نسخه چاپی

عبور از شرایط حساس با تكیه به ولایت فقیه

نظام سلطه متأثر از روند تحولات منطقه ای و بین المللی كه پس از پیروزی انقلاب اسلامی در حال شكل گیری به نفع جبهه مقاومت بود، در حال بازمهندسی این فضا و با هدف شكست جبهه مقاومت با بهره گیری از ظرفیت درونی آن است.

به گزارش نما، «کلام معیار»عنوان یادداشت روز روزنامه جوان به قلم عباس حاجی نجاری است که در آن می خوانید؛

سخنان مقام معظم رهبری در جمع مدیران و مسئولان نظام در مورخ 18/4/1393 را می توان معیاری روشن برای تعامل مناسب مسئولان و نیروهای مؤثر نظام در شرایطی دانست که به دلیل تحولات داخلی، منطقه ای و بین المللی بیش از هر زمان دیگری ضرورت همگرایی، تعامل مثبت و هم افزایی توان ها برای مقابله با فشار های تجمیع شده دشمنان احساس می شود.

ایشان بارها این شرایط را «پیچ تاریخی» قلمداد کرده و در همین سخنان می فرمایند: «به معنای واقعی کلمه در یک پیچ تاریخی قرار داریم و اگر قوی نباشیم همه به ما زور خواهند گفت. بنابر این باید قوی تر شویم. داشتن روحیه، نگاه امیدوارانه، کار و تلاش، شناخت رخنه های «اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و بستن این رخنه ها»، هم افزایی دستگاه ها و هم افزایی دستگاه های مسئول با مردم از جمله عناصر افزایش قدرت ایران است.» مؤلفه های ناظر بر حساسیت شرایط داخلی، منطقه ای و بین المللی در این پیچ تاریخی را در چند محور می توان مورد اشاره قرار داد:

1- نظام سلطه متأثر از روند تحولات منطقه ای و بین المللی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در حال شکل گیری به نفع جبهه مقاومت بود، در حال بازمهندسی این فضا و با هدف شکست جبهه مقاومت با بهره گیری از ظرفیت درونی آن است، بدون آنکه خود کمترین هزینه ای برای آن بپردازد. روند تحولات سوریه، عراق و... مصداق بارزی از این استراتژی دشمنان است. مبتنی بر این استراتژی ظرفیت های جهان اسلام در یک جنگ نیابتی به نفع جبهه استکبار فرسوده شده و از بین می رود.

2- روند مذاکرات هسته ای ایران با 1+5 و چشم انداز مبهم حصول به توافق و تبعات احتمالی آن بر فضای سیاسی و اجتماعی به گونه ای است که نظام سلطه از طریق این مذاکرات، تلاش دارد ظرفیت های ایران را برای تحقق اهداف خود که در بند اول به آن اشاره رفت، مدیریت کند.

3- پس از ناکامی نظام سلطه از نتیجه گیری از تهدیدات نظامی و تحریم اقتصادی برای تسلیم نظام اسلامی، استراتژی دشمن بر تغییر محاسبات مسئولان نظام اسلامی از طریق تهدید و تطمیع و جنگ نرم متمرکز شده است. بروز نشانه های آن در مواضع برخی مسئولان ایرانی در ناتوانی در مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن، نادیده گرفتن ظرفیت ها و توانمندی های علمی کشور، ایجاد تردید و عدم همراهی با استراتژی نظام در حمایت از جبهه مقاومت و... از جلوه های آن است.

4- تجربه تلخ تعامل نامناسب فعالان سیاسی کشور در سه دوره گذشته (اعم از اصولگرا و اصلاح طلب) که میدان را بیش از پیش برای واگرایان به اصول و ارزش های دینی فراهم کرده است.

5- تلاش طیف ها و باندهای افراطی برای دوقطبی سازی فضای سیاسی کشور و تحریک حساسیت نیروهای مؤمن به انقلاب و بهره گیری از واکنش ها برای القای فاصله گیری مردم از اصول و آرمان ها.

به اعتقاد نگارنده آنچه که مقام معظم رهبری در سخنان اخیر خود در جمع مسئولان نظام مطرح فرمودند، ترسیم دقیق این صحنه و ایجاد حساسیت و هوشیاری در مسئولان و مدیران و نیروهای انقلاب نسبت به تبعات آن و مدیریت ظرفیت های داخلی برای عبور قدرتمندانه از این پیچ تاریخی است. تأکیدات ایشان در این جلسه بر چند محور استوار است:

1- هوشیاری مسئولان نظام بر استراتژی «تغییر محاسبات» دشمن و تأمل در نوع مواضع و واکنش ها نسبت به موضوعات و مسائل کلیدی کشور.
2- پرهیز از حاشیه سازی و غنیمت شمردن فرصت خدمتگزاری به مردم.
3- تقویت و تحکیم همگرایی میان سران نظام و مدیران بخش های مختلف حاکمیت.
4- تأکید بر حمایت از دولت و پرهیز از نقدهای غیرکارشناسانه آن هم در منابر عمومی.
5- حمایت عملی دولت از اقتصاد مقاومتی به عنوان تنها راه مقابله با تحریم دشمنان.
6- هشدار نسبت به استراتژی افراطیون برای منزوی سازی نیروهای مؤمن به انقلاب و تأکید بر اینکه در مواقع خطر این نیروها هستند که کشور را نجات می دهند.
7- تأیید شعار «اعتدال» دولت یازدهم و تبیین آن در چارچوب اصول و آرمان ها و ارزش های انقلاب اسلامی.
8- تأکید مجدد بر حمایت رهبری از تیم مذاکره کننده هسته ای در عین ترسیم و تأکید بر خطوط قرمز نظام.
9- هشدار به جریان رسانه ای کشور برای تقویت امنیت فکری و ذهنی مردم و پرهیز از تکرار حرف های مطبوعات بیگانه که با اعصاب و روان مردم بازی می کنند.

اگرچه برخی از این توصیه های مقام معظم رهبری در گذشته نیز به مناسبت هایی بیان شده است اما در شرایطی که دشمنان نظام اسلامی با تأمل بر بند بند این تدابیر، راهبرد های خود را متناسب با آن تنظیم می کنند، متأسفانه در داخل این سخنان معمولاً پس از یک یا چند بار انتشار در رسانه ملی و مطبوعات، به فراموشی سپرده می شود و این در حالی است که در عین ضرورت تبیین و تشریح آن برای اقشار مختلف، توسط صاحبان قلم و تریبون داران، باید ابعاد آن توسط اتاق های فکر و مراکز پژوهشی مورد بررسی قرار گیرد و به نسخه عملیاتی برای دستگاه های اجرایی تبدیل شود و مجموعه و نهادی نیز موظف به نظارت و پیگیری تحقق آن باشد.

۱۳۹۳/۴/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...