نسخه چاپی

گام بلند صداوسیما در كیفی‌سازی تلویزیون ایران

همه شبكه‌ها «اچ دی» خواهند شد؟

شبكه «اچ دی / HD» كه تنها برای پخش لیگ جهانی والیبال و سپس جام جهانی فوتبال به صورت موقت راه اندازی شده بود، برای پاسخ به عطش عمومیِ تماشای تصاویر بسیار باكیفیت ماندنی شد و عملاً شبكه‌ای تحت همین عنوان به شبكه‌های كشور افزوده شد تا بدین شكل، ظهور یكی از استانداردهای روز دنیا را در تلویزیون ایران نیز شاهد باشیم اما آیا در گام بعد، زیرساخت لازم برای ارتقاء همه شبكه‌ها به این كیفیت فراهم خواهد شد؟

به گزارش نما به نقل از تابناک، حضور تیم ملی والیبال ایران در این دوره از لیگ جهانی توفق اجبار بود تا فناوری پیشرفته «وضوح بالا / High-definition» یا همان «اچ دی / HD» با کیفت 1080 به ایران بود، چرا که فدراسیون بین المللی والیبال (FIVB) یکی از شروط میزبانی لیگ جهانی را برخورداری از امکان ضبط و پخش این رقابت‌ها با کیفیت اچ دی اعلام کرد و صداوسیما نیز در همین راستا شبکه‌ای موقت ایجاد کرد که از طریق گیرنده‌های دیجیتال برای عموم قابل دریافت بود و کیفیتی کاملاً متفاوت داشت.

همه شبکه‌ها «اچ دی» خواهند شد؟

«تابناک» همان زمان به استقبال این اتفاق مهم رفت و خواستار گسترش چنین پدیده‌ای به عنوان یکی از مزیت‌های کنونی مهم برای جذب و حفظ مخاطب شد و در نهایت در روزهای اخیر مدیران رسانه ملی تصمیم گرفتند، شبکه موقت اچ دی به شبکه‌ای دائم بدل شود که برنامه‌هایی با این کیفیت برای عموم مردم پخش کند، هرچند در این مرحله نیز که از روز 19 تیرماه آغاز شده، همچنان لفظ «آزمایشی» پسوند فعالیت‌های این شبکه است.

رضا اخوان مدیر شبکه تماشا در این باره گفته است: «این شبکه در مرحله آزمایشی روزی ۵ ساعت برنامه شامل مستندهای ایرانی و خارجی همچون مستند ایران و کوچ پرندگان و نیز فیلم سینمایی و انیمیشن، پخش خواهد کرد. برنامه های این شبکه از میان بهترین برنامه هایی که با کیفیت اچ دی تولید شده اند انتخاب خواهد شد و فعلا قرار نیست این شبکه هیچ تولیدی داشته باشد. در حال حاضر مسوولیت تنظیم جدول پخش و تامین برنامه های این شبکه به عهده شبکه تماشا قرار داده شده است.»

همه شبکه‌ها «اچ دی» خواهند شد؟

جهش تلویزیون از «اس دی / SD» به «اچ دی / HD» معادل افزایش چهار برابری وضوح تصاویر، در حالی رخ داد که تصور می‌شود ظرفیت نسبی برای حرکت تلویزیون به سمت ارتقاء کیفیت تصاویر همه شبکه‌ها به «اچ دی / HD» فراهم شده و حتی بسیاری از برنامه‌های تولیدی سال‌های اخیر تلویزیون نظیر سریال مختارنامه نیز با کیفیت اچ‌دی ساخته شده است.

از آن سو، صداوسیما از مدت‌ها پیش اقدام به تبدیل دوربین‌های خود به دوربین XDCAM با کیفیت «اچ دی / HD» کرده بود و هم اکنون نیز بخش وسیعی از تصویرهای استفاده در تلویزیون با همین دوربین‌ها ثبت و ضبط می‌شود و حال با واردات تجهیزات مورد نیاز برای پخش زنده با کیفیت «اچ دی / HD»، امکانات لازم برای گام برداشتن تلویزیون ملی ایران به این سمت فراهم‌تر شده تا ایران نیز همچون دیگر کشورهای منطقه، صاحب تلویزیونی با کیفیت تصویر «اچ دی / HD» یا همان «HDTV» شود.

از این منظر اگر شبکه اچ دی بتواند مخاطبان مورد انتظار را جذب نماید، تمامی شبکه‌های تلویزیون در یک دوره پنج ساله می‌توانند به این کیفیت ارتقاء یابند و این اتفاقی است که اگر تحقق یابد، گام بلندی برای کیفی‌سازی تلویزیون ایران محسوب می‌شود و بخشی از نقدها در خصوص نگاه کمی به توسعه سیما برطرف خواهد شد و از این منظر باید در کنار نقدهای مطرح شده درباره رسانه ملی، از این اقدام ارزشمند مدیران صداوسیما قدردانی کرد. تکنولوژی به سرعت در حال پیشرفت است و اگر رسانه‌ای در پی بقاء است، باید از تکنولوژی بیش از پیش وام بگیرد.

۱۳۹۳/۴/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...