نسخه چاپی

خالد آرزو داشت "انقلاب اسلامی" جهان عرب را در برگیرد

عکس خبري -خالد آرزو داشت "انقلاب اسلامي" جهان عرب را در برگيرد

مادر خالد اسلامبولی با بیان اینكه "ایران وطن دوم من است" گفت: فرزندم رئیس جمهوری مصر را به دلیل خیانت به آرمان مصر و فلسطین ترور كرد، وی دوست داشت انقلاب اسلامی جهان عرب را فرا بگیرد و ما همه متحد بشویم.


به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در قاهره، حاجیه قدریه 86 ساله مادر خالد اسلامبولی است. مادر کسی که در حادثه مشهور سان دیدن انور سادات، رئیس جمهوری وقت مصر، وی را ترور کرد.

وی مادر محمد اسلامبولی نیز هست که اکنون در خصوص مسائل مربوط به آوارگان آلبانی و افغانستان به اعدام و حبس ابد محکوم شده است... خبرنگار خبرگزاری فارس با او دیدار و گفت‌وگو کرد. 30 سال پس از اعدام خالد، او اکنون برای اولین بار با خبرگزاری فارس گفت‌وگو می‌کند.

***متن کامل این مصاحبه خواندنی به شرح ذیل است***
فارس: 30 سال از شهادت خالد گذشته است. آیا هنوز یادش می‌کنید؟ سر مزارش می‌روید؟

مادر خالد: فراموش نکرده و نخواهم کرد. خالد قهرمانی است که در راه خدا شهید شد. من تا حالا سر مزار او نرفته‌ام زیرا نمی‌دانم اصلا کجا مدفون شده است. همه چیزی که می‌دانم این است که او در الجبل الاحمر (کوه سرخ) دفن شده اما من خالد را در جوانان بسیاری در همه کشورهای دنیا حتی آمریکا و چین می‌بینم. من خالد را زنده می‌دانم و زمانی که پسرم [محمد] آزاد شود سر مزارش خواهم رفت.

فارس: مهم‌ترین مطلبی که از خالد به یاد می‌آورید چیست؟

مادر خالد: خالد با تربیت اسلامی بزرگ شد. همیشه لبخند او را یادم می‌آید که داشت محاکمه می‌شد. در دادگاه زمانیکه به او کلمه محاکمه را می‌گفتند می‌گفت حکم فقط از جانب خداست. یادم نمی‌رود که او به من گفت آرزوی شهادت را دارد و به آن هم رسید.

فارس: او در دادگاه بخوبی می‌دانست که اعدام خواهد شد. پس چرا در دادگاه غمگین نبود یا نمی‌ترسید و لبخند می‌زد؟

مادر خالد: غمگین یا هراسان نبود. زیرا می‌دانست کاری که کرده برای خداست و می‌دانست که به شهادتی می رسد که آرزویش را داشت.

فارس: چه احساسی دارید که پسرتان اولین خائن به آرمان فلسطین را کشت؟

مادر خالد: افتخار می‌کنم حقیقتا. زیرا سادات مصر را به آمریکایی‌ها و یهودیان فروخت. آرمان فلسطین را فروخت. برای من کافی است که پسرم شهید در راه خدا شد. فراموش نمی‌کنم که سادات مصر را به خاطر پول فروخت ولی الحمدلله خالد و سیره پاک او و برادرانش در همه جا زنده‌اند و کلمة الله را بالا می‌برند.

فارس: برخی می‌گویند خالد نباید سادات را می‌کشت و مسئله باید از طرق مسالمت‌آمیز حل می‌شد. نظر شما در این خصوص چیست؟

مادر خالد: تلاش‌های زیادی شد [برای حل مسالمت‌آمیز مسئله.] ولی [سادات] به حرف هیچ کس گوش نکرد و همچنان به شیوخ اهانت می‌کرد. سرانجام به اسرائیل هم سفر کرد و همین کافی است که آرمان فلسطین را فروخت. دیر راهی مقابل خالد نبود جز اینکه او را بکشد تا عبرتی برای سایرین باشد.

فارس: آیا خالد از انقلاب اسلامی در ایران هم تاثیر پذیرفت؟ نظرش درباره ایران چه بود؟

مادر خالد: خالد خیلی ایران را دوست داشت و خیلی تحت تاثیر ایران بود. همینطور همرزمانش در همه جا. آرزو داشت که انقلاب اسلامی جهان عرب را فرا بگیرد و ما همه متحد بشویم بعد از آنکه متفرق شده‌ایم. خالد ایران را خیلی دوست داشت.

فارس: نظرتان درباره ایران چیست؟

مادر خالد: ایران به هنگام بازگشت من به قاهره از بیم ربایش یا ترور، مرا حمایت کرد. زیرا من مادر شهید خالد اسلامبولی هستم. همین کافی است که پسرم محمد شوقی اسلامبولی را 23 سال در خود پناه داد. ایران وطن دوم من است پس از مصر.

فارس: در تهران خیابانی به نام شهید خالد اسلامبولی است. درباره این چه احساسی دارید؟

مادر خالد: خیلی خوشحالم. فقط خیابان‌ها نیست بلکه همه همه میادین هم در تهران... و همه کشورهای جهان... چون خالد قهرمانی واقعی است که از کلمه «لا اله الا الله» دفاع کرد و شایسته این است که خیابان‌ها و میادین را به نام او بنامند.

فارس: به نظر شما اگر آمریکا و اسرائیل بخواهند به ایران حمله کنند، کشور شما مصر در کنار ایران خواهد ایستاد؟

مادر خالد: ملت مصر از اسرائیل و آمریکا تنفر دارد و در کنار ایران خواهد ایستاد. مطمئنا. چون آنها هم قبل از هر چیز مسلمانند.

فارس: آیا آمریکا و اسرائیل می‌توانند به ایران حمله کنند؟

مادر خالد: خیر چون ایران کشوری است که از کلمه «لا اله الا الله» حمایت می‌کند و خدا نیز آن را در مقابل هر دشمنی حفظ می‌کند.

فارس: امروز شاهدید که ملت مصر پس از بیش از 30 سال به سفارت اسرائیل حمله می‌کند و علیه اسرائیل و آمریکا شعار می‌دهد. چه نظری دارید؟

مادر خالد: من واقعا افتخار می‌کنم. به میدان تحریر رفتم و هزاران نفر با گرمی از من استقبال کردند و دستم را بوسیدند. در آن هنگام احساس کردم آنچه خالد آرزوی آن را داشت محقق شده است. احساس عزت و کرامت کردم. کرامتی که 30 سال بود از ما در زمان آن مخلوع گرفته بودند. مخلوعی که از خانواده اسلامبولی می‌ترسید تا فسادش را رو نکنند و مثل حاکم قبلی جانش را نگیرند.

فارس: الگوی خالد در انقلاب علیه دیکتاتور چه کسی بود؟

مادر خالد: خالد آدم توداری بود. در امور سیاسی خیلی با من حرف نمی‌زد. من هم نمی‌دانستم که سادات را خواهد کشت. ولی الحمدلله خالد بر دین اسلامی تربیت شد. برای همین من به خالد افتخار می‌کنم و خالد الگوی همه جوانان رزمنده در سطح دنیا است. الگوی او همیشه سید ما علی (ع) بود.

فارس: شما مادر خالد اسلامبولی چه انتظاری از جوانان انقلاب مصر دارید؟

مادر خالد: از جوانان می‌خواهم انقلاب را علیه فساد ادامه بدهند و با جوانان جماعت ارتباط برقرار کنند و برادرشان شوقی را در زندان یاری کنند تا آزاد شود. زیرا همه اتهامات زده شده به او را نظام سابق ساخته است. از آنان می خواهم در کنار ارتش بمانند زیرا ارتش ما را حمایت می‌کند و من وقتی که برای کار پسرم سراغ آنان رفتم به من گفتند که صبر کن ما تلاش می‌کنیم که نزد شما بازگردد. برای همین وقتی محمد پسرم خواست از ایران به نزد همقطارانش در پاکستان برود، به او گفتم که به مصر بازگرد تا از سرچشه آب بنوشی.

فارس: علل اصلی انقلاب مصر چیست؟

مادر خالد: فساد، طغیانگری، ظلم و خشونت. جوانان در زندان‌ها از لحاظ روحی و جسمی و از کثرت شکنجه در عذاب بودند. همه اینها به خاطر این است که می‌گویند لا اله الا الله.

فارس: به نظر شما سرانجام بیداری اسلامی که اکنون در منطقه شاهدش هستیم به کجا می‌رسد؟

مادر خالد: به جایی که اعراب به حکم خدا و شرع او عمل کنند و کلمه لا اله الا الله را در هر نقطه از خاک مصر و وطن عربی بلند کنند.

۱۳۹۰/۱۱/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...