نسخه چاپی

دغدغه فدراسیون برای تمدید با كی‌روش

كنسرسیوم حامیان تیم ملی فوتبال ایران در كنار فدراسیون است و برای تامین هزینه‌های سرمربی تیم ملی اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

به گزارش نما، یکی از دغدغه های فدراسیون فوتبال این روزها تامین هزینه های مربی درجه اولی مثل کارلوس کی‌روش است که با توجه به قیمت ارز در کشورمان رقم بالایی شده و فدراسیون را تحت فشار شدید قرارمی دهد و تامین هزینه های مربی کلاس اول جهانی را با احتساب هزینه های اردویی و دیدارهای تدارکاتی بسیار سخت می کند.

در واقع فدراسیون فوتبال برای تامین این هزینه دو راه پیش رو دارد، راه اول این است که چشم به کمک دولت و وزارت ورزش داشته باشد و راه حل دوم اینکه خود فدراسیون در این راه درآمدزایی کند و هزینه های کی روش (یا یکی مثل او) را تامین کند.

راه حل اول (کمک دولت) با توجه به حرف‌های سجادی و شرایط موجود در وزارت به نظر غیر ممکن یا ناکافی می آید ضمن اینکه درصورت کمک گرفتن هم استقلال فدراسیون با توجه به دریافت کمک مالی از وزارت زیر سوال می رود که این مسئله با ذات فدراسیون فوتبال و قوانین بین المللی فیفا که در آن فدراسیون ها جزایر خود مختار هستند منافات دارد، پس می ماند راه حل دوم.

فدراسیون فوتبال در راه درآمد زایی با پیروی از کشورهای مدرن و خود فیفا تلاش کرد با ایجاد یک کنسرسیوم، اسپانسریسم را از حالت مونوپل و انحصاری خارج کرده و درآمد بیشتری را برای فوتبال تامین کند که در این راه کنسرسیوم تشکیل شد و سامانه 9090 هم برای استفاده از فضای مجازی و ارزش افزوده روی بستر موبایل ساخته شد اما شاید به دلیل عدم وجود پیشینه اجرایی در مسایل کپی رایت، بودند شرکت‌هایی که بدون هماهنگی با کنسرسیوم و بدون پرداخت حقوق تیم ملی فوتبال، کالاهای خود را با پوشش تیم ملی و جام جهانی تبلیغ کردند و راه را برای درآمد زایی بیشتر فدراسیون بستند البته پس از شکایت فدراسیون از آن شرکت‌ها به دلیل استفاده از بیت المال برای منافع شخصی، برخی شرکت‌ها عقب نشتند و برخی دیگر هم غرامت دادند اما این پروسه نیازمند همکاری جدی تر صاحبان کالا و شرکتهای تجاری و برخورد نهادهای ناظر بر تبلیغات به خصوص صدا و سیما و وزارت ارشاد است تا فدراسیون از این ماجرا عبور کند.

شکایت های انجام شده از سوی واحد حقوقی فدراسیون در واقع برای اولین بار انجام شد و نتیجه بخش هم بود اما برای آنکه فدراسیون به عنوان یک (NGO) بتواند مسیر خود را بهتر طی کند به قانونگرایی بیشتری از سوی شرکت‌هایی که می خواهند از راه فوتبال کالاهای خود را به مردم بفروشند نیاز دارد و لازم است نهادهای قانونی و قضایی کشور هم برای اعمال جدی این قوانین وارد عمل شود.

کنسرسیوم حامیان تیم های ملی کنار فدراسیون خواهد بود و مردم هم با ارسال یک پیامک می توانند به این کنسرسیوم ملحق شوند و چنین هم کرده اند اما برخی شرکت ها هنوز کاملا به این مسیر نیامده اند و فعلا در دادگاهها پیگیر شکایات فدراسیون از خودشان هستند.

به هر حال به نظر می رسد برای پیشرفت فوتبال عزمی ملی لازم است از وزارت ورزش و جوانان گرفته تا مردم و شرکت‌های تجاری.

جام ملت‌های آسیا در پیش است و فدراسیون باید بتواند تامین هزینه کند. یکی ازمدیران پروژه حمایت از تیم ملی در این رابطه می گوید: همکاری مردم با فدراسیون عالی بوده و کنسرسیوم هم روی تعهدات خود بوده و تمامی جوایز از جمله هواپیمای دونفره و اتومبیل های هفتگی و گوشی های تلفن همراه روزانه قرعه کشی شده و به مردم واگذار شده و می شود و این ماجرا تا پایان جام ملت‌های آسیا هم هست اما شرکت‌های متخلف و تبلیغاتشان و همچنین رسانه ملی باید کنترل شده تر و قانونمند تر حرکت کنند. شما در هیچ کجای دنیا نمی بینید که هر کس با برند هر جایی که دلش خواست تبلیغ کالای خودش را داشته باشد نه رسانه ها اجازه پخش آن تبلیغات را بدون مجوز دارند و نه خود شرکت‌ها از حقوق مردم اینچنین استفاده می کنند.
منبع: فارس

۱۳۹۳/۴/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...