نسخه چاپی

پرداخت وام ازدواج به زودی

مدیرعامل بانك قرض‌الحسنه مهر ایران با بیان این‌كه با وعده بانك مركزی به زودی سامانه وام ازدواج برای این بانك نیز باز می‌شود، گفت: از این‌كه بتوانیم پرداخت كلیه وام‌های ازدواج را به عنوان یك بانك تخصصی برعهده بگیریم، استقبال می‌كنیم.

به گزارش نما، غلامحسین مصطفی‌پور در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به عملکرد بانک قرض‌الحسنه مهر ایرانیان اظهار کرد: بعد از شش سال فعالیت، منحنی رشد این بانک‌ در بخش منابع و مصارف توجه صاحبنظران را به خود جلب کرده است. این در حالی است که توانسته‌ایم در این مدت بیش از 40 هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت کنیم.

وی با بیان این‌که با توجه به این‌که سرانه قرض‌الحسنه پایین در حدود پنج میلیون تومان‌ است، توانسته‌ایم به حدود یک میلیون نفر تسهیلات ارائه کنیم، افزود: این درحالی است که حدود نیمی از یک میلیون تسهیلات پرداخت شده مربوط به 1.5 سال اخیر است.

مصطفی‌پور همچنین با اشاره به آخرین آمار منابع بانک قرض‌الحسنه مهر ایرانیان گفت: منابع ما امروزه از 27 هزار میلیارد ریال گذشته و پس از کسر سپرده‌های قانونی تمامی این منابع را به عنوان تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخته‌ایم.

مدیر عامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با اشاره به این‌که در سال 1392 با رشد 55 درصدی به حدود 24 هزار میلیارد ریال رسیده است، افزود: تقریبا به همین میزان هم مصارف و تسهیلات داشتیم و از سوی دیگر سود بانک نیز حدود 160 میلیارد تومان بود که نسبت به سال 1391 حدود پنج درصد کاهش داشته است.

وی علت کاهش سود بانک قرض‌الحسنه مهر ایرانیان در سال 1392 نسبت به سال 1391 را استخدام نیروی انسانی و افزایش حقوق کارکنان عنوان کرد.

مصطفی‌پور همچنین در مورد پرداخت وام ازدواج از سوی این بانک با اشاره به این‌که بانک مرکزی براساس منابع و مصارفی که بانک‌ها اعلام می‌کنند آنها را در سامانه ازدواج قرار می‌دهند افزود: این در حالی است که هیات مدیره بانک قرض‌الحسنه مهر ایرانیان طبق مصوبه‌ای 2000 میلیارد ریال از محل حقوق صاحبان سهام و سرمایه‌ای که به عنوان ذخیره احتیاطی در نظر گرفته بود را به پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج اختصاص داده است.

مدیر عامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با اشاره به نامه‌ای که در اواخر اردیبهشت‌ماه امسال به مدیریت اعتبارات بانک مرکزی ارسال کردم، یادآور شد: ما توزیع استانی منابع را تعیین کردیم، اما معیار بانک مرکزی منابع و مصارف بانک‌هاست.

وی افزود: در جلسه‌ی اخیر با مسوولان بانک مرکزی وعده دادند که به زودی سامانه وام ازدواج را برای بانک قرض‌الحسنه مهر ایران باز کنند تا بتوانیم تسهیلات ازدواج را بپردازیم.

مدیر عامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران همچنین در مورد تنوع ارائه‌ی تسهیلات بانک به اقدامات موثر در این زمینه از جمله پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه مشارکتی اشاره کرد و افزود: در اواخر سال 1389 قرار‌دادی را با سازمان زندان‌ها منعقد کردیم. این در حالی است که براساس پژوهش‌های این سازمان نرخ بازگشت مجدد زندانیان آزادشده بالای 20 درصد است، چرا که با وجود رهایی از زندان اعتماد چندانی به آن وجود نداشته و جایگاه مناسبی برای اشتغال و یا دریافت تسهیلات از بانک‌ها نداشته‌اند.

مصطفی‌پور با بیان این‌که بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، تسهیلات زندانیان آزاد‌شده را پذیرفت، افزود: براین اساس 700 میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه را تاکنون به این افراد پرداخته‌ایم . این در حالی است که براساس آخرین آمار به 3530 زندانی تسهیلات قرض‌الحسنه داده‌ایم.

وی یادآور شد: بنابر اعلام سازمان زندان‌ها از این تعداد زندانی آزاد‌شده تنها 14 نفر دوباره به زندان بازگشتند در حالی که براساس آمار سازمان زندان‌ها قاعدتا می‌باید از بین 3530 زندانی آزاد شده 760 نفر بازگشت مجدد داشتند.

مصطفی‌پور تاکید کرد: زندانیانی که به آنها تسهیلات پرداختیم اقساط خود را می‌پردازند به گونه‌ای که در مورد آنها نرخ مطالبات معوق و سررسید گذشته بسیار پایین است.

مدیر عامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران یادآور شد: تسهیلات پرداخت شده از محل پس‌انداز شخصیت‌های حقوقی و مشتریان است که بانک هم منابعی را به آن اضافه می‌کند و تا سقف مشخصی در حدود 200 میلیون ریال به عنوان قرض‌الحسنه می‌پردازند.

وی همچنین در ادامه از در دستور کار قرار‌دادن کارت اعتباری قرض‌الحسنه در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: براین اساس پرداخت تسهیلات به صورت گروهی نیز انجام می‌شود به‌طوری که گروه‌های مختلف می‌توانند نماینده‌ای را انتخاب کرده و با افتتاح حساب منابعی را در آن قرار داده و بانک به آن نیز اضافه کند و افراد می‌توانند تا دو برابر را به ترتیب وام بگیرند.

مصطفی‌پور در ادامه با اشاره به این‌که سقف پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه از سال گذشته تاکنون همان 10 میلیون بوده و تغییری نکرده است، خاطر نشان کرد: با توجه به محدودیت منابع قرض‌الحسنه این استدلال وجود دارد که بانک‌ها به خصوص بانک‌های قرض‌الحسنه برای پوشش طیف وسیع‌تری برای دریافت تسهیلات بهتر است که سقف را افزایش ندهد.

وی معتقد است که اگر سقف دریافت تسهیلات افزایش یابد بنگاه‌های اقتصادی و کسبه بیشتری با بانک‌ها مرتبط شده و به رشد منابع نیز کمک می‌کنند.

مدیر عامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در مورد این‌که آیا بهتر نیست در شرایط بحرانی که برای وام ازدواج پیش‌آمده این مورد در اولویت قرض‌الحسنه قرار گیرد، گفت: ما نسبت به این موضوع علاقه‌مندیم و استقبال می‌کنیم تا به عنوان یک بانک تخصصی مسوولیت وام ازدواج را برعهده بگیریم، اما سیاست‌گذاری بانک مرکزی به گونه‌ای است که معمولا ارائه‌ی تسهیلات وام ازدواج را بین بانک‌ها توزیع می‌کند، اما ما استراتژی خود را در ماه‌های آینده به پرداخت تسهیلات ازدواج اختصاص می‌دهیم.

وی همچنین با اشاره به پرداخت وام اشتغال و مسکن از سوی این بانک بیان کرد: تمامی وام‌ها از قبیل ازدواج، جهیزیه، مسکن، درمان، اشتغال و سفرهای زیارتی و قرآنی جزو سرفصل‌های ما برای پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه است. این در حالی است که بخشی از تسهیلات پرداختی به رهن واحد‌های مسکونی و یا خرید آن همچنین کمک‌ هزینه تامین مسکن سهم قابل توجهی از پرداخت‌های قرض‌الحسنه ما را به خود اختصاص داده است.

به گفته مصطفی‌پور نزدیک به 30 درصد منابع قرض‌الحسنه پرداختی بانک قرض‌الحسنه مهر ایرانیان در بخش مسکن بوده است.

به گزارش ایسنا مدیر عامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در ادامه با درخواست از خیرین برای افزایش منابع قرض‌الحسنه در راستای اعطای تسهیلات بیشتر به نیازمندان گفت: تجار و کسبه‌ای که از حساب جاری استفاده می‌کنند نیز بدانند که بانک‌های قرض‌الحسنه تنها بانک‌هایی هستند که می‌توانند منابع جاری را قرض‌الحسنه بپردازند و بانک نیز قادر خواهد بود تا از رسوب مالی آنها برای پرداخت تسهیلات استفاده کند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا از اعضای اتاق بازرگانی برای ورود به بانک‌های قرض‌الحسنه به منظور افزایش منابع کمک نمی‌گیرید، در حالی که آنها تمایل زیادی نسبت به حضور در خیریه دارند خاطر نشان کرد: قرض‌الحسنه طرح دل است اما بخشی از فعالیت یک تاجر بهره‌مندی از تسهیلات سودآور در قالب دریافت تسهیلاتی مثل سلف، جعاله و فروش اقساطی است که نمی‌تواند آن را از بانک قرض‌الحسنه دریافت کرد و یا این‌که تسهیلات مورد نیاز این قشر میلیاردی است که بانک‌های تجاری با وجود این‌که قادر به تامین آنند اگر طرف در آن حساب نداشته باشد این تسهیلات را نمی‌پردازند. این در حالی است که ما قادر به پرداخت چنین تسهیلاتی نیستیم.

مدیر عامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران افزود:اما در هر حال ما از تمامی گروه‌ها به ویژه اعضای اتاق بازرگانی برای ورود به بانک‌های قرض‌الحسنه به منظور ارائه‌ی تسهیلات به نیازمندان دعوت می‌کنیم.

۱۳۹۳/۴/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...