آن مسیر های تخریب وجود نداشته باشد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران گفت :‌كمتر از یك ماه دیگر قرار شد مذاكرات در روسیه ادامه یابد و در این فاصله كارشناسان دو طرف زمینه را برای گفت وگو در مسكو آماده می كنند.

جلیلی اظهار داشت : ما معتقدیم ظرفیت گفت و گوها فرصتی است تا در عرصه های مختلف به صلح كمك كنیم.

وی ادامه داد : در این مذاكرات دو طرف بحث های جدی و اساسی داشتند ما در موضوع همكاری برای برنامه هسته ای ایران پیشنهادات جدی داشتیم اما آن چه اهمیت دارد و در همكاری با جمهوری اسلامی ایران باید مورد توجه قرار بگیرد مساله رعایت حقوق ملت ها است.

جلیلی اعلام كرد : در این راستا ایران یك استثنا نیست ایران طبق معاهده 'ان .پی .تی ' به وظایف خود عمل می كند و تاكید دارد كه حق تهران مانند همه ی كشورها در استفاده از انرژی صلح آمیز باید محترم شمرده شود.

وی درباره برگزاری این مذاكره در بغداد گفت : عمیقا از مردم و دولت عراق تشكر می كنم و برای آنان آرزوی توفیق دارم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ادامه داد : خوشحالم كه عراق شرایطی پیدا كرده كه بعد از خروج نیروهای بیگانه در سایه وحدت و انسجام ملی در مسایل داخلی و بخصوص امروز در جایگاه ارزشمند منطقه ای و بین المللی قرار گرفته است.

** روش و مسیر فشار به ایران به پایان رسید

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در كنفرانس خبری در بغداد با تاكید بر این كه آن چه امروز به پایان رسیده است، روش و مسیر فشار علیه ملت ایران است، گفت : این روش بی نتیجه است و تنها راهبرد همكاری می تواند موفقیت مذاكرات را تضمین كند.

سعید جلیلی این مطلب را در پاسخ به پرسش خبرنگار اعزامی ایرنا در كنفرانس خبری در بغداد مبنی براینكه آیا ادامه گفت وگوها به معنای آن است كه برخی كشورهای عضو 5+1 تحریم های خود را لغو و یا اعمال نخواهند كرد؟ بیان داشت.

وی توصیه كرد كه اگر مذاكره كنندگان می خواهند گفت و گوها موفق باشد باید بر اساس راهبرد 'گفت و گو - همكاری' عمل كنند.

وی در ادمه پرسش خبرنگار ایرنا درباره غنی سازی اروانیوم اظهار داشت: غنی سازی برای مصارف صلح آمیز جزء حقوق مسلم ماست و می تواند موضوعی برای همكاری باشد.

۱۳۹۱/۳/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...