نسخه چاپی

راهكارهای جلوگیری از حریق اتوبوسها

فرمانده اسبق پلیس راه با بیان اینكه اگر از مبداء تا مقصد اتوبوس كنترل شود دیگر امكان قاچاق سوخت یا داشتن باك اضافی نیست، گفت: باكهای اضافی در خارج از كارخانه ها به صورت دست ساز روی اتوبوسها نصب می شود.

به گزارش نما، سیدهادی هاشمی اظهار داشت: فیزیک ساخت اتوبوس و مرکز ثقل آن بر تجهیزات و قطعات همانند باک، صندلی ها و ظرفیت طراحی می شود تا مشخص شود مرکز ثقل وزن در کجا قرار گیرد تا اتوبوس بتواند در پیچ ها و جاده حرکت کند. پلت فرم ساخت اتوبوس بر اساس مطالعات دقیق روی پایداری وسیله انجام می شود.

وی با اشاره به موضوع قاچاق سوخت توسط اتوبوسها گفت: عده ای از رانندگان برای قاچاق سوخت یا تحویل گرفتن سوخت بیشتر خودسرانه اقدام به اضافه کردن بار می کنند.

به گفته فرمانده اسبق پلیس راه، اتوبوسها زیر کابین تا شاسی فضای سرتاسر خالی دارند که از آن برای قرار دادن چمدان و ساکهای مسافران استفاده می کنند این در حالی است که عده ای از این فضا یا محل استراحت شاگرد برای نصب باک اضافه استفاده می کنند.

وی افزود: اتوبوسها تا 5 هزار لیتر می توانند از این طریق سوخت قاچاق کنند که همین امر قدرت مانور اتوبوس را پایین آورده و قطعاً از نظر استاندارد و فرمان پذیری اتوبوس با مشکل روبرو می شود چرا که در صورت کم شدن سوخت موجود اتوبوس لنگر انداخته و تعادلش بر هم می خورد که همین امر موجب ناایمن شدن خودرو می شود.

وی با اعلام این که باک های اضافه در زمان حوادث بلای جان سرنشینان است گفت: با توجه به گازهایی که از گازوئیل متصاعد می شود و در آن فضای بسته قرار می گیرد بستر برای حریق فراهم می شود و این باکها می توانند موجب تسریع حریق شوند.

هاشمی در مورد چرائی نصب باک اضافه در اتوبوسها گفت: عده ای از رانندگان به قصد قاچاق و افرادی نیز به دلیل این که در مسیر سوخت کم نیاورند اقدام به نصب باک اضافی می کنند که این دغدغه ها باطل است.

وی با بیان اینکه رسالت وزارت راه، بنگاههای مسافربری و پلیس راه کنترل اتوبوسهاست افزود: اتوبوس باید از مبداء تا مقصد بازرسی شود و در صورتی که در مبداء مشخص شد این خودرو دارای باک اضافی است نباید به اتوبوس اجازه حرکت داد.

به گفته فرمانده اسبق پلیس راه بر اساس تبصره یک ماده 5 ،مدیران فنی تعاونی های مسافربری موظفند اتوبوس را از لحاظ ایمنی بررسی کنند و در صورتی که خودرو دارای مشکل یا نقص فنی است از ترددش جلوگیری شود. صورت وضعیت فقط امضا و یک مهر نیست چرا که مدیر فنی مسئولیتهای سنگینی در مقابل آن امضا و مهر دارد که باید به تعهداتش پایبند باشد.

وی با اعلام اینکه باک های اضافی قابل رویت نیست اظهار داشت: باکها در داخل بدنه جاسازی می شوند که در صورت چک به صورت رندوم به راحتی می توان این باکها را مشاهده کرد. در گذشته به صورت دوره ای اتوبوس ها چک می شدند که این اقدام از سوی پلیس در حال حاضر نیز امکان پذیر است.

هاشمی با بیان اینکه بعد از خودرو پژو 405 ، اتوبوس اسکانیا رکورد حریق را شکست افزود: بعد از آتش سوزی خودروهای 405 در جاده ها که همچنان نیز ادامه دارد اتوبوس اسکانیا روی خودروی پژو 405 را در آتش سوزی ها سفید کرد. اگر کنترل های لازم انجام نشود سایر اتوبوس ها نیز در صورت استفاده از باک اضافی بستری برای ایجاد حریق می شوند.

وی با بیان اینکه این باکها به صورت دست ساز روی اتوبوسها نصب می شود و ربطی به شرکت سازنده ندارد افزود: هنگامی که حساسیت وجود نداشته باشد این موارد پیش می آید. باکهای اضافه نیز به صورت دست ساز توسط افراد غیرمتخصص و بیرون از کارخانه ها روی اتوبوسها نصب می شود. باید حساسیت ها در حوزه ناوگان حمل و نقل عمومی افزایش یابد چرا که در یکی از حوادث اتوبوسها دیدیم که به دلیل نبودن چکش میزان تلفات چقدر افزایش یافت.
منبع: مهر

۱۳۹۳/۴/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...