نسخه چاپی

ادعای روزنامه آمریكایی از قول ظریف

روزنامه آمریكایی نیویورك تایمز در گزارشی به نقل از وزیر خارجه كشورمان اعلام كرد كه ایران آماده است طی چندین سال آتی برنامه غنی‌سازی خود را در همین سطح نگه دارد.

به گزارش نما به نقل از تسنیم: روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در گزارشی از مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 نوشت: "مذاکره کننده ارشد ایران، که با پایان قریب‌الوقوع ضرب‌الاجل دستیابی به توافقی با غرب درباره برنامه هسته‌ای آتی این کشور است، روز دوشنبه در مصاحبه‌ای اعلام کرد ایران می‌تواند توافقی را بپذیرد که اساسا ظرفیتش برای تولید سوخت هسته‌ای را برای چندین سال در سطح کنونی نگه دارد (فریز)، به شرطی که پس از آن به مانند هر کشور دیگر دارای یک برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز، قلمداد شود."

نیویورک تایمز در ادامه می‌نویسد: "این پیشنهاد، که ایران می‌گوید پشت درب‌های بسته مذاکرات وین به آمریکا و دیگر پنج قدرت جهانی ارائه شده است، مجموعه محدود امتیازاتی که ایران در ماه نوامبر گذشته به عنوان بخشی از توافق موقتی ارائه کرده را تمدید خواهد کرد. در عوض، ایران خواهان لغو گام به گام تحریم‌هاشده است."

این روزنامه آمریکایی در ادامه از قول وزیر امور خارجه ایران چنین نقل می‌کند: "من اینجا برای ارائه گزینه‌های حداکثری نیامده‌ام.... ما برای دستیابی به توافق به اینجا آمده‌ایم."

"در حالی که مقامات آمریکایی می‌گویند قبلا شاهد این انعطاف از جانب ظریف نبوده‌اند، اما پیشنهاد وی در شکل کنونی بخش اعظمی از نگرانی‌های آمریکا را برطرف نمی‌سازد. زیرا بر اساس این پیشنهاد چرخش سانتریفیوژها ادامه می‌یابد و ایران توانایی "برک‌اوت"‌را حفظ کرده و می‌تواند به سمت بمب حرکت کند. ظریف تأکید کرد که دیگر عناصر برنامه وی این مدت را به یک سال افزایش خواهد داد. کری مدت زمان یک سال را حداقل زمان برک‌اوت برای ایران دانسته است."

"آقای ظریف این ایده را که ایران تحت محدودیت‌های دائمی قرار خواهد گرفت را رد کرده و از واژه فیریز استفاده نکرد زیرا پیشنهاد وی شامل ادامه تولید سوخت اورانیوم با غنای پایین است که ایران بر اساس توافق موقت از آن بهره‌مند می‌باشد. اما وی در ادامه گفت: "من می‌توانم سعی کنم به توافقی دست یابیم که بر اساس آن در سطح کنونی بمانیم.""

"وی در ادامه برای ارائه تضمین‌های بیشتر به آمریکا و سایرین، گفت که ایران بخش اعظمی از سوخت تولیدی خود را به شکلی در خواهد آورد که تبدیل آن به سلاح غیرممکن بوده و از احداث تأسیساتی که برای گام اول تبدیل آن به سوخت سطح تسلیحاتی لازم خواهد بود، اجتناب خواهد ورزید."

به گزارش نیویورک‌تایمز، یک مقام آمریکایی حاضر در تیم مذاکره کننده هسته‌ای این کشور در واکنش به این پیشنهادات ظریف گفت:‌ "ما به طور مداوم گفته‌ایم که به صورت علنی مذاکره نکرده‌ایم و اکنون نیز شروع به این کار نخواهیم کرد. برخی از چیزهایی که در این مصاحبه اعلام شده را وی بیان کرده است. برخی دیگر مطرح نشده‌اند و درباره برخی موضوعات دیگر انعطاف‌پذیری بیشتری پشت درب‌های بسته انجام داده‌اند."

۱۳۹۳/۴/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...