نسخه چاپی

آمریكا و چین به دنبال توسعه روابط نظامی

آمریكا و چین امروز (پنج‌شنبه) در راستای توسعه روابط نظامی و همكاری‌های خود در زمینه مبارزه با تروریسم توافق كردند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، این توافق‌ها در جریان مذاکرات دو روزه جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و جک لیو، وزیر خزانه داری این کشور با وانگ یانگ، معاون نخست‌وزیر و یانگ جیه‌چی، دیپلمات ارشد چین صورت گرفت.

مذاکرات اقتصادی و استراتژیک میان آمریکا و چین که وارد پنجمین سال خود می‌شود با هدف ارتقای روابط پکن و واشنگتن پیگیری می‌شود.

در نشست امسال این مذاکرات مسائل مختلفی از جمله اقتصاد، همکاری‌های نظامی و مبارزه با تروریسم مورد بررسی قرار گرفت.

از جمله مسائل مورد مناقشه میان دو کشور مربوط به مسائل سایبری می‌شود که این نشست ظاهرا برای حل مناقشات در این زمینه توفیقی در پی نداشته است.

معاون نخست‌وزیر چین با اشاره به مناقشات موجود در مورد دریاها به خبرنگاران گفت که طرف چینی به محافظت از قلمرو دریایی خود ادامه خواهد داد.

وی تصریح کرد: چین از آمریکا خواسته است موضعی بی‌طرف اتخاذ و نقشی موثر در تضمین امنیت و ثبات منطقه ایفا کند. واشنگتن با این حال تاکید دارد که موضع بی‌طرف اتخاذ کرده و رفتار چین در دریای چین شمالی قابل انتقاد است. از سوی دیگر پکن اعلام کرده که آمریکا کشورهایی نظیر ویتنام و فیلیپین را تحریک به ورود فعالانه به درگیری‌ها می‌کند.

جان کری در خصوص امنیت اینترنتی گفت که گفت‌وگوها در این زمینه بسیار صریح بود و طرفین توافق کردند که این مسأله همچنان در گفت‌وگوها مطرح شود.

وزیر امور خارجه آمریکا اظهار کرد: از میان رفتن دارایی‌های اطلاعاتی از طریق سایبری تاثیری مأیوس‌کننده بر سرمایه‌گذاری و نوآوری دارد. تاثیرات سرقت سایبری مشاغل ما را با آسیب روبرو کرده و رقابت را در کشورمان تهدید می‌کند.

معاون نخست‌وزیر چین نیز در این زمینه گفت که پکن خواهان همکاری در حوزه مسائل سایبری مطابق با احترام و اطمینان متقابل است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: چین قائل بر این است که فضای سایبری نباید به عنوان ابزاری برای آسیب زدن به سایر کشورها استفاده شود.

پکن امیدوار است که طرف آمریکایی بتواند شرایطی ایجاد کند که در آن مذاکرات همکاری‌ها ومذاکرات چین و آمریکا از طریق اینترنت دنبال شود.

در عین حال، رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا باری دیگر تاکید کرد که واشنگتن خواهان ثبات، آبادانی و قدرت پکن است.

وی در دیدارش با رئیس جمهوری چین گفت: ما در این مورد مصمم هستیم و تاکید داریم که استراتژی آمریکا شامل عقب راندن یا وارد مناقشه شدن با چین نمی‌شود.

۱۳۹۳/۴/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...