نسخه چاپی

حریری: جنگ را از دید سیاسیون تصویر كردیم

كارگردان «اتاق جنگ» گفت:این مستند از این جهت حساسیت برانگیز است كه اولین بار است در آن با موضوع جنگ از زاویه دید مسئولان سیاسی حرف می‌زند. از سوی دیگر این مستند سال 88 تولیدش به اتمام رسید و زمانی بود كه كشور در‌ شرایط بحرانی بود.

مراسم رونمایی مستند «اتاق جنگ» ساخته مصطفی حریری در حوزه سالن سوره حوزه هنری برگزار شد.

بنابراین گزارش، پس از نمایش این مستند که 80 دقیقه زمان آن بود مصطفی حریری در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سئوالات‌ آن‌ها پیرامون مستند «اتاق جنگ» پاسخ گفت.

مصطفی حریری نویسنده و کارگردان مستند سینمایی«اتاق جنگ» گفت: این مستند از این جهت حساسیت برانگیز است که اولین بار است در آن با موضوع جنگ از زاویه دید مسئولان سیاسی حرف می زند. از سوی دیگر این مستند سال 88 تولیدش به اتمام رسید و زمانی بود که کشور در‌شرایط بحرانی بود.

وی درباره حضور چهره‌های سیاسی حاضر در این مستند خاطرنشان کرد: اتفاقا نکته جالب ساخت این مستند همین است که افراد سیاسی موثر در دوره جنگ فقط در این برهه زمانی قبل از انتخابات سال 88 حاضر شدند که در این موضوع حرف بزنند. اتفاقا ما میخواستیم با نخست وزیر زمان جنگ هم مصاحبه کنیم اما ظاهرا به این نتیجه نرسیدند که در مورد این موضوع صحبت کنند. متاسفانه با دیگر اعضای هیات دولت زمان جنگ هم ارتباط مناسبی نداشتند و دلایلش هم به خاطر سوالات جدی که وجود دارد و شاید خیلی دوست ندارند که این سوالات دوباره مطرح شوند.

حریری ادامه داد: حتی مسولینی که در این مجموعه صحبت کردند با پیگیری‌های طولانی صورت گرفت مثلا آقای روحانی یکسال طول کشید تا هماهنگ شد که برای مصاحبه حاضر شوند و بقیه دوستان یا حاضر به مصاحبه نشدند یا با سختی صحبت کردند.

این مستندساز تاکید کرد: وقتی در مورد جنگ به صورت جدی سوال می کنید منتظر جواب جدی هستید و جلوی دوربین تلویزیون هر صحبتی به عنوان سند محکمی محسوب می شود و مسولین سیاسی ما هم از این فضا و کارکرد دوربین های تصویربرداری اطلاع دارند.

کارگردان «اتاق‌جنگ» در پاسخ به این سوال که شرایط اکران و پخش این مستند به چه صورتی خواهد بود عنوان کرد: صحبت‌هایی بین تهیه کنندگان این مستند با تلویزیون برای پخش آن صورت گرفته است که امیدوارم مجموعه تلویزیونی این مستند که با عنوان «نیمه خاموش» نامگذاری شده از تلویزیون پخش شود.حریری با اشاره به اینکه اگر این مستند از رسانه ملی پخش شود باعث افتادن دو اتفاق مهم خواهد شد، تاکید کرد: اولین اتفاق مثبت این است که بعضی از مسئولین کشور که درباره این موضوعات صحبت نمی‌کنند راغب می‌شوند که درباره این مساله حرف بزنند. دومین اتفاق این است که مسیر این گونه مستندسازی باز شود. این خیلی بد است که مسئولین که در این دوران حضور داشتند پا به سن گذاشتند و احتمال دارد که در سال‌های دیگر دسترسی به گفته هایشان به عنوان بخشی از اسناد تاریخ جنگ دیگر وجود نداشته باشد.

وی در مورد اکران‌های عمومی این فیلم گفت: این مستند در بخش مسابقه سینمای ایران، جشنواره مقاومت حضور دارد و نسخه ای از آن هم برای جشنواره سینما حقیقت ارسال شده است. و از این گذشته مرکز فرهنگی میثاق هم برنامه‌هایی را برای اکران دانشجویی دارند که امیدوارم در آنجا هم این کار دیده شود.

حریری در پاسخ به این سوال که آیا فکر نمی‌کنید اکران این مستند در دانشگاه‌ها به سرنوشت مستند «من روحانی هستم» دچار شود عنوان کرد: من خیلی سعی داشتم که در این مورد صحبت نکنم ولی وقتی ما در مورد فضای سیاسی صحبت می‌کنیم نباید به صورت کارکردگرا با یک مستند برخورد کنیم. متاسفانه برخی از دوستان مستندساز، پرداختن به موضوعات این چنینی را با کارکرد می‌بینند. عوامل مستند «من روحانی هستم» از بخشی از مجموعه «نیمه خاموش» بدون اجازه من و تیم تولید استفاده کرده بودند که به صلاحدید دوستان من تا به امروز در این مورد موضع گیری نکردم.

وی تاکید کرد: اشتباهی که در کار این دوستان وجود داشت این بود که بخش‌هایی از تاریخ جنگ که باید بدون قضاوت سیاسی در معرض مخاطب قرار بگیرد آلوده می‌شود به فرض که این اتفاق خیلی بدی است. من اصلا کاری به این ندارم که در چه فضایی با مستند «من روحانی هستم» صحبت شد ولی نکته‌ای که وجود دارد این است که از بخشی از مستند «نیمه خاموش» که در مستند «من روحانی هستم» استفاده شد که به حضور آقای روحانی در «مجمع عقلا» مربوط می‌شود. در مجموعه های مکتوب به موضوع «مجمع عقلا» کمتر پرداخته شده است و تنها چیزی هست همین چیزی است که در مستند «اتاق جنگ» قرار دادیم. وقتی مستند سازی این بخش را وسط یک مستند با غرض سیاسی قرار می‌دهد کل موضوع زیر سوال خواهد رفت.
منبع: فارس

۱۳۹۳/۴/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...