نسخه چاپی

علل مسمومیت‌های غذایی در تابستان

رییس بخش داخلی بیمارستان امیر اعلم با تاكید بر اینكه عفونت های روده ای شایع ترین بیماری در فصل تابستان است، گفت: مسمومیت های غذایی در فصل تابستان برای كودكان و بزرگسالان خطرناك است و حتی ممكن است به مرگ و میر نیز بینجامد بنابراین باید به محض بروز این مشكل، بیمار به سرعت بستری و آب از دست رفته تامین شود.

به گزارش نما، دکتر سید محمود اسحاق حسینی رییس بخش داخلی بیمارستان امیر اعلم، با بیان اینکه مسمومیت غذایی یکی از بیماری های روده ای است، گفت: مصرف بستنی، مواد یخی، غذا های آماده و چرب که در معرض تابش نور خورشید قرار می گیرد و همچنین غذاهایی که سریع فاسد می شوند از جمله عوامل مسمومیت های غذایی است.

وی علت مسمویت های غذایی را وجود باکتری های اورئوس، باسیلوس اورئوس و سالمونلا تیفی در مواد خوراکی دانست و گفت: بسیار مشاهده شده که در مهمانی ها به علت وجود یکی از این باکتری ها در مواد خوراکی جمع کثیری از مهمانان به صورت عام دچار مسمومیت غذایی، اسهال، استفراغ و کرامپ های شکمی شده اند که این نشانه ها به مدت 24 ساعت ادامه دارد.

اسحاق حسینی تصریح کرد: این مسمویت های غذایی محدود شونده هستند و ضمن این که علل این مسمومیت ها باکتری ها هستند اما برای درمان آن نیازی به داروی آنتی باکتری نیست و تنها با استفاده از سرم های خوراکی، تزریقی و رفع کمبود آب و املاح از دست رفته بدن می توان مسمومیت های غذایی را درمان کرد.

عدم تامین آب بدن بیماران مبتلا به وبا می تواند منجر به مرگ و میر شود

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه وبا از جمله باکتری های رایج در فصل تابستان است، گفت: این باکتری با خوردن غذای آلوده، دست آلوده وارد بدن می شود و با ایجاد اختلال در روده باریک باعث از دست رفتن میزان زیادی آب از بدن می شود.

وی خاطر نشان کرد: بیماران مبتلا به وبا باید سریع بستری شوند تا سرم به آنها تزریق شود و گاهی اوقات حتی تا 20 لیتر به این بیماران سرم تزریق می شود که در غیر این صورت احتمال مرگ و میر وجود دارد.

اسحاق حسینی افزود: به دلیل گسترش سریع باکتری وبا، تمام افراد خانواده باید درمان شوند و گاهی اوقات توصیه می شود تا بیماران لباس ها و تشک خود را بسوزانند.

ورود باکتری شیگلوز به بدن از طریق توت فرنگی

این فوق تخصص گوارش باکتری شیگلوز را یکی دیگر از باکتری های رایج در تابستان دانست و گفت: این باکتری از طریق توت فرنگی به دلیل رشد آن بر روی زمین و وجود این باکتری در خاک وارد بدن می شود که با دردهای شکمی، اسهال و استفراغ به مدت هفت روز همراه است.

اسحاق حسینی در خصوص درمان باکتری شیگلوز گفت: برای درمان این باکتری باید از آنتی باکتری و همچنین آب، املاح و الکترولیت برای این بیماران استفاده شود، در غیر اینصورت کودکان و بزرگسالان مبتلا در معرض خطر مرگ و میر هستند.

درمان ناقص انگل آمیب می تواند منجر به آبسه آمیبی کبد شود

رییس بخش داخلی بیمارستان امیر اعلم با اشاره به اینکه آمیب یکی از انواع انگل ها است، گفت: این بیماری به خصوص در فصل تابستان در غذاهای آلوده و آب وجود دارد که به صورت اسهال خونی، دردهای شکمی و تب ظاهر می شود و ممکن است اسهال هفته ها تداوم داشته باشد بنابراین بیماران باید به سرعت به پزشک مراجعه کنند.

اسحاق حسینی افزود: برای درمان این بیماران باید علاوه بر تامین آب و الکترولیت از آنتی بیوتیک نیز استفاده شود و درمان ضد انگلی مناسب برای بیماران انجام شود زیرا در غیر این صورت ممکن است به آبسه آمیبی کبد منجر شود که درمان این بیماران طولانی مدت و حداقل 3 هفته زمان می برد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: بیماری گاستروآنتریت (بیماری التهاب معده ای روده ای) نیز در فصل تابستان بیشتر است که به از دست دادن آب بدن منجر می شود و با تب خفیف، اسهال و استفراغ همراه است که در بیشتر مواقع ویروس و درمان ضد ویروسی خاصی ندارد و در این مورد تنها کنترل آب و الکترولیت بدن کمک کننده است.

۱۳۹۳/۴/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...