نسخه چاپی

عراقچی: نشست جمعی وزرای خارجه ۱+۵ و ایران برگزار نمی‌شود

عضو ارشد تیم مذاكره كننده هسته ای با تاكید بر اینكه مذاكرات را با جدیت ادامه می دهیم، گفت: پیشرفت نسبتا خوبی در مذاكرات داشته ایم.

به گزارش نما،عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای با تاکید بر اینکه مذاکرات را با جدیت ادامه می دهیم، گفت: پیشرفت نسبتا خوبی در مذاکرات داشته ایم.

سید عباس عراقچی، معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه که در وین بسر می برد در یک گفتگوی تلویزیونی، افزود: در مسایل محتوایی پیشرفت داشته ایم البته درباره مسایل اصلی محتوایی، هنوز به توافق کامل نرسیده ایم.

وی با بیان اینکه موضوعات اختلافی مهم همچنان باقی است، اظهار داشت: مذاکرات را با جدیت ادامه می دهیم، از مواضع اصولی مان کوتاه نخواهیم آمد و قصد عدول از آنها را نداریم.

وی افزود: بحث ها و پیشنهادات زیادی شده، اما هنوز نتوانسه ایم به یک برداشت و نظر واحد در این مسائل برسیم. مذاکرات ادامه دارد و کاملا مصمم هستیم و مذاکرات را با جدیت ادامه می دهیم البته از مواضع اصولی مان کوتاه نخواهیم آمد بنابراین نیاز است که طرف مقابل برای گرفتن تصمیمات جدی و مشکل آمادگی پیدا کند.

عراقچی ادامه داد: با توجه به اینکه در موضوعات اساسی پیشرفت جدی صورت نگرفته است این ایده مطرح شد که وزاریی که برایشان حضور در وین مقدور است حضور یابند. که بتواند در تصمیم گیری در سطح کلان کمک کند.

وی افزود روز یکشنبه بنای برگزاری جلسه در سطح وزاری 1+5 را نداریم.

عراقچی با اشاره به جدیت طرف های مذاکره کننده گفت انگیزه برای رسیدن به توافق در طرف های مقابل وجود دارد.

وی افزود هنوز نمی شود پیش بینی کرد که تا 20 جولای به توافق برسیم و امیدواریم با آمدن وزرا در موقعیت بهتری قرار بگیریم.

وی با بیان اینکه درباره بیش از 60 تا 65 درصد متن، توافق شده است، اظهار داشت: البته این به این معنی نیست در مسائل محتوایی پیشرفت کرده ایم؛ در نگارش متن پیشرفت داشته ایم اما موضوعاتی که باقی مانده اند وزن شان سنگین است.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای گفت: امیدوار هستیم طی روزهای آتی که قرار است وزاری خارجه برخی کشورهای گروه1+5 به وین بیایند، بتوانیم در مذاکراتی که مستقیم با این وزرا انجام می شود، در مسائل محتوایی پیشرفت داشته باشیم.

وی افزود: اگر طبق برنامه تا بیستم کار را تمام کنیم، معنایش این است که وزرا هفته بعد باید برگردند. اگر تا 20 ژولای نشود بستگی دارد در چه شرایطی باشیم، اگر ببینیم نیاز است چند روزی به مذاکرات ادامه دهیم که به سرانجام برسیم این کار را خواهیم کرد و اگر به این نتیجه برسیم که فایده ندارد و پایانی بر زیاده خواهی‌ها نیست و نمی‌توانیم توافق کنیم، همانگونه که بارها گفته‌ایم از نظر ما فاجعه‌ای رخ نداده و دنیا به آخر نرسیده و برمی‌گردیم و برنامه‌های خود را ادامه می‌دهیم.

عراقچی افزود: بیانات مقام معظم رهبری انعکاس گسترده ای در رسانه ها و تیم های مذاکره کننده داشته است و می دانند که بیانات ایشان فصل الخطاب مذاکره کننده گان است. این اظهارات به ما کمک کرده با قوت قلب بیشتری مذاکرات را ادامه دهیم. سخنان ایشان نشان دهنده اشراف ایشان بر موضع هسته ای کشورمان است و پشتوانه ما مقام معظم رهبری است و دستور العمل ما سخنان ایشان است.

عراقچی ادامه داد: جدی ترین موضوع مذاکرات بحث غنی سازی است. باید در این خصوص به یک راه حل هایی رسید که هم مواضع ایران رعایت شود و هم نگرانی‌های احتمالی مرتفع شود تا یک اطمینان کاملی بوجود آید تا بعد از آن ایران برنامه خود را ادامه داده و البته تحریم‌ها نیز برداشته شوند.

عراقچی درباره اقدامات و اظهارات ضدایرانی مقامات کنگره گفت: ما با دولت آمریکا مذاکره می‌کنیم. اگر دولت آمریکا در داخل مشکلاتی دارند به خودشان مربوط است. این نگرانی ما نیست که آیا کنگره مخالف است یا نه زیرا مشکل ما نیست بلکه مشکل دولت آمریکا است. دولت آمریکا باید به تعهداتی که داده پایبند بماند.

وی تاکید کرد: تنها در صورتی توافق حاصل خواهد شد که ما بدانیم اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها به تعهدات خود پایبند خواهد بود.

وی در ادامه افزود که روند مذاکرات تاکنون مثبت بوده . زیرا هم انگیزه و اراده برای توافق وجود دارد.

به گفته عراقچی قریب به 60 تا 70 درصد از متن آماده است اما اختلافات عمیق و گسترده است و هنوز نمی‌توان گفت که می‌توان آنها راحل کرد. امید داریم حضور وزرای خارجه راهگشا باشد، در این صورت در هفته بعد می‌توان به توافق رسید. اما در صورتی که راهگشا نباشد به معنای شکست مذاکرات نخواهد بود.
منبع: تسنیم

۱۳۹۳/۴/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...