نسخه چاپی

جدید ترین تصمیم گیری برای صرافی ها

جدیدترین مصوبه شورای پول و اعتبار منتشر شد.

به گزارش نما به نقل از خبرآنلاین بر اساس جدیدترین مصوبه شورای پول و اعتبار، مهلت صرافی‌ها برای تطبیق شرایط خود با دستورالعمل بانک مرکزی و افزایش سرمایه تمدید شد.

در یکهزار و یکصد و هشتاد و دومین جلسه شورای پول و اعتبار که روز سه شنبه برگزار شد، این شورا مصوبات خود را به شرح زیر اعلام کرد:

1- شرایط‌ ویژه برای تسهیل واردات دارو به کشور برای شرکت‌های دارویی فراهم آمد به نحوی که این قبیل شرکت‌ها از مقررات ناظر بر تسهیلات و تعهدات مکان به میزان استفاده از شرایط مورد نظر مستثنی شدند. بانک‌های عامل مورد نظر می‌توانند علاوه بر سقف‌های مقرر اعطای تسهیلات مبادرت به گشایش اعتبار در چارچوب ضوابط ابلاغی کنند.

2 - فرم‌های متحدالشکل قرارداد در اعطای تسهیلات بانکی در قالب عقد فروش اقساطی شامل «فروش اقساط مسکن»، «فروش اقساطی وسایل تولید»، «ماشین آلات، وسایل حمل و نقل، کالاهای مصرفی بادوام ساخت داخل و تاسیسات» و «فروش اقساطی مواد اولیه ، لوام یدکی و ابزار کار» به موجب قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار پس از ابلاغ ضوابط جدید، کلیه بانک‌ها و موسسات اعتباری قرارداد فروش اقساطی را در چارچوب اعلام شده منعقد خواهد کرد.

3 - اساسنامه نمونه موسسات اعتباری غیربانکی (غیردولتی) تصویب و مقرر شد موسسات اعتباری غیربانکی موجود ، حداکثر تا پایان دی ماه سال جاری و موسسات جدید به محض ایجاد، مشمول ضوابط شده و اساسنامه نمونه را تصویب کنند.

4- مهلت تطبیق صرافی ها دو ماه تمدید شد. شرکتهای صرافی تحت نظارت بانک مرکزی تا پایان تیرماه سال جاری مجازبه تطبیق فعالیت خود با ضوابط مصوب حاکم بوده اند که این مدت تا 31 شهریور 1393 تمدید می شود.

5- یک اصلاحیه و یک الحاقیه به دستورالعمل حساب جاری انجام شد. به موجب اصلاحیه دستورالعمل مذکور، چنانچه ذی نفع چک به دلایلی از قبیل مفقود شدن، به سرقت رفتن و سوختن قادر به ارائه لاشه چک به بانک نباشد، بانک می تواند پس ازاخذ رضایتنامه محضری از ذی نفع (شخصی که گواهینامه عدم پرداخت وجه چک به نام او صادر شده است) نسبت به رفع سوء اثر از چک اقدام کند ولی نمی تواند نسبت به ابطال چک اقدام کند. در الحاقیه مصوب در صورت صدور اجرائیه و توفیق دارنده چک در وصول وجه چک و ارائه نامه از مرجع ثبتی ذی صلاح ، بانک می‌تواند نسبت به رفع سوء اثر در این مورد نیز اقدام کنند.

6- «آیین نامه ضوابط ناظر بر حداقل استانداردهای شفافیت وانتشار عمومی اطلاعات توسط موسسات اعتباری» مورد تصویب قرار گرفت و به موجب آن، بانکها و موسسات اعتباری موظف به انتشار برخی از اطلاعات مرتبط با فعالیت در پایگاه اطلاع رسانی خود شدند.

با انجام این امر، قضاوت عمومی در مورد فعالیت بانکها و موسسات اعتباری با کیفیت بهتری انجام شده و نظام بانکی کشور در جایگاه مطلوبی قرار خواهد گرفت و امکان پاسخگویی مناسب فراهم می‌شود.

۱۳۹۳/۴/۲۵

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...