نسخه چاپی

تغییر نشانی‌تان را حتما در اینجا ثبت كنید

معاون فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال كشور گفت: شهروندان برای دریافت بموقع و درست خدمات باید تغییر نشانی خود را دركوتاهترین زمان در پایگاه اطلاعات جمعیتی ثبت احوال ثبت كنند.

به گزارش گروه اجتماعی نما، حمید پارسایی، معاون فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور، افزود: برای سهولت کار شهروندان، فرمی ساده برای ثبت تغییر نشانی در سایت ثبت احوال به نشانی www.sabteahval.ir طراحی شده است که هموطنان می‌توانند با مراجعه به این سایت و با ارائه اطلاعاتی مختصر، سریع و رایگان، تغییر نشانی خود را در پایگاه اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت کنند.

وی گفت: در گذشته برای افراد پس از ثبت تغییر نشانی کارت شناسایی ملی جدید صادر و ارسال می‌شد و با توجه به کثرت تغییر نشانی‌ها و برنامه سازمان برای صدور کارت هوشمند ملی هموطنان، دیگر لزومی به صدور کارت جدید نمی‌بینیم و این تغییر نشانی برای استفاده در پایگاه اطلاعات جمعیتی ثبت می‌شود.

پارسایی به قوانین مربوط به صدور کارت شناسایی ملی برای همه ایرانیان و الزام ثبت شماره ملی و کد پستی افراد بر رو و پشت کارت‌های ملی و کاربردی شدن آن اشاره کرد و گفت: شماره ملی چند سالی است که کاربردی شده اما کد پستی هنوز کاربردی نشده است و دستگاه‌ها باید در این خصوص کار را آغاز کنند.

وی با بیان این که بیش از دو دهه است که برای اجرای یکی از ماموریت‌های محوله به سازمان، پایگاه اطلاعات جمعیتی در سازمان راه‌اندازی شده است، گفت: بر اساس قانون، سازمان‌ها و دستگاه‌ها ملزم هستند پایگاه اطلاعاتی ایجاد کنند و این پایگاه‌ها باید به هم متصل شوند تا بانک اطلاعاتی ایجاد شود و هر ایرانی یک پرونده در بانک داشته باشد.

به گفته وی دستگاه‌ها باید ارتباط با پایگاه اطلاعات جمعیتی کشور را در همه نقاط داشته باشند و دستورالعمل استفاده از آن را صادر کنند.

معاونت ثبت احوال با بیان اینکه اکنون ۳۵ هزار نقطه از طریق ۲۰ دستگاه به پایگاه اطلاعاتی ثبت احوال متصلند و فقط از اطلاعاتی استفاده می‌کنند که در پایگاه ثبت شده است، گفت:۲۸ دستگاه هم مجوز گرفته‌اند و در حال کار هستند و نرم‌افزار وب سرویس هم آماده شده است ، اگر بقیه دستگاه‌ها هم به پایگاه متصل شوند با یک اطلاع‌رسانی گسترده می‌توان مردم را مجاب کرد که با رجوع به سایت ثبت احوال، نشانی جدیدخود را ثبت کنند و دستگاه‌ها هم اعلام کنند که صرفاً از این نشانی برای ارائه خدمات استفاده می‌کنند.

وی افزود: بیشتر بانک‌ها، ناجا، دفاتر ثبت اسناد، موسسات اعتباری و بسیاری دیگر از دستگاه‌ها به پایگاه اطلاعاتی ثبت احوال متصل و از اطلاعات این پایگاه در ارائه خدمات به شهروندان استفاده می‌کنند.

معاون فناوری اطلاعات ثبت احوال با اشاره به این که طبق قانون باید تا پایان برنامه پنجم توسعه دولت الکترونیک تا ۷۰ درصد محقق شود، افزود: یکی از وظایف سازمان این است که هویت، عکس، نشانی و ارتباطات سببی و نسبی افراد را در فضای مجازی در اختیار دستگاه‌ها قرار دهد.

وی گفت: هر سال شهروندان در مراجعه به دستگاه‌ها و دریافت خدمات عمومی نیاز به تهیه مقادیر زیادی کپی اسناد هویتی و عکس دارند و زمان و هزینه زیادی را صرف می‌کنند، در حالی که با الکترونیکی شدن ارائه خدمات در وقت و هزینه‌ها صرفه جویی می‌شود.

از طرف دیگر دستگاه‌ها با هویت و نشانی جعلی مواجه نمی‌شوند و بسیاری از مشکلات برای مردم و دستگاه‌ها پیش نمی‌آید و جلوی بسیاری از کلاهبرداری‌ها گرفته می‌شود که در این صورت تحول بزرگی در کشور ایجاد خواهد شد.

وی گفت : ۲۰ دستگاه متصل به پایگاه اطلاعات جمعیتی سازمان از اطلاعات مربوط به هویت و عکس افراد استفاده می‌کنند اما هنوز از کدپستی استفاده نمی‌کنند.

پارسایی با بیان اینکه هنوز دستگاه‌ها و مردم نیاز به استفاده کاربردی از کدپستی پشت کارت ملی را لمس نکرده‌اند، گفت: مردم هنوز لزومی به اعلام تغییر نشانی نمی‌بینند، چون در مراجعه به دستگاه‌ها هر نشانی که می‌خواهند ارائه می‌کنند. از طرفی دستگاه‌ها هم نشانی افراد را در مراجعه می‌گیرند، در حالی که ملزم به استفاده از کدپستی درج شده در کارت‌های ملی هستند.

وی افزود: اگر دستگاه‌ها اعلام کنند که مرجع ما کدپستی درج شده در کارت‌های ملی است و خدمات را صرفاً به آن نشانی ارائه می‌دهیم، مردم ملزم می‌شوند هر چه سریع‌تر تغییر نشانی خود را به پایگاه اطلاعات جمعیتی ثبت کنند.

به گفته پارسایی با ثبت کدپستی، جا به جایی‌ها در سطح استان‌ها، شهرها، روستاها و حتی در یک کوچه و یک ساختمان هم ثبت و مشخص می‌شود که یک فرد از یک کدپستی به یک کدپستی دیگر نقل مکان کرده است.

وی تصریح کرد: در صورتی که مردم بموقع و درست نشانی خود را ثبت کنند، اعلام آمار درست‌تر انجام می‌شود.

پارسایی تأکید کرد: تا زمانی که از کدپستی استفاده نشود و الزامی هم برای استفاده از آن نباشد، انگیزه‌ای در افراد برای ثبت تغییر نشانی خود به وجود نمی‌آید.

معاون فناوری و اطلاعات ثبت احوال با اشاره به تلاش سازمان برای به روز کردن ثبت وقایع چهارگانه در کشور، گفت: هم اکنون ولادت در ۷۰ بیمارستان و فوت در هفت آرامستان به صورت آنلاین ثبت می‌شود و اگر ولادت و فوت در همه مناطق به روز ثبت شود به ویژه با ثبت شماره ملی، این ثبت پویا و دینامیک خواهد بود.

به گفته وی وقایع نگاری دینامیک یا پویا به این معنی است که از وقایع هر لحظه فیلم گرفته شود که در این صورت می‌توان در مقاطع زمانی کوتاه تعداد ساکنان یک نقطه را اعلام کرد، با ثبت بموقع وقایع چهارگانه و نشانی افراد انتشار آمار جمعیتی می‌تواند مکان محور باشد که ابزار این تحول در ثبت احوال فراهم است.

پارسایی درباره آرشیو الکترونیکی اسناد هویتی با اشاره به اینکه از سوم دی سال ۱۲۹۷ که نخستین سند هویتی کشور به نام فاطمه ایرانی صادر شده تاکنون ۱۰۳ میلیون و ۴۰۰ هزار سند هویتی در ثبت احوال صادر شده است ، گفت: بیش از ۹۹ درصد آنها آرشیو الکترونیکی شده است.

وی با بیان این که اسناد هویتی همه ایرانیان در داخل و خارج از کشور آرشیو شده است، گفت: ۲۴ میلیون نفر از این افراد فوت شده‌اند. معاون فناوری اطلاعات ثبت احوال تأکید کرد: با استفاده از آرشیو اسناد هویتی دیگر نیاز نیست که شهروندان برای اعمال تغییرات مورد نیاز در اسناد هویتی به محل تولد خود مراجعه کنند، بلکه می‌توانند در هر نقطه کشور این خدمات را دریافت کنند که این امر روند کار را سرعت می‌بخشد.
منبع: واحد مرکزی خبر

۱۳۹۳/۴/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...