نسخه چاپی

كاربرد هنر در معرفی اسلام و قرآن

هنر‌مند الجزایری كه از 15 سالگی به یكی از هنرهای مرتبط با قرآن می‌پردازد با اشاره به عجین شدن این هنر با كتاب خدا می‌گوید: با گسترش فرهنگ و هنرهای قرآنی می‌توان سایر مردم جهان را با اسلام و زیبایی‌های قرآن آشنا كرد.

«موسی کش‌کاش» هنرمند تذهیب‌کار و مسئول رشته مینیاتور در وزارت فرهنگ الجزایر در گفت‌وگو با خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس با بیان اینکه هنرهای قرآنی انسان را به خدا نزدیک‌تر می‌کند، اظهار داشت: خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد بنابراین بنده‌های خدا نیز باید آثاری زیبا خلق کنند.

هنرهای قرآنی انسان را از وابستگی‌ها جدا می‌کند

وی که از 15 سالگی به دلیل علاقه به مفاهیم قرآنی در رشته تذهیب فعالیت خود را آغاز کرده است، ادامه داد: تذهیب هنری است که با مفاهیم قرآنی عجین شده است؛ این هنر آنقدر جذاب است که وقتی انسان در این وادی قدم می‌گذارد انگار در دنیای معنوی خاصی وارد شده و از همه وابستگی‌ها فارغ است.

این هنرمند الجزایری با اشاره به نحوه ورودش به هنرهای قرآنی، گفت: من از دوران کودکی به قرآن علاقه بسیاری داشتم و همواره سعی می‌کردم در اوقات فراغت آیات الهی را بخوانم پس از آن هم به دانشکده هنرهای زیبا رفتم و از میان هنرهای مختلف تذهیب را برگزیدم.

این هنرمند 60 ساله که به شعر و شاعری هم علاقه‌مند است، خاطر نشان کرد: تمامی هنرها باید در راستای توجه به حق باشد تا زیبا جلوه کند در غیر این صورت هنر نمی‌تواند انسان را به کمال و تعالی سوق دهد.

بهره‌گیری از هنرهای قرآنی در راستای معرفی اسلام

مسئول وزارت فرهنگ الجزایر در رشته مینیاتور افزود: پرداختن به موضوعات قرآنی به نوعی قدم گذاشتن در راه پیامبر(ص) است چرا که قرآن بر قلب پیامبر اکرم(ص) نازل شده است بنابراین توجه به هنرهای قرآنی گامی در جهت معرفی اسلام به شیوه‌ای دیگر است.

وی با اشاره به دلایل فعالیت در هنر تذهیب ادامه داد: من در رشته تذهیب قرآنی فعالیت خود را ادامه دادم و هر چه در این هنر بیشتر اطلاعات و تجربه کسب می‌کنم به آن علاقه‌مندتر می‌شوم.

نمایشگاه بین‌المللی قرآن باعث نشر اسلام در جهان می‌شود

وی با اشاره به اهمیت برگزاری نمایشگاه‌های قرآنی تصریح کرد: نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم می‌تواند باعث اتحاد بیشتر مسلمانان شود بنابراین شایسته است در تمامی کشورها چنین نمایشگاه‌هایی برپا شود تا علاوه بر آشنایی با دستاوردهای قرآنی بتوانیم اسلام را در جهان نشر دهیم.

این هنرمند الجزایری با بیان اینکه قرآن کتابی است که برای تمامی لحظات زندگی بشر برنامه دارد، خاطر نشان کرد: با گسترش فرهنگ و هنرهای قرآنی می‌توان سایر مردم جهان را با اسلام و زیبایی‌های قرآن آشنا کرد که در این راستا برگزاری نمایشگاه قرآن از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که مردم با حضور در چنین نمایشگاه‌های جذابی بیشتر می‌توانند از امور قرآنی اطلاع کسب کنند.

استقبال مردم از نمایشگاه قرآن با وجود گرمای هوا اتفاق بزرگی است

«موسی کش‌کاش» با اشاره به فعالیت‌های قرآنی الجزایر، ادامه داد: در الجزایر مراسم و مسابقات قرآنی برگزار می‌شود اما فکر می‌کنم فعالیت‌های قرآنی در ایران به نسبت سایر کشورها در جایگاه بهتری قرار دارد چرا که مردم با وجود گرمای هوا در ماه مبارک رمضان به نمایشگاه قرآن می‌آیند و نسبت به چنین رویدادی بی‌اعتنا نیستند که این اتفاق بزرگ و قابل تقدیری است.

وی با بیان اینکه ایران الگویی برای فرهنگ و هنر الجزایر است، اظهار امیدواری کرد که تمامی کشورهای جهان اسلام و قرآن را به طور شایسته بشناسند و در راه حرکت به سوی کمال گام بردارند.
منبع: فارس

۱۳۹۳/۴/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...