نسخه چاپی

گرانی۱۸۰۰ درصدی آبونمان تلفن كلانشهرها

شركت مخابرات ایران اعلام كرد كه با اجرای طرح هم‌كدسازی و هشت رقمی شدن تلفن‌های استان‌ها، تعرفه مكالمات شهری در استان‌های هم‌كد شده نسبت به سابق ۱۴.۴ درصد رشد خواهد یافت مساله ایی كه اواخر سال گذشته با مخالفت وزیر مسكوت ماند.

به گزارش نما به نقل از قدس انلاین؛ شرکت مخابرات ایران بعد از گذشت یک سال و پشت سر گذاشتن تمام موارد چالشی مربوط به هم‌کدسازی و افزایش تعرفه‌های ارتباطی، سرانجام توانست نظر کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات را که در ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم با افزایش تعرفه‌های ارتباطی مخالفت می‌کرد، جلب کند.
در ان زمان علت مخالفت وزیر ارتباطات با این طرح تحمیل هزینه به مردم عنوان شد و وزیر ارتباطات اجرای این طرح را که در دولت قبل مصوب شده بود متوقف کرد.
این موضوع نیز زمینه ساز بحث و جدل‌های بی‌سابقه مطبوعاتی میان وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات ایران شد. در نهایت وزیر ارتباطات حتی مخابراتی را وادار به پس دادن پول بخشی از کاربران تلفن‌ثابت که اجرای همکدی شامل آنان شده بود کرد.
اما در حالیکه هنوز مدت زیادی از دستور وزیر ارتباطات بر توقف طرح همکدسازی نگذشته، حالا وزیر ارتباطات در چرخشی کاملا معکوس از اجرای طرح همکدی داخل استانی در تلفن ثابت در همه استانها خبر داده و گفت: به این معنی که اگر شما در شهری از یک استان هستید و می خواهید با شهری دیگر از توابع همان استان تماس بگیرید دیگر نیازی به گرفتن کدهای بین شهری نداشته باشید و برای بقیه کل کشور نیز فقط یک تعرفه داشته باشیم. این به این معنی است که مکالمات تلفن ثابت فقط در دو نرخ داخل استانی و ملی اجرا شود.
نکته قابل تامل آنکه وزیر ارتباطات این بخش از سخنان خود که در مورد تعرفه و نرخ داخل استانی و ملی بوده را مسکوت گذاشته است. در حالیکه این موضوع نیز شاه‌بیت مخالفت وزیر ارتباطات با مخابراتی‌ها بوده، نه اجرای خود طرح همکدسازی.

*افزایش هزینه مکالمات شهری با اجرای طرح هم‌کدسازی

با اجرای طرح هم‌کدسازی و هشت رقمی شدن تلفن‌های استان‌ها، تعرفه مکالمات شهری در استان‌های هم‌کد شده نسبت به سابق 14.4 درصد رشد یافت.
شرکت مخابرات ایران تا پایان شهریور ماه سالجاری فرصت دارد تا هم‌کدسازی را در تمامی استان‌های کشور اجرایی کند.
اما با اجرای طرح هم‌کدسازی و هشت رقمی شدن تلفن‌های ثابت داخل استانی، تعرفه‌های مکالماتی نیز تغییر می‌کند و باید طبق مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات اعمال شود.
برای بررسی اینکه با اجرای هم‌کدسازی (یکسان‌سازی کدهای درون استانی) چه تغییراتی در سطح تعرفه‌ها ایجاد می‌شود، تعرفه‌های پیش از اجرای این طرح را با بعد از اجرا با یکدیگر مقایسه می‌کنیم.
پیش از اجرای طرح هم‌کدسازی: (تعرفه هر دقیقه مکالمه)
مکالمات ثابت به ثابت شهری: 26.21 ریال
مکالمات ثابت به ثابت بین شهری زون یک، تا 100 کیلومتر: 214.32 ریال
مکالمات ثابت به ثابت بین شهری زون دو، 100-400 کیلومتر: 413.34 ریال
مکالمات ثابت به ثابت بین شهری زون سه، 400-700 کیلومتر: 551.16 ریال
مکالمات ثابت به ثابت بین شهری زون چهار، بیشتر از 700 کیلومتر: 670 ریال
بعد از اجرای هم‌کدسازی: (تعرفه هر دقیقه مکالمه)
مکالمات ثابت به ثابت داخل استانی: 30 ریال
مکالمات ثابت به ثابت بین استانی: 330 ریال
هرچند که در اجرای هم‌کدسازی و در راستای برقراری عدالت تعرفه‌ای، زون‌های بین شهری حذف شده اما در مقابل آبونمان پلکانی برای جبران کسری درآمدهای مخابرات در نظر گرفته شده است.
با این حساب نرخ مکالمات درون شهری با اجرای این طرح، رشدی 14.4 درصدی یافته است اما تمامی شهرهای درون یک استان از این تعرفه واحد بهره‌مند می‌شوند.
حال با فرض اینکه هر یک از زون‌های پیشین را حدفاصل استانی در نظر بگیریم (تأکید می‌شود که فرض می‌گیریم)، میانگین تعرفه تمامی زون‌ها 462.205 ریال بابت یک دقیقه مکالمه می‌شود که در هم‌کدسازی به 330 ریال رسیده و کاهشی 28.6 درصدی را نشان می‌دهد.
در کل با اجرای هم‌کدسازی، مشترکان درون شهری که سابقا از تعرفه 26.21 ریالی منتفع می‌شدند کمی متضرر می‌گردند اما مشترکانی که تماس‌های بین شهری (درون استانی) داشتند، کاهش چشم‌گیری را در هزینه‌های ارتباطی‌شان شاهد خواهند بود.

* آبونمان تلفن کلانشهرها 1800 درصد گران شد!
امروز سایت اقتصاد ایران در همین باره نوشت: آبونمانی که برای جبران هزینه‌های هم‌کدسازی در دولت دهم قرار بود 1300 درصد افزایش یابد که نهایتا جلوی اجرای آن گرفته شد، در دولت حال حاضر تا 1800 درصد برای کلانشهرهایی چون تهران افزایش یافت.

مخابراتی‌ها بعد از اجرای این طرح در استان‌های تهران، البرز و قم مدعی افزایش هزینه‌های خود شدند و درصدد جلوگیری از اجرای این طرح در اولین فصل سال گذشته برآمدند؛ مسئولان این شرکت در مواجهه با واکنش دولت نیز عنوان کردند اجرای هم‌کدسازی هزینه‌کرد 120 میلیارد تومانی به دنبال دارد و تا زمانیکه محل تأمین آن مشخص نشود، اجرای این طرح را تعلیق می‌کنند.
اما همانطور که اشاره شد، اجرای چنین طرحی برای مسئولان دولت دهم به اندازه‌ای اهمیت داشت که سریعا به فکر جبران این هزینه‌ها برآمدند و البته در اقدامی تعجب برانگیز محل جبران این هزینه‌ها را جیب مردم و مشترکان اعلام کردند و قرار شد بندی تحت عنوان هزینه هم‌کدسازی به قبوض تلفن ثابت اضافه شود و رقم 900 تومان در آن لحاظ شود.
البته تا پیش از توقف و اجرای مجدد هم‌کدسازی مشخص نشد که 900 تومان قرار است هزینه هم‌کدسازی باشد یا آبونمان.حال با در نظر گرفتن چنین تصمیمی و با توجه به اینکه آبونمان پیش از این در قبوض تلفن 63 تومان بود، مشترکان هم‌کد شده تلفن ثابت باید منتظر افزایش حداقل 1300 درصدی در هزینه‌های خود می‌بودند!مقایسه جدولی با آبونمان 900 تومانی گذشته نشان می‌دهد که تنها نرخ اعداد به ترتیب از کلانشهرهایی چون تهران تا روستاها شناور شده و عملا چیزی به نفع مشترک به نظر نمی‌رسد.در مصوبه قبلی که قرار بود آبونمان 900 تومانی از تمامی مشترکان هم‌کد شده دریافت شود، هزینه آبونمان دست کم 1300 درصد افزایش می‌یافت اما اکنون در بیشترین میزان (شهرهای تهران، اصفهان، مشهد، تبریز، کرج، اهواز، شیراز) شاهد افزایش 1800 درصدی و در کمترین تغییر (بخش‌ها و روستاها) نیز، 58 درصد نرخ آبونمان مشترکان هم‌کد شده افزایش خواهد یافت.
*شورای رقابت بررسی می کند
عضو شورای رقابت در گفتگو با قدس انلاین در این خصوص اظهار کرد:به دلیل انکه تلفن ثابت انحصاری است قیمت گذاری در این خصوص باید با نظر شورای رقابت صورت بگیرد.
نادر قاضی پور افزود:در جلسه چهارشنبه این هفته شورا رقابت این موضوع را طرح وبررسی می کنیم.

۱۳۹۳/۴/۲۱

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...