نسخه چاپی

انهدام مسكن مهر با مواد منفجره در مجلس

وكلای ملت در جلسه علنی امروز پارلمان ابتدا میزبان سفیر فلسطین و نمایندگان جنبش جهاد و حماس بوده و پس از آن با ارائه كارت زرد به دلیل عدم اقناع از پاسخ وزیر صنعت درباره عدم پرداخت مستمری بازنشستگان فولاد دولت را ۶ اخطاره كردند.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، دویست‌ و بیست‌ و هفتمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به‌‌ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با حضور 200 تن از وکلای ملت برگزار شد.

پیش از قرائت قرآن کریم، محمدحسین فرهنگی منشی هیئت رئیسه دستور کار امروز مجلس را بدین شرح اعلام کرد: بیانات سفیر فلسطین در ایران، نماینده حماس و نماینده جهاد اسلامی در مورد جنایات غزه، ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور درمورد طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی، گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در اتحادیه بیمه‌گران و اتکایی‌گران خطرهای تجاری و غیرتجاری در کشورهای عضو سازمان تعاون اسلامی و موسسه تضمین اعتبارات صادراتی و سرمایه‌گذاری عربی و تصویب اساسنامه، گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی درمورد طرح اصلاح موادی از قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور مصوب 1387، گزارش کمیسیون اجتماعی درمورد طرح الحاق یک بند به ماده (2) قانون تشکیل شورای عالی اشتغال، گزارش کمیسیون اقتصادی درمورد لایحه اجازه مشارکت جمهوری اسلامی ایران در افزایش سرمایه دور پنجم بانک توسعه اسلامی، گزارش شور دوم کمیسیون انرژی در مورد طرح حمایت از صنعت برق کشور و سؤال حسن کامران نماینده اصفهان از وزیر صنعت، معدن و تجارت.

**گزارش 3 مسئول فلسطینی از آخرین تحولات وضعیت غزه

در ابتدای جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی صلاح زواوی سفیر فلسطین در ایران در مجلس حضور یافت و گزارشی از آخرین تحولات و وضعیت غزه را به نمایندگان مجلس شورای اسلامی ارائه کرد.

زواوی در ابتدای سخنانش اظهار داشت: واقعا بسیار اسفناک است، زمانی که بر سر سفره افطار می‌نشینیم چقدر به یاد آوارگان و طردشدگان از شهرها و روستاهایمان باید باشیم و همچنین به یاد مادران فرزند از دست داده، یتیمان، بیوه زنان و بی‌سرپناهان و برادرانمان که هزینه دسیسه‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه دین و کشورهایمان را پرداخت می‌کنند؛ چقدر نیاز داریم که به یاد آنها باشیم.

**48 درصد از ساکنان سرزمین‌های اشغالی دائماً در معرض دستگیری و تعقیب رژیم صهیونیسیتی هستند

وی ادامه داد: ملت شجاع فلسطین هر روز در معرض دستگیری نمایندگان و اسرا و مبارزان علاوه بر کشته شدن و سوزاندن در کرانه باختری هستند. 48 درصد از ساکنان سرزمین‌های اشغالی دائماً در تظاهرات اعتراض خود به جنایت‌های دشمن صهیونیستی علیه برادران و عزیزان خود، در کرانه باختری و نوار غزه در معرض دستگیری و تعقیب رژیم صهیونیسیتی هستند.

سفیر فلسطین در ایران گفت: مقاومت، قهرمانانه در غزه در برابر حملات هوایی رژیم صهیونیستی مقاومت و ایستادگی کرده و به آن پاسخ می‌دهد. حملاتی که خانه‌های شهروندان بی پناه و صبور را با جنگنده‌های آمریکایی خود مورد تهاجم قرار داده است و بی‌رحمانه کهنسالان، کودکان و جوانانمان را به قتل می‌رسانند آن هم در برابر سکوتی که همانند سکوت اهالی قبرستان است و سازمان‌هایی که از قاتل در برابر مقتول دفاع می‌کنند و از مجرمان با جرم مشهودشان به جای محکوم کردن آنها از آنان حمایت می‌کنند.

**هیچ شهر یا روستا یا شهرکی از شهرک‌های دشمن از هدف قرار گرفتن در امان نیست

سفیر فلسطین در ایران ادامه داد: این مقاومت دلیرانه که به وحدت ملی مستحکم استناد می‌کند، به این دشمن از همان جام زهری که ملت ما از صد سال پیش نوشاند، هم اکنون می‌نوشاند. اینک هیچ شهر یا روستا یا شهرکی از شهرک‌های دشمن از هدف قرار گرفتن در امان نیست و صحنه ترس و وحشت در اثر هدف قرار گرفتن توسط هواپیماها، موشک‌ها و عملیات کیفی، شامل حال تمام شهرک‌نشینان اشغالگر است که به نسل من امید می‌دهد که دوران پایان این رژیم اشغالگر از هم اکنون آغاز شده است.

زواوی ادامه داد: شک ندارم که مردم غزه، صبح آزادی و پیروزی را خواهند دید و تردیدی نیست که نبرد غزه مرحله آغازینی است در راه پیروزی بزرگ و شکستن طرح غربی استعماری خواهد بود. ما این تبهکاران صهیونیست را به خواست خداوند به سوی پایگاه‌های اصلی‌شان دفع خواهیم کرد و راهی برای وحدت رزمندگان فلسطین جز عرصه‌های جهاد نیست. از طریق جهاد هم، موضع عربی و اسلامی، پیشرفت و حول محور مسئله فلسطین متحد خواهد شد؛ جهاد برای این موضوع وظیفه شرعی، ملی، قومی و انسانی، است.

**خداوند به آنهایی که موشک‌ها و هواپیماهای ما را ساختند برکت دهند

وی گفت: خداوند به آنهایی که موشک‌ها و هواپیماهای ما را ساختند، برکت دهد. آنها که با تجربیات علمی، مادی، معنوی و از راه‌های سیاسی و دیپلماتیک از ملت ما حمایت کردند، همان‌ کسانی هستند که همراه ملت فلسطین در راه شهدا برای آزادسازی اولین قبله‌گاه مسلمانان و سومین حرم مبارک و معراجگاه پیامبر اکرم(ص) و سرزمین شهدا، انبیاء و اولیا و صحابه شرکت خواهند کرد.

سفیر فلسطین در ایران افزود: نوادگان سلمان فارسی و فرزندان امام خمینی(ره) و پیروان مقام معظم رهبری، نقش شما نقش محوری است و به آن، از زمان بعثت پیامبر(ص) بشارت داده شده است. پایبندی ما به شما از آن نقش محوری در آزادسازی فلسطین انشاءالله نشأت خواهد گرفت.

زواوی ادامه داد: برخی کشورها گرفتار درگیری‌های تحمیلی و برنامه‌ریزی شده هستند و سلاح‌ها را در آن، به جای هدف قرار دادن دشمن صهیونیستی به سمت سینه‌های فرزندان خود نشانه گرفته‌اند. فتنه‌ای است که نه قاتل در آن می‌داند چرا دست به قتل زده و نه مقتول می‌داند چرا کشته شده است.

وی اظهار داشت: امید بسیاری داریم که همه بدانند که مشکلات ما با این رژیم از قدرت و شوکت این رژیم ناشی نشده است بلکه از سرکشی آن کسانی است که این رژیم را در فلسطین بوجود آوردند و همچنین از آن و از باطل آن، در برابر حقوق ملت مظلوم فلسطین حمایت می‌کنند. ما نیاز مبرم داریم که برادران عرب و مسلمان ما تلاش کنند که روند تاریخ این امت را تصحیح کنند و نابودی این غده سرطانی کاشته شده در فلسطین را رقم بزنند.

سفیر فلسطین در ایران گفت: بر شما خواهران و برادران، ماه عبادت و تحجد مبارک باشد. از خداوند می‌خواهم که این غم را از امت اسلامی برطرف کند و همگی را به دور قرآن کریم که نه باطل از پیش و نه از پشت سر می‌تواند به آن نزدیک شود، جمع کند و در کنار سنت پیامبر اکرم(ص) قرار بگیریم. امید ما این است که آنگونه که خداوند خواسته، بهترین امتی باشیم که برای جهانیان پدید آورده است.

**آروزی سلامتی و طول عمر برای رهبر معظم انقلاب داریم

زواوی یادآور شد: مجددا از محضر برادر عزیزم آقای لاریجانی رئیس مجلس و سایر نمایندگان مجلس به ویژه دکتر بروجردی، آقای شیخ الاسلام مشاور رئیس مجلس و حامی انتفاضه پیروزمندمان علیه دشمن پلید بشریت، یعنی صهیونیسم تشکر می‌کنم؛ خواهران و برادران گرامی از خدا می‌خواهم که شما و ملت باشکوه ایران را برکت دهد که این امت از طریق گفت‌وگو با برادران در جهان عرب و اسلام و همسایگان دور و نزدیک، در راستای تحقق منافع استراتژیک امت اسلامی و خدمت به هدف آزادسازی فلسطین "از نهر تا بحر"، باشکوه‌تر تلاش خواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد: آقای رئیس، خواهشمندم بهترین تبریکات و آرزوی سلامتی و طول عمر و قوت برای رهبر معظم انقلاب را خدمت ایشان و تمام مسئولان عزیز جمهوری اسلامی و فرزندان این ملت عزیز در سراسر شهرها، روستاها، دشت‌ها و کوه‌های سربه فلک کشیده، ابلاغ کنید.

**شعار "الموت لاسرائیل" در صحن علنی مجلس طنین‌انداز شد

پس از پایان سخنرانی صلاح زواوی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی شعار "الموت لاسرائیل" را در صحن علنی مجلس طنین‌انداز کردند.

همچنین علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پس از سخنرانی زواوی گفت: از آقای صلاح زواوی سفیر فلسطین در ایران و بیانات وی که شرایط امروز مردم مظلوم فلسطین در کرانه باختری و غزه را تشریح کردند، تشکر می‌کنیم.

**قدومی:‌ فلسطین امروز صحنه آزمون نفاق بین‌المللی است

خالد قدومی نماینده جنبش حماس صبح امروز با حضور در جلسه علنی امروز پارلمان، خطاب به علی لاریجانی رئیس مجلس و نمایندگان مردم ایران، گفت: در آغاز لازم می‌دانم از برادر عزیزم آقای شیخ‌الاسلام به دلیل تلاش‌های بی‌شائبه درباره موضوع مهم فلسطین و آقای لاریجانی به دلیل اهتمام وافر به این مسئله تشکر کنم و بدون اینکه وارد جزئیات شوم تاکید کنم که امروز وارد یک عرصه تاریخی در تاریخ کشمکش و مبارزه با دشمن منفور صهیونیستی شده‌ایم.

وی ادامه داد: نیروهای مقاومت و مجاهدان گردان‌های عزالدین قسام و گردان‌های قدس با حماسه‌های بی‌نظیر عزت و سربلندی هر چه بیشتر امت اسلامی را به نمایش گذاشتند و در برابر نیروها و عوامل استکبارجهانی قد علم نمودند.

نماینده حماس در تهران خاطرنشان کرد: موشک‌های مقاومت عمق سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داد و پایگاه‌های رژیم‌صهیونیستی و عوامل سیاسی، نظامی، امنیتی و تکنولوژیکی را از زمین و هوا و دریا نشانه رفت.

به گزارش تسنیم، قدومی افزود: توان موشکی نیروهای مقاومت توانستند با تحقق پیشرفت‌های کیفی و استراتژیک صهیونیست‌های متجاوز را هدف قرار دهند و با رقم زدن یک حماسه واقعی نشان دادند که همواره آماده مقابله با این دشمن پلید هستند و شما به این دستاورد در حالی می‌رسید که در دشوارترین مراحل به سر می‌برد.

**رژیم‌صهیونیستی با شکست‌های فراوان و فروپاشی امنیتی و انزوای بین‌المللی رویاروست

وی ادامه داد: محاصره بسیار ددمنشانه‌ای که دشمن و نزدیکان ما بر ما تحمیل کرده‌اند و قطع جریان برق و توقف رساندن آب و دارو به مردم مظلوم غزه و فلسطین که از این وضعیت منطقه‌ای توانستند سوء استفاده کنند و رژیم‌صهیونیستی توانست بحران‌های داخلی و خارجی خود را به سوی ملت فلسطین بکشاند و ما شاهد بودیم در این وضعیت منطقه‌ای که برادران ما در منطقه عربی مشغول اختلاف، شکاف و درگیری با خود هستند.

نماینده حماس تاکید کرد: در حالی که رژیم‌صهیونیستی با شکست‌های فراوان و فروپاشی امنیتی و انزوای بین‌المللی رویاروست و تلاش کرد این بحران‌ها را به غزه بکشاند، اما در اشتباه بود، چرا که در نوار غزه ضعیف و سست و ناتوان است. در حالی که ملاحظه کرد مردمی بسیار مقاوم در این منطقه هستند و آنها کسانی هستند که خداوند را نصرت دادند و خداوند هم به آنها یاری رساند و آنها را به یاری رساند.

قدومی تاکید کرد: برادران و خواهران، فلسطین امروز عرصه آزمون و محک نفاق و دورویی بین‌المللی گردیده است. امروزه ماسک‌های دروغین موجود در جامعه بین‌الملل به کنار رفته و وضعیت اخلاقی آن از هم پاشیده و این ماسک‌ها از طریق جانبداری از رژیم‌صهیونیستی علیه قربانیان ما و ملت فلسطین به کنار رفته است.

وی افزود: بنده در برابر شما حضور دارم و بدون بحث‌های دیپلماتیک با شما سخن می‌گویم؛ ما فرزندان مکتب مقاومت هیچ عذر و بهانه‌ای نداریم که اختلافات حاشیه‌ای خود را کنار بگذاریم و طرح مقاومت را ارائه بدهیم. فکر می‌کنیم که ما در فلسطین در تحرکات و فعالیت‌های مقاومت اسلامی مشترکات فراوانی با برادران و خواهران‌مان در کشور جمهوری اسلامی ایران داریم. در میان ما و شما خواهران و برادران در جمهوری اسلامی، فلسطین و بیت‌المقدس وجود دارد و کاملا اطلاع دارم که همگان درباره مسئله فلسطین اتفاق نظر دارید. به همین جهت لازم است هرگونه اختلافات حاشیه‌ای را در برابر وحدت و یکپارچگی خود کنار بگذارید و به سربلندی خود ادامه دهید.

نماینده حماس خطاب به مردم ایران گفت: من به شما اطمینان می‌دهم که ما در فلسطین، غزه و بیت‌المقدس به وظیفه الهی خود که همان پایمردی، مقاومت و مقابله با رژیم صهیونیستی به دلیل دفاع از امت اسلامی است به سرانجام برسانیم و به این روند ادامه دهیم، چرا که آنچه که این ملت به آن چشم دوخته همان پیروزی است که همگی در تلاش آن خواهیم بود و روزی خواهد آمد که در اثر این پیروزی ملت ما به موفقیت هر چه بیشتر و رستگاری خواهد رسید.

قدومی در پایان گفت: بار دیگر از آقای لاریجانی و نمایندگان مجلس و مقام معظم رهبری، امام خامنه‌ای و دیگر مسئولان عزیز جمهوری اسلامی ایران سپاسگزاری می‌‌کنم.

**ابوشریف:‌ وضعیت روحی در جبهه داخلی اسرائیل بسیار شکننده و ضعیف است

ناصر ابوشریف نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین صبح امروز با حضور در جلسه علنی نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اشاره به حملات اخیر رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه اظهار داشت: بر اساس آیات شریفه قرآن در نهایت روزی فرا می‌رسد که پیروزی رقم خواهد خورد. البته همواره کسانی بودند که از پیروزی خداوند خوشحال شدند و قطعا شما از میان همین افرادی هستید که شادمانند، اما با کمال تاسف کسانی بودند که به این پیروزی خداوند ضربه زدند؛ بنده در مورد آمریکا، انگلیس و اینگونه کشورها سخن نمی‌گویم، چرا که در منطقه ما کسانی هستند که با کمال تاسف به این پیروزی ضربه زدند.

وی با بیان اینکه مسئله فلسطین یک محک بسیار حساس متعلق به امت اسلامی است، گفت: با توجه به شرایط روزهای اخیر می‌توانیم وضعیتی که این امت مظلوم در آن به سر می‌برند را لمس کنیم و در همین لحظه که من با شما نمایندگان مجلس ایران سخن می‌گویم، کسان زیادی هستند که علیه ما به توطئه‌چینی مشغولند و می‌خواهند این مقاومت در هم شکسته شود.

نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین افزود: از این رو بنده تذکر می‌دهم و یادآوری می‌کنم به جمهوری اسلامی که هوشیار باشند و در برابر این توطئه شوم قد علم کنند، چرا که این توطئه در تلاش برای در هم شکستن مقاومت است. هم اینک رژیم صهیونیستی پس از این همه جنایت، فساد و تبه‌کاری در زمین، وضعیت بدیهی خود را جلوه‌گر کرده است.

**رژیم صهیونیستی به قاهره، لبنان و سرزمین شام رسیده و عربده‌جویی زیادی می‌کند

ابوشریف خطاب به نمایندگان مجلس گفت: استحضار دارید که رژیم صهیونیستی به قاهره، لبنان و سرزمین شام رسیده و عربده‌جویی زیادی می‌کند. هم‌ اکنون شاهدیم که این رژیم به روال قدیمی خود بازگشته است؛ به سال 2000 که در لبنان شکست خورد، به سال 2006 میلادی که باز هم در لبنان شکست خورد و به سال 2005 که در نوار غزه عقب‌نشینی کرد و می‌خواست دیوار حائل را برای دفاع از خود احداث کند، اما نتوانست در برابر ایستادگی ملت مظلوم فلسطین کاری انجام دهد.

وی همچنین تاکید کرد: از آنجایی که صاحبان این پروژه پلید با شکست و فروپاشی مواجه شدند، مجددا تلاش کردند کشورهای همسایه از جمله سوریه، عراق و دیگر کشورها را به هم بریزند و تلاش خواهند کرد سرنوشت همه امت اسلامی را به این شکل گره بزنند، اما نخواهند توانست ایستادگی کنند.

**نتانیاهو تلاش کرد شوکت رژیم صهیونیستی را از طریق نوار غزه احیاء کند

نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین با بیان اینکه نتانیاهو تلاش کرد شوکت رژیم صهیونیستی را از طریق نوار غزه احیاء کند، تصریح کرد: نتیجه این اقدامات اینگونه شد که شاهدیم 6 میلیون نفر از صهیونیست‌ها در پناه‌گاه‌ها به سر می‌برند و اقتصاد آنها رو به رکود و ضعف قرار گرفته و در واقع فصل گردشگری اسرائیل در هم ریخته است و تا این لحظه ممکن است که زیان‌های اقتصادی اسرائیل از 700 میلیون دلار تا 3 میلیارد دلار برسد. همچنین وضعیت روحی در جبهه داخلی اسرائیل بسیار شکننده و ضعیف است.

ابوشریف بر همین اساس تاکید کرد: تمام این مسائل بر اثر مقاومت نیروهای با ایمانی است که تلاش کردند این پایمردی و حماسه را جلوه‌گر سازند و معتقدم پیروزی از آن خداوند است. البته همواره پیروزی از آن خداوند است و مقاومت هم بر خداوند سبحان توکل می‌کند.

**پایمردی مقاومت ملت فلسطین از طریق حمایت برادران و خواهران مسلمان جلوه‌گر خواهد شد

وی افزود: البته تمام اینها کافی نیست چرا که مقاومت نیاز به پشتیبانی‌های فراوان خواهران و برادران خود به خصوص در جمهوری اسلامی که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی حمایت خود را از پیروزی فلسطین اعلام کرده‌اند دارد و بدون شک پایمردی مقاومت و ایستادگی ملت فلسطین از طریق حمایت برادران و خواهران مسلمان جلوه‌گر خواهد شد.

نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین با اشاره به نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز قدس از سوی امام خمینی (ره) گفت: امام خمینی (ره) با پیام خود درباره قدس شریف و تعیین روز جهانی قدس به جهانیان اعلام کرد که این مسئله محوری بسیار قابل توجهی است و در راس همه موارد قرار دارد. بنابراین مطمئنیم که روز جهانی قدس امسال، روز برجسته و بزرگی خواهد بود.

ابوشریف در پایان تاکید کرد: در پایان بار دیگر با یادآوری صحبت‌های برادرم دکتر خالد نماینده جنبش حماس، بر وحدت و یکپارچگی جبهه اسلامی تاکید می‌کنم چرا که وحدت و یکپارچگی، پیام امام خمینی در راستای تحقق پیروزی نهایی است. همچنین به خاطر میزبانی ما در نشست مهم امروز از آقای لاریجانی، مقام معظم رهبری و نمایندگان مجلس تشکر و سپاسگزاری می‌کنم.

**لاریجانی: مسلمانان در دفاع از مردم مظلوم فلسطین متحد شوند

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز در صحن علنی پارلمان پس از پایان سخنان سفیر فلسطین در ایران، نماینده جنبش حماس و نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین ضمن تشکر از حضور این سه نفر در صحن پارلمان اظهار داشت: از بیانات این 3 برادر عزیز از مقاومت فلسطین که امروز به مجلس آمده‌اند، سپاسگزارم.

وی ادامه داد: این جلسه نمادی بود از حمایت مجلس شورای اسلامی از جریان مقاومت در فلسطین و این ضرورتی که در شرایط فعلی اقتضا می‌کرد که ملت ایران در کنار مردم فلسطین از آرمان‌های این مردم مظلوم دفاع کند.

به گزارش تسنیم، رئیس مجلس با اشاره به بحران‌های امروز منطقه تاکید کرد: به خصوص با بحران‌هایی که اخیرا در منطقه ایجاد شده است و تفرقه‌ای که جریان‌های تروریستی تکفیری در بین مسلمانان ایجاد کرده‌اند، ضرورت وحدت بین صفوف مسلمانان یک امر ضروری است و امیدواریم که حول موضوع مهم فلسطین و دفاع از مردم مظلوم فلسطین در مقابل هجوم وحشیانه رژیم صهیونیستی این وفاق و همگرایی بین مسلمانان ایجاد شود.

لاریجانی در پایان گفت: از همه عزیزانی که از بین مردم مقاوم فلسطین امروز در مجلس شورای اسلامی حضور یافتند تشکر کرده و برای آنها آرزوی موفقیت دارم.

**"اعضای موثر احزاب منحله" از تاسیس و عضویت در احزاب محروم شدند

در ادامه جلسه امروز، نمایندگان مجلس رسیدگی به طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی را در دستور کار قرار داده و ماده 5 آن به تصویب رسید.

بر اساس بند الف این ماده، کلیه اعضای دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی رژیم طاغوت، ساواک، فراماسون‌ها، کسانی که در فاصله 28 مرداد 1332 تا 22 بهمن 1357 به وزارت رسیده و یا به عضویت مجالس شورای ملی و یا سنا در آمده‌اند، اعضای موثر رژیم سابق و حزب رستاخیز و اعضای گروهک‌های غیرقانونی محارب و ضد انقلاب به تشخیص مراجع ذیصلاح از حق تاسیس حزب و یا عضویت در احزاب محروم شدند.

همچنین بر اساس دیگر بندهای این ماده از قانون، محکومان به جرایم ضد امنیت داخلی و خارجی کشور، کسانی که به موجب احکام قطعی دادگاه‌ها از حقوق اجتماعی محروم شده‌اند، اعضای موثر احزاب منحل شده توسط دادگاه که در زمان انحلال عضو موثر باشند و همچنین قضات و کارکنان شاغل وزارتخانه‌های اطلاعات، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و پرسنل شاغل در نیروهای نظامی و انتظامی و سایر افرادی که طبق قوانین از عضویت در احزاب و تشکل‌های سیاسی محروم شده و یا می‌شوند، حق تاسیس حزب و یا عضویت در احزاب را ندارند.

این ماده با 143 موافق، 13 رای مخالف و 13 رای ممتنع از مجموع 240 نماینده حاضر در صحن به تصویب رسید.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، 2 بند از ماده 5 این طرح به جاسوسان و متجاهران به فسق و فجور و فساد و قاچاق پرداخته بود که به علت ابهام، برای بررسی بیشتر به کمیسیون شوراها ارجاع شد.

**رسایی: کجای آیین‌نامه آمده که نماینده در مورد سوال باید ابتدا هیئت‌رئیسه را قانع کند؟

پس از آن، حجت‌الاسلام حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز خانه ملت، در تذکری آیین‌نامه‌ای با بیان اینکه مواد 209، 210، 211 آیین‌نامه داخلی مجلس و اصول 85 و 88 قانون اساسی را تذکر و اخطار دادم، گفت: این موضوع مشکلی است که همه نمایندگان با آن درگیر هستند.

وی در ادامه خطاب به محمدرضا باهنر که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت، گفت: آقای باهنر! در جایی از مواد آیین‌نامه و یا اصول قانون اساسی برای هیئت رئیسه شأنی در نظر گرفته شده تا تشخیص بدهند سوال یک نماینده وارد است و یا وارد نیست؟

نماینده تهران خاطرنشان کرد: آنچه ما می‌دانیم و در قانون اساسی و آیین‌نامه داخلی آمده، این است که هر نماینده حق دارد از وزیر سوال کند و این سوال در کمیسیون مطرح می‌شود و وزیر توضیح می‌دهد و اگر نماینده قانع نشد، کمیسیون فقط در مورد ملی یا منطقه‌ای بودن آن اعلام نظر می‌کند و حتی کمیسیون نیز نمی‌تواند اعلام کند که این سوال وارد است یا خیر.

رسایی با اشاره به مصاحبه روز گذشته بهروز نعمتی خاطرنشان کرد: سخنگوی هیئت رئیسه روز گذشته در مورد جلسه مصاحبه کرده و گفته که هیئت رئیسه سوال رسایی از وزیر راه و شهرسازی را در مورد وضعیت مسکن مهر مورد بررسی قرار داده و چون از آخرین سوال در این مورد مدت زیادی نگذشته، رسیدگی به این سوال به جلسه دیگری موکول شد» اما بنده می‌پرسم کجای قانون اساسی و آیین‌نامه مجلس به شما این حق را داده که سوال نمایندگان را رسیدگی کنید.

وی تصریح کرد: آقای حاجی دلیگانی، آخرین بار حدود 2 ماه قبل از وزیر راه و شهرسازی در مورد مسکن مهر سوال کرد و سوال را به رای نگذاشت. بنده امروز از آقای حاجی پرسیدم که آیا وزیر به وعده خود عمل کرد یا خیر، گفت که نه اتفاقا بنده هم اعتراض دارم که وزیر قول داد اما عمل نکرد.

نماینده تهران در ادامه خطاب به باهنر گفت: این بدعت از کجا آمده که هیئت رئیسه جلوی استیضاح و سوال را می‌گیرد. این سوال اعلام وصول شده و 3 هفته نیز از آن می‌گذرد اما به بنده می‌گویند با فلان نایب‌رئیس باید صحبت کنم که بنده صحبت کردم اما قانع نشدم و شما می‌توانید صحبت کنید اما اگر نماینده اصرار داشت دیگر نمی‌توانید جلوی آن را بگیرید و حرف بنده این است که چرا سوال وزیر مسکن را اعلام وصول نمی‌کنید.

رسایی خاطرنشان کرد: حتی اگر حاجی دلیگانی سوال خود را به رای نمایندگان گذاشته بود، حق بنده این بود که در این مورد سوال کنم و پس از اعلام وصول تا نوبت سوال مسکن مهر بنده شود، چهار ماه زمان می‌برد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر همه نمایندگان درگیر مسکن مهر هستند، تصریح کرد: بنده به وزیر گفتم شما حق دارید در طرح مسکن مهر بمب بگذارید و آن را منفجر کنید و آن را ادامه ندهید اما تا اینجای کار، مردم پول دادند و دولت نیز پول گذاشته و شما هم باید این طرح‌ها را تمام کنید سپس می‌توانید آن را ادامه ندهید.

نماینده تهران با بیان اینکه آیین‌نامه چنین حقی به هیئت رئیسه نداده که سوال نمایندگان را رسیدگی کند، گفت: هیئت رئیسه قسم خورده به آیین‌نامه عمل کند. شما در دولت قبل می‌گفتید آقای احمدی‌نژاد چرا به قانون عمل نمی‌کنید که این حرف وارد بود اما آقای باهنر آیین‌نامه نیز قانون است.

رسایی اضافه کرد: بنده الان قرآن روی دست بلند کردم و دیگر آیین‌نامه را بلند نمی‌کنم چرا که دیگر فایده‌ای ندارد و شما به آیین‌نامه عمل نمی‌کنید.

وی افزود: شما اگر نظرتان اینچنین است، آیین نامه را تغییر دهید و در آن ذکر کنید که ابتدا نماینده باید هیئت رئیسه را قانع کند و بعد از وزیر سوال کند و بنده حرف‌های شما را شنیده‌ام اما قانع نشده‌ام و سوال بنده از وزیر راه باید اعلام وصول شود.

محمدرضا باهنر نایب‌رئیس دوم مجلس که در غیاب علی لاریجانی و ابوترابی‌فرد برای ساعاتی ریاست صحن علنی را برعهده داشت در پاسخ به تذکر نماینده تهران گفت: آقای رسایی شما می‌گویید که فایده ندارد و هرچه بگوییم شما قانع نمی‌شوید اما قرار نیست تک تک عزیزان را قانع کنیم و ما در این رابطه به وظیفه خود عمل می‌کنیم.

وی افزود: مانند همین سوال مدتی قبل از وزیر در صحن مجلس پخش شده و وزیر نیز پاسخ داده است، البته ممکن است 50 نماینده این سوال را داشته باشند، اشکالی ندارد اما 50 نماینده یک سوال را امضا می‌کنند و یک بار می‌پرسند و اگر یک سوال را با یک موضوع دوباره تکرار کنیم، حق باقی نماینده‌ها از بین می‌رود.

نایب رئیس مجلس خاطرنشان کرد: روز گذشته این سوال در هیئت رئیسه بحث شد و حالا در نوبت می‌گذاریم و اعلام می‌کنیم.

*نطق 31 دقیقه‌ای ناطقان میان دستور

مهرداد بذرپاش عضو هیئت رئیسه مجلس در ادامه اسامی ناطقان میان دستور امروز مجلس را قرائت کرد؛ براین اساس غلامرضا نوری قزلجه نماینده مردم بستان آباد، علی مروی نماینده مردم نیشابور، دخیل عباس زارع زاده مهریزی نماینده مردم مهریز، محمدعلی اسفنانی نماینده مردم فریدن و محمد سلیمانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به عنوان ناطقان امروز سخنرانی کردند.

**مروی: دولت و مجلس تسهیلات لازم را برای اجرای قوانین بهره‌وری انرژی فراهم کنند

علی مروی نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی در نطق میان‌دستور خود در نشست علنی امروز پارلمان با اشاره به حمله رژیم صهیونیستی به غزه، گفت: این روزها شاهد اقدامات وحشیانه رژیم صیهونیستی در فلسطین به ویژه غزه هستیم که اقدام به قتل‌عام کودکان و مردم مظلوم می‌کند که باعث تألم، تأثر و خشم همه مردم جهان شده است.

وی افزود: از ملت‌های آزاده و مجامع جهانی و بین‌المللی می‌خواهیم که همانطور که مجلس همواره از مردم فلسطین پشتیبانی کرده و می‌کند، هر چه سریعتر اقداماتی را برای جلوگیری از این اقدامات وحشیانه انجام دهند و حامیان رژیم صهیونیستی نیز دست از حمایت‌شان از این رژیم بردارند.

نماینده مردم نیشابور در مجلس در ادامه بر استفاده بهینه از آب و انرژی تأکید کرد و گفت: مردم باید در مصرف انرژی استفاده مطلوب را داشته باشند، به طوریکه مدیران هم باید برای افزایش تولید در راستای ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب و برق با ارائه روش‌های علمی و مؤثر در جهت بهره‌برداری مطلوب تلاش کنند.

مروی با بیان اینکه مجلس باید دولت را به اجرای قوانین مربوطه در زمینه مصرف بهینه انرژی ملزم کند، گفت: مجلس باید اقدامات مؤثر را برای برطرف کردن این موانع انجام دهد.

وی همچنین یکی از مهم‌ترین بحث‌های مهم کشور را افزایش بازدهی نیروگاه‌های حرارتی است دانست و تصریح کرد: این کار یک اقدام ضروری است، زیرا 90 درصد برق کشور از نیروگاه‌های حرارتی تأمین می‌شود که در صورت سرمایه‌گذاری برای افزایش یک درصد بازدهی توان نیروگاه‌ها می‌توانیم در مصرف برق صرفه‌جویی قابل توجهی داشته باشیم.

نماینده مردم نیشابور در ادامه اظهار داشت: علاوه بر صرفه‌جویی سالانه 77 میلیون مترمکعب گازوئیل و 406 مترمکعب در مصرف سوخت نیروگاه‌ها صرفه‌جویی می‌شود و حدود 580 مگاوات برق به توان کشور اضافه می‌شود که این موضوع در قانون برنامه پنجم توسعه برای وزارت نیرو مورد تأکید قرار گرفته است.

مروی تصریح کرد: وزارت نیرو در گام اول باید به تکمیل نیروگاه‌های شبکه‌های ترکیبی و بخار و در گام بعدی به توسعه نیروگاه‌های گازی و ترکیبی اقدام کند.

**با کاهش تلفات شبکه توزیع برق 21 هزار میلیارد در مصرف سوخت نیروگاه‌ها صرفه‌جویی کرد

وی در بخش دیگری از سخنانش بر کاهش تلفات شبکه توزیع برق تأکید کرد و افزود: با سرمایه‌گذاری در این زمینه 21 هزار میلیارد تومان در مصرف سوخت نیروگاه‌های برق صرفه‌جویی می‌شود.

نماینده مردم نیشابور با تأکید بر اینکه افزایش بهره‌وری نیروگاه‌های برق کشور گامی مؤثر در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است، تصریح کرد: یکی از بهترین راه‌ها در این زمینه تقویت شرکت‌ خدمات انرژی است که از طریق طراحی و اجرای طرح‌هایی، باعث بهبود مصرف برق می‌شود.

مروی با بیان اینکه ضرورت دارد دولت و مجلس در زمینه اجرای قوانین تسهیلات لازم را فراهم کنند تا وزارت نیرو بتواند با مدیریت جهادی در این راستا گام بردارد، گفت: از مجلس انتظار دارم با تصویب طرح حمایت از صنعت برق کشور زمینه را برای رفع مشکلات این صنعت و اجرای قوانین در این‌خصوص فراهم کند.

وی جایگاه نفت و گاز در کشور را مطلوب دانست و افزود: بنده معتقدم که میادین مشترک گازی و نفتی باید توسعه پیدا کنند، زیرا با توجه به تحریم‌هایی که از سوی استکبار جهانی بر کشورمان تحمیل شده باید بتوانیم این تهدید را به فرصت تبدیل کنیم.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس، تخصیص اعتبار برای توسعه میادین مشترک نفتی و گازی غرب و جنوب‌غربی از جمله پالایشگاه خلیج‌فارس را باعث فعال شدن صنایع، ‌افزایش اشتغال و رونق اقتصادی دانست و گفت: با این روش علاوه بر بی‌نیازی در واردات فرآورده‌های نفتی، امکان صادرات نیز فراهم می‌شود.

مروی در پایان خاطر نشان کرد: لازم است که مجلس توجه ویژه‌ای به بخش نفت و گاز کشور داشته باشد، زیرا با سهم 14.5 درصدی این بخش در اقتصاد نمی‌تواند اهداف سیاست‌های مقاومتی را تحقق بخشد.

**سلیمانی: فرجی‌دانا به‌خاطر هیچ و پوچ اساتید را به جان هم انداخته است

محمد سلیمانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در صحن علنی مجلس و در نطق میان دستور با اشاره به اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: در مورد اقتصاد مقاومتی حرف‌های زیادی شنیده‌ایم که عمدتاً همان حرف‌های مندرج در برنامه‌های مصوب است در حالی که از عملیات و گزارش عملکرد زمان‌بندی شده مورد مطالبه مقام معظم رهبری، کمتر می‌شنویم.

وی با بیان اینکه باید میدان دار اقتصاد مقاومتی دانشمندان، دانشجویان، مخترعین، مبتکرین و کارآفرینان باشند، ادامه داد: باید به این افراد میدان داده و بستر آن نیز فراهم شود.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به مشکلات حوزه وزارت علوم گفت: امروز وزارت علوم و دانشگاه‌ها گرفتار مصیبت سیاست‌زدگی و سطحی کاری شده‌اند و دست‌های مشکوکی در تلاش برای کند کردن حرکت شتابان پیشرفت علمی هستند؛ ضرورت دارد اقدامات لازم جهت جلوگیری از خدشه وارد کردن بر حیثیت، ارکان و شأن دانشگاه توسط کمیته‌های مجعول و گروه‌های فشار و پیشگیری از فعالیت آشوب‌طلبان به عمل آید و دست این کمیته‌ها و افراد باسابقه آشوبگری و آشوب‌طلبی، از ساحت مقدس دانشگاه کوتاه شود.

سلیمانی خطاب به فرجی دانا تصریح کرد: وزیر علوم باید از بی‌حرمتی‌ها، کج‌روی‌ها، فشارها، تخریب‌ها و تضعیف‌ها که هر روز شاهد آن هستیم، جلوگیری کند تا زمینه‌های افت علمی و پژوهشی گسترده‌تر نشود اگر چه تا اندازه‌ای شده است. آقای وزیر علوم برای هیچ و پوچ اساتید را به جان هم انداخته که این ظلم بزرگی بر دانشگاه‌ها است.

**رقم مطرح شده از سوی رئیس جمهور در مورد افزایش قیمت مواد خوراکی صدای ملت را درآورد

وی با اشاره به دیدار کارگزاران نظام با رهبری گفت: هفته گذشته رئیس جمهور در دیدار کارگزاران نظام با مقام معظم رهبری افزایش قیمت مواد خوراکی و آشامیدنی در 12 ماهه منتهی به اردیبهشت 93 را شش درصد بیان کرد؛ این عدد آنقدر تعجب آور بود که صدای ملت و کارشناسان را درآورد؛ مرکز آمار ایران تورم مواد غذایی را 44 درصد و بانک مرکزی نیز رسماً تورم سالانه در خرداد 93 را بیش از 30 درصد اعلام کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: در گذشته آقای دکتر روحانی گفته بود که جیب مردم تورم را لمس می‌کند، نه اعداد ارائه شده؛ در تریبون‌ها این حرف، فرمول حکیمانه‌ای است؛ لذا این بار نه جیب مردم و نه آمار رسمی، هیچ کدام افزایش قیمت 6 درصد در طول یک سال را قبول ندارد و این عدد فاصله زیاد و چند برابری دارد که باید اصلاح شود.

سلیمانی در خصوص استفاده از دانشمندان ایرانی در صنعت نفت و گاز اظهار داشت: رهایی از دلارهای نفتی صرفا از طریق بازکردن درِ صنعت نفت و گاز بر روی دانشمندان جوان و دانشجویان ایرانی عملی می‌شود؛ لذا دولت بهتر است این آمار را با اتخاذ تدبیر مناسب پیگیری کند. چرا که نمی‌توان با شعر و شعار قدمی برداشت و کماکان همه منتظر باز شدن این درب به روی جوانان هستیم. آیا گوش شنوایی هست؟

وی ادامه داد: نفت و گاز باید موتور توسعه فناوری کشور باشد نه فقط درآمد دلاری؛ جایگاه دانشگاه در هندسه تولید کجاست؟

**قیمت خودرو در کشور قوز بالای قوز شده است

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به حذف موجودی سوخت موتورسیکلت‌ها اظهار داشت: حذف موجودی سوخت موتورسیکلت‌ها نارضایتی جدی مردم را فراهم کرده است؛ این حق مردم است و نباید حذف یا پایمال شود.

سلیمانی با اشاره به مشکلات بخش کشاورزی گفت: کشاورزان در چند ماه گذشته دوران سختی را گذراندند و متأسفانه دولت به فریاد و داد آنها نرسید؛ بی‌توجهی به مسئله تولید در حوزه کشاورزی خسارت‌آور شده است. امروز کشاورزان گران می‌خرند و ارزان می‌فروشند و اصلاح این روند یک ضرورت ملی است. همچنین تنظیم بازار حمل و نقل و خرید محصولات کشاورزی و صادرات آن به طور جد باید در دستور دولت و مجلس قرار گیرد.

وی ضمن انتقاد به افزایش قیمت خودرو تأکید کرد:قیمت خودرو در کشور قوز بالای قوز شده است و دولت جنگ زرگری بین سازمان‌های خود راه انداخته است و کسی پاسخگو نیست؛ وزیر صنعت مشوق به این بهم ریختگی بوده و هست؛ مردم دولت را می‌شناسند و مسئول می‌دانند، بانک‌ها و موسسات پولی و مالی همچنان گرفتار دلال بازی و سوداگری هستند و وزیر اقتصاد نیز صمٌّ بکم نظاره گر است و منفعل.

نماینده مردم تهران در مجلس در خصوص نقدینگی موجود در کشور گفت: نقدینگی در یک سال گذشته بیش از 50 درصد و معوقات بانکی بیش از 60 درصد افزایش یافته است؛ وزیر نباید مات بماند.

سلیمانی ضمن تأکید بر اینکه مردم نگران خوی کاخ نشینی و اشرافی‌گری هستند، افزود: مدیران پر خرج نظیر دوران اصلاحات در حال پرورش هستند. لذا باید نظارت بیشتر شود و دست مدیران پرخرج از جیب مردم و بیت المال بیرون آورده شود و اینها خلع شوند.

**ضرورت دارد سطح تحمل رئیس دولت و وزرا در برابر انتقادات مشفقانه بالا رود

وی یادآور شد: ملت و رهبری عزم دفع تهاجم فرهنگی و اقتصادی دارند و دولتمردان باید بیش از گذشته همراهی کنند. کم کاری در وزرای مربوطه قابل قبول نیست. سقوط چند هزار پله ای شاخص بورس مردم را به شدت نگران کرده است و ادامه این روند موجب رکود، افزایش بیکاری و صدور نقدینگی به بخش غیرمولد شده و می‌شوند. دولت تقصیر را به گردن دیگران نیندازد، بلکه باید تدبیر کند و عمل کند.

نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: ضرورت دارد سطح تحمل رئیس دولت، وزرا و سایر معاونان در برابر انتقادات مشفقانه بالا رود و ضرورت دارد کمیسیون‌های مجلس به بررسی میزان برنامه‌های توسعه پنجم بپردازد تا مشخص شود که چقدر به اهداف برنامه نزدیک شده‌ایم.

سلیمانی در خصوص بودجه‌های پژوهشی گفت: بودجه پژوهشی لاغر و نحیف است و باید در بودجه سال بعد فکری جدی شود.

**قاضی‌پور: به 1600 نفر با هزینه 240,000,000 تومان در برج میلاد افطاری داده‌اند

نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز پارلمان طی اخطاری نسبت به عدم استخدام مربیان پیش‌دبستانی و تبدیل وضعیت آنها به رئیس‌جمهور تذکر داد و گفت: دولت باید هرچه زودتر نسبت به تعیین تکلیف این افراد و همچنین بازنشستگان اقدام کند و بهتر است دولتِ سالمندان جای خود را به دولت جوانان بدهد.

وی در ادامه تذکر خود گفت: بسیاری از مردم از ثبت‌نام یارانه‌ها جا ماندند و دولت باید فرصت مجددی بدهد تا این افراد که اکثرا از قشر مستضعف و محروم هستند، مجددا ثبت‌نام کنند.

این نماینده مجلس با انتقاد از برگزاری مراسم افطاری توسط دستگاه‌های اجرایی گفت: دادن افطاری در برج میلاد آن هم توسط دولت و دستگاه‌های اجرایی حرام است. چرا در برج میلاد که هزینه افطاری برای هر نفر از 150 تا 300 هزار تومان است، به 1600 نفر از پول بیت‌المال افطاری می‌دهند.

قاضی‌پور بر همین اساس گفت: دستگاه اجرایی نباید از پول بیت‌المال افطاری بدهد و ما نمایندگان مجلس باید براساس سوگندی که خوردیم از حقوق مردم و بیت‌المال صیانت کنیم. بیت‌المال مال همه مردم و بازنشستگان است و دولت نباید از مال بازنشستگان افطاری بدهد.

وی با اشاره به حذف مراسم افطاری نمایندگان مجلس از سوی هیئت رئیسه خطاب به محمدرضا باهنر نایب‌رئیس دوم مجلس که ریاست صحن علنی را برعهده داشت، گفت: شما به مردم بگویید که چرا امسال به نمایندگان افطار ندادید، شما تاکید کنید که مجلس به خاطر اقتصاد مقاومتی به نمایندگان افطاری نداد و برخی از دستگاه‌ها از پول بیت‌المال افطاری می‌دهد.

**باهنر: هزینه افطار مجلس برای نمایندگان صرف کمک به مردم غزه می‌شود

محمدرضا باهنر نایب رئیس دوم مجلس که ریاست صحن علنی را برعهده داشت در پاسخ به این سوال گفت: هیئت رئیسه هر ساله برای نمایندگان و خانواده‌ آنها، نمایندگان ادوار و کارمندان مجلس مراسم افطاری برگزار می‌کرد اما امسال در هیئت رئیسه تصمیم گرفتیم که کل مخارج این مراسمات افطاری را به مردم آواره غزه و مصدومانی که زیر آتش جنایت رژیم صهیونیستی قرار دارند اهدا شود.

**بررسی سؤال از وزیر صنعت در مورد علت وضعیت ناگوار بازنشستگان صنعت فولاد

در ادامه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز پارلمان سوال حسن کامران نماینده مردم اصفهان از محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت را مورد بررسی قرار دادند.

سوال این نماینده مجلس از وزیر صنعت درباره علت وضعیت ناگوار بازنشستگان صنعت فولاد و عدم پرداخت مستمری آنان و یا دیرکردهای غیرقابل توجیه بود.

**نعمت‌زاده: عدم پرداخت مستمری بازنشستگان فولاد هیچ ربطی به وزارت صنعت ندارد

محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت که در جلسه علنی پارلمان به منظور پاسخ به سوال حسن کامران نماینده مردم اصفهان درباره وضعیت بازنشستگان صنعت فولاد و عدم پرداخت مستمری و دیرکردهای آنان حضور یافته بود، طی سخنانی اظهار داشت: سوالی که امروز مطرح شد، پیش از این در آبان ماه سال گذشته در کمیسیون اجتماعی مطرح شد و بنده توضیح دادم و این موضوع به تصمیم دولت وقت در مهرماه سال 91 باز می‌گردد.

وی ادامه داد: در آن زمان دولت تصمیم گرفت که صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت فولاد کشور را از وزارت صنعت به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منتقل کند که پس از ادغام وزارتخانه‌ها نیز مقرر شد که صندوق‌ها حدالامکان در وزارت کار جمع شوند اما متاسفانه به دلیل مشکلاتی که در عمل بوجود آمد علیرغم تصویب دولت، تا ابتدای تحویل به دولت یازدهم، این مصوبه اجرایی نشد.

نعمت‌زاده ادامه داد: دولت یازدهم وقتی آغاز به کار کرد، خود به خود کارکنان بازنشسته صنعت فولاد حدود 5 ماه بود که حقوق نگرفته بودند و در دولت یازدهم وزیر کار که این موضوع به وی مربوط می‌شود، از سازمان خصوصی‌سازی، وزارت اقتصاد و بنده دعوت کرد و در جلساتی که داشتیم چاره‌اندیشی کردیم و طبق همان چاره‌اندیشی، مصوبه‌ای تهیه شد تا در دولت به تصویب برسد و در هیئت دولت نیز این موضوع در اواخر مهرماه سال گذشته به تصویب رسید که ما در آن موانع و اشکالات مصوبات قبل را رد کردیم. بنابراین بعد از گذشت یک سال این موضوع در مهرماه سال گذشته حل شده و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به اتفاق سازمان خصوصی‌سازی بنا شد که طبق مصوبه دولت این موضوع را اجرایی کند.

وزیر صنعت تصریح کرد: پس از چند روز از این موضوع، آقای کامران که فکر می‌کرد بنده مسئول هستم این موضوع را مطرح کرد در حالی که تا مهرماه سال 91 مسئول بودیم اما پس از این تاریخ با مصوبه دولت، این مسئولیت به وزارت کار محول شد.

وی خاطر نشان کرد: در آبان‌ماه سال گذشته نیز در کمیسیون توضیح دادم که تقریبا کار تمام شده و در حال نهایی شدن است و به زودی مشکل حل می‌شود که الحمدالله نیز چنین شد اما نمی‌دانم چرا چیزی که در ماه هشتم سال گذشته پاسخ داده شده امروز طرح می‌شود.

نعمت‌زاده با بیان اینکه طبق مصوبه‌های دولت‌های قبل و دولت جاری این موضوع هیچ ربطی به وزارت صنعت ندارد، اظهار داشت: خوشبختانه این موضوع کاملا حل و فصل شده و روز گذشته که با وزیر کار صحبت می‌کردم، ربیعی پیغام دادم که به شما بگویم که این موضوع به وزارت کار مربوط است و تا آخر اردیبهشت‌ماه، حساب و کار بازنشسته‌های صنعت فولاد به‌روز شده و در خرداد ماه کمی عقب افتاده که به دلیل محدودیت منابع مالی صندوق‌هاست و موضوع به زودی رفع می‌شود بنابراین این موضوع به صورت قانونی به ما ارتباطی ندارد اما ما آماده هستیم که همکاری کنیم.

وزیر صنعت با بیان اینکه صنعت، معدن و تجارت حدود 40 درصد از تولید ناخالص ملی را تشکیل می‌دهد، خاطر نشان کرد: می‌دانید که صنایع و معادن با چه مشکلاتی روبرو بوده و ما در حال تلاش هستیم تا با کمک شما اوضاع را سامان بدهیم؛ خوشبختانه مقررات خروج از رکود نیز در دولت و کمیسیون‌های مربوطه را پیگیری کردیم و آنطور که رئیس جمهور قول داده انشاءالله تا آخر این ماه بسته خروج از رکود، نهایی می‌شود و ما قصد داریم با کمک شما صنایعی را که خوابیده‌اند، کمک کنیم.

وی تصریح کرد: از 80 هزار واحد صنایع کوچک، نزدیک 14 هزار واحد خوابیده بود و حدود 20 هزار واحد از صنایع کوچک نیز با کمتر از 50 درصد ظرفیت کار می‌کنند و ما در حال سامان دادن به آنها هستیم اما نیاز به مساعدت همه نمایندگان و بالاخص تامین سرمایه در گردش آنها داریم که ریاست مجلس نیز در جلسه مشترک دولت و مجلس بر این موضوع تاکید کرد. ما امیدمان به خدا و کمک مردم است تا مشکلات موجود در اقتصاد، صنعت و معدن و تجارت را یکی پس از دیگری رفع کنیم و تا امروز نیز قدم‌های بزرگی برداشته شده و رشد منفی صنعت تبدیل به رشد مثبت شده، علی‌رغم اینکه هنوز در رکود هستیم.

**کامران: کارکنان زحمتش بازنشسته فولاد و ذوب آهن از روی نداری و آبرومندی سکته کردند

حسن کامران نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر امروز در نشست علنی وکلای ملت سوالی را از محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح کرد و گفت:‌ پیش از ماه مبارک رمضان جمعی از بازنشستگان جمعیت فولاد کشور از 13 استان مقابل مجلس تجمع کردند و آقای ابوترابی‌فرد که ریاست صحن علنی را بر عهده داشت به آقای عزیزی رئیس کمیسیون اجتماعی ماموریت داد تا به مشکلات آنان رسیدگی کند.

وی ادامه داد: این تجمع‌کنندگان خواستار این موضوع بودند که بدانند پولی که از آنها هر ماه کسر و به صندوق بازنشستگی واریز می‌شد، اکنون کجا رفته و چرا مستمری آنان پرداخت نمی‌شود؟ همان‌طور که می‌دانیم طبق قانون، 30 درصد از حقوق این افراد کم می‌شود و به صندوق ریخته می‌شود، اما اکنون مشخص نیست که این پول کجا رفته است.

این نماینده مجلس با انتقاد از برخی تذکرات نمایندگان که معتقد بودند عدم پرداخت مستمری بازنشستگان فولاد در حیطه وظایف وزیر صنعت نیست و مربوط به وزیر کار می‌شود، گفت: این سوال کاملاً مربوط به صنایع و معادن است، چرا که صنعت فولاد کشور مربوط به این وزارتخانه است و طبق تفاهم‌نامه‌ای که این وزارتخانه با بانک سامان منعقد کرده پولی که از حقوق بازنشستگان کسر می‌شود در بانک سامان ریخته می‌شود و حالا وزیر صنعت باید توضیح دهد که پول این کارگران زحمتکش صنعت فولاد کجا رفته است.

کامران افزود: دیوان محاسبات نیز گزارشی داده که واریز وجه وصولی به حساب بانک سامان منجر به تأخیر در حقوق بازنشستگان شده، بنابراین سوال من از وزیر صنعت این است که وقتی پول یک بازنشسته را کسر می‌کنند و در صندوق می‌گذارند و بعد هم این پول را در بانک قرار می‌دهند، چرا در پرداخت حقوق بازنشستگان تأخیر صورت می‌گیرد؟ آیا واقعاً این پول در صندوق است؟

وی خاطرنشان کرد: کارکنان زحمتش بازنشسته فولاد و ذوب‌آهن و خانواده آنان از عدم پرداخت مستمری و تأخیر‌های چندین ماهه متوالی در ادای مطالبات قانونی دچار نگرانی هستند و گاه می‌بینیم یا می‌شنویم که برخی از آنها به سبب همین مشکلات فرسایشی اقتصادی و از روی نداری و آبرومندی سکته می‌کنند و گاهی هم به لحاظ اعتراضات خیابانی و تجمع در مقابل مجلس و دولت برخوردهای نامناسبی را متحمل می‌شوند. در صورتی که آنها صرفا حقوقی را طلب می‌کنند که پیش از این پرداخت کرده‌اند و اکنون چیزی بیشتر از آن نمی‌خواهند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس با بیان اینکه گردش حساب‌هایی که توسط هیئت‌مدیره برخی شرکت‌های فولاد در بانک‌ها صورت گرفته از پول این بازنشستگان است، گفت: جای سوال است که چرا اکنون برای پرداخت حق قانونی بازنشستگان منت می‌گذارند، در حالی که رئیس هیئت‌مدیره شرکت فولاد فام به عنوان یکی از شرکت‌های فولاد مبالغ خیلی زیادی را در بانک گشایش ارزی کرده و تمام این پول‌ها از محل پول‌های این بازنشستگان است، بنابراین بهتر است وزیر به این سوالات پاسخ دهد، چرا که همگی این سوالات در حیطه وظایف وزارت صنعت است.

**نعمت‌زاده: گویا آقای کامران تاریخ‌ها را فراموش کرده‌اند

نعمت‌زاده همچنین در بخش دوم از صحبت‌های خود و پس از سخنان نماینده سوال کننده، اظهار داشت: گویا آقای کامران تاریخ‌ها را فراموش کرده‌اند که مشکلات مربوط به چه دوره‌ای بوده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطر نشان کرد: جدا شدن صندوق بازنشستگی صندوق کارکنان صنایع فولاد از وزارت صنعت در مهرماه سال 91 تصویب شد که این کار اجرایی نشده بود و ما در اواسط مهرماه در دولت یازدهم مصوبه دولت را گرفتیم که 12 هزار و 500 میلیارد تومان وزارت اقتصاد و دارایی و سازمان خصوصی‌سازی نقدا از فروش سهام‌ها بدهند تا مشکل حل شود و دولت برای اینکه کار را جلو بیندازد این مبلغ را از فروش آتی این شرکت‌ها، به سازمان خصوصی‌سازی بدهد تا مشکل حل شود که این مشکل نیز حل شد اما انتقال سهام به صورت یکی یکی انجام می‌شد و مسئله‌ای هم وجود نداشت.

وی با اشاره به سخنان کامران اظهار داشت: 90 تا 100 میلیارد تومان در ماه در صندوق بازنشستگی به بازنشستگان پول می‌دهند و این مبالغ که آقای کامران گفت چیزی نیست. دولت مصوب کرد که سازمان خصوصی‌سازی یک جا 12 هزار و 500 میلیارد تومان از محل فروش بدهد و سپس آنها را واگذار کند که خوشبختانه این کار انجام شده و دولت در این مصوبه که چند روز قبل از سوال کامران بوده، کار خود را انجام داد و در این بین تا ابلاغ آن، آقای کامران سوال خود را مطرح کرد.

نعمت‌زاده تصریح کرد: اینکه آقای کامران گفت بازنشستگان مقابل مجلس تجمع می‌کردند، مربوط به سال گذشته بوده بنابراین ربطی به حالا ندارد.

**کامران: 80 هزار بازنشسته فولاد در کشور/ بازنشستگان فولاد در معیشت خود دچار مشکلند

کامران در بخش دوم سخنان خود با اشاره به تعداد بازنشستگان فولاد، گفت: وزیر صنعت بگوید که پول این 80 هزار نفری که در 33 استان کشور حضور دارند و مستمری خود را دریافت نکرده‌اند کجا رفته است. وزیر باید پاسخ دهد که رقم صندوق بازنشستگی فولاد به چه اندازه است. البته وزیر می‌گوید که این پول‌ها به بورس رفته و یا واگذاری‌هایی صورت گرفته، در حالی که واگذاری‌هایی که انجام شده در مورد کارخانه‌های بدون سود بوده و در واقع این واگذاری‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها روی کارخانه‌هایی صورت گرفته که سوددهی ندارند و در واقع یک وعده سرخرمن به بازنشستگان فولاد است.

وی ادامه داد: همه ما کارمند هستیم و می‌دانیم که اگر یک ماه حقوق ما را ندهند زمین و آسمان را سوراخ می‌کنیم، اما این بازنشستگان چندین ماه است که حقوق دریافت نکرده‌اند و در معیشت‌شان با مشکل مواجه هستند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خطاب به نعمت‌زاده، گفت: شما پیش از نیز وزیر صنعت بودید و با ذوب‌آهن و فولاد آشنایی دارید و اخیرا چند مدیر را جابجا کردید و باید بدانید با این صورتجلسات و سهام فروشی مشکل این بازنشستگان حل نمی‌شود.

**مجلس به نعمت‌زاده کارت زرد داد/ دولت 6کارته شد

وکلای ملت پس از استماع سخنان وزیر و نماینده سوال کننده در نهایت با 111 رأی موافق، 101 رأی مخالف و 14 رأی ممتنع از مجموع 237 نماینده حاضر در صحن علنی پارلمان، پاسخ‌های وزیر صنعت را قانع‌کننده ندانستند و ششمین وزیر دولت هم از مجلس کارت زرد گرفت.

پیش از این وزرای آموزش و پرورش، علوم، اقتصاد، فرهنگ و ارشاد اسلامی و کشور از مجلس کارت زرد دریافت کرده‌اند.

بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس اگر وزیری نتواند در صحن علنی پارلمان 3 بار نمایندگان مجلس را قانع کند، زمینه استیضاح آن فراهم می‌شود.

**حسینی: اختلاف آمار رسمی بانک مرکزی درباره نرخ تورم با آمار اعلامی از سوی رئیس‌جمهور

پس از آن تذکرات شفاهی نمایندگان در صحن علنی مجلس مطرح شد.

فتح‌الله حسینی نماینده مردم قصرشیرین در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خطاب به رئیس‌جمهور، گفت: میان آمار رسمی بانک مرکزی در خصوص نرخ تورم و آماری اعلام شده از سوی رئیس‌جمهور اختلاف فاحشی وجود دارد و مردم خصوصاً قشر کم درآمد و حقوق بگیر جامعه، تورم واقعی را هر روزه با گوشت و پوست خود لمس می‌کنند. لذا نیاز جدی برای رفع آن وجود دارد.

وی ضمن تشکر از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای گفت: لازم است تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان خطوط قرمز را رعایت کنند و حفاظت و حراست از دستاوردهای هسته‌ای که حق مردم ایران است را در همه مراحل، متون و مذاکرات مورد توجه قرار دهند.

نماینده مردم قصرشیرین در مجلس در تذکری به رئیس بنیاد شهید، با اشاره به عدم اجرای قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، گفت: قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران که در سال گذشته ابلاغ شد با کمال تأسف هنوز اجرایی نشده و ایثارگران از این موضوع نگرانند.

در ادامه عباس رجایی نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی در تذکری به وزرای عضو هیئت دولت در کارگروه قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی، گفت: قیمت محصولاتی که قرار است تضمینی خریداری شوند مطابق واقعیت‌های جامعه ما و کشاورزی ایران نیست و مشکلاتی برای کشاورزان پدید آورده، لذا انتظار داریم در آستانه قیمت‌گذاری برای سال زراعی آتی(شهریورماه) سعی شود تا قیمت محصولات اساسی و استراتژیک با واقعیت‌های جامعه تطابق داشته باشد تا بتوانیم امنیت غذایی کشور را دنبال کنیم.

ابوالقاسم جراره نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی به وزیر صنعت و معاونش، گفت: مدت‌هاست که ما مشکلات موجود در آلومینیوم ایمیدرو را با وزیر و معاون مطرح کرده‌ایم، اما پاسخی نشنیده‌ایم؛ در این شرکت مشکلات مدیریتی وجود دارد و اخیرا نیز این موضوع منتشر شده که این شرکت با قیمت نازل واگذار شود. ما به جد با این موضوع مخالفت می‌کنیم، چرا که به صلاح کشور نیست.

در پایان عباس قائد رحمت نماینده مردم درود و ازنا در مجلس ضمن تشکر از برگزاری جلسات دولت و مجلس، اظهار داشت: جلسات دولت و مجلس در حال برگزاری است و این موضوع جای تشکر دارد. البته چنین جلساتی خروجی و نتیجه ندارد. من درخواست می‌کنم ضمن اینکه این جلسات را افزایش دهیم، فرصتی فراهم شود که علاوه بر رؤسای کمیسیون‌های مجلس، نمایندگان هم مشکلات‌شان را مطرح کنند.

**اعلام وصول سوال نمایندگان از وزیر کشور درباره افزایش ناامنی در استان‌های مرزی

پیش از پایان جلسه علنی امروز پارلمان ضرغام صادقی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی موارد اعلام وصولی توسط هیئت رئیسه را اعلام کرد.

به گفته این عضوهیئت رئیسه سوال ملی بهروز نعمتی و سیدهادی حسینی نمایندگان مردم اسدآباد و قائمشهر از وزیر امور اقتصادی و دارایی در خصوص دلیل فقدان راهبرد مشخص در زمینه نرخ سود و تسهیلات بانکی اعلام وصول شد.

همچنین براساس اعلام صادقی، سوال ملی علیرضا زاکانی از وزیر کشور در خصوص علت عدم محافظت از دانشمندان هسته‌ای توسط هیئت رئیسه مجلس اعلام وصول شد.

وی ادامه داد: سوال ملی حسین آذین و محمدمهدی زاهدی نمایندگان مردم رفسنجان و کرمان در مجلس از وزیر کشور در خصوص علت حضور اتباع بیگانه غیرمجاز در کشور و همچنین سوال ابراهیم آقامحمدی نماینده مردم خرم‌آباد از وزیر کشور در خصوص علل افزایش ناامنی در استان‌های مرزی و عدم استفاده از نیروهای ارزشی در حوزه سیاسی وزارت کشور توسط هیئت رئیسه اعلام وصول می‌شود.

**پایان جلسه علنی مجلس/ جلسه بعدی فردا

جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی با اعلام محمدرضا باهنر نایب رئیس دوم مجلس به پایان رسید و وی اعلام کرد که نشست علنی بعدی ساعت 8 صبح فردا برگزار می‌شود.

**نمایندگان مجلس به غزه می‌روند/ ثبت‌نام 14 نفر برای اعزام

همچنین حسن کامران نماینده مردم اصفهان و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه علنی صبح امروز پارلمان با حضور در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: یکی از مصوبات کمیسیون امنیت ملی در جلسه روز یک‌شنبه خود تشکیل کاروانی برای اعزام به غزه بود که مسئولیت این کاروان با بنده است.

وی ادامه داد: این کاروان به‌منظور سرکشی به خانواده‌های شهدای غزه و عیادت از جانبازان و آسیب دیدگان جنگ اخیر و همچنین ارسال کمک‌های انسان دوستانه مردم ایران به این منطقه است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه تاکنون 14 نفر از نمایندگان مجلس به‌صورت داوطلب برای اعزام به غزه ثبت‌نام کرده‌اند، گفت: امیدواریم این کاروان هرچه زودتر شکل بگیرد و به‌زودی اعزام شویم، البته ما براساس وظایف اداری و دیپلماسی خود با کشور مصر که در ایران نماینده دارد، این موضوع را در میان می‌گذاریم تا اعزام ما و ارسال کمک‌های انسان دوستانه به‌صورت اداری دنبال شود.

وی در پایان با اشاره به این کمک‌ها گفت: یک سری از کمک‌هایی که ما می‌بریم از سوی مردم تأمین شده و همچنین هلال احمر نیز بسته‌هایی را در اختیار ما قرار می‌دهد تا برای مردم غزه ببریم.

۱۳۹۳/۴/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...