نسخه چاپی

جزئیات افزایش قیمت آب و برق در فاز دوم

عکس خبري -جزئيات افزايش قيمت آب و برق در فاز دوم

وزیر نیرو با تشریح جزییات جدیدی از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها، گفت: افزایش قیمت آب و برق در این مرحله از هدفمندی یارانه ها كمتر از تصور عمومی خواهد بود.


به گزارش نما به نقل از آريا، مجيد نامجو در جمع خبرنگاران درباره افزايش قيمت آب و برق در فاز دوم هدفمندي يارانه ها، تاکيد کرد: ميزان افزايش قيمت آب و برق به شکل منطقي و به نحوي است که کمتر از تصور عمومي خواهد بود.

وي در پاسخ به اين سئوال که آيا خبر افزايش حداقل 20 درصدي قيمت آب و برق صحت دارد؟، گفت: باتوجه به قانون بودجه 1391، افزايش قيمت آب و برق به گونه اي خواهد بود که مردم مي توانند با مديريت مصرف خود، هزينه هاي انرژي خود را به خوبي مديريت کنند.

وي درباره زمان اجراي اين مرحله از قانون نيز تصريح کرد: با محدود شدن اعتبار هدفمندي يارانه ها، طراحي دولت براي مرحله دوم هدفمندي يارانه ها به هم خورده و بايد دولتمردان دوباره دور هم جمع شوند و نحوه اجراي فاز دوم را براساس قانوني که در اختيارشان هست، تصويب کرده و دوباره بررسي کنند و مروري بر سناريوهاي مختلف حامل هاي انرژي صورت بگيرد.

به گفته نامجو، براساس طرح دولت، قرار بود فاز دوم هدفمندي يارانه ها از ابتداي امسال اجرا شود اما شرايط اين اجازه را نداد و در زمان حاضر، دولت اصرار دارد فاز دوم هدفمندي يارانه ها در نخستين فرصت براساس قانوني که تصويب شده است، به مرحله اجرا درآيد.

تابستان امسال جيره بندي آب نخواهيم داشت

وزير نيرو همچنين درباره وضعيت تامين آب و برق در تابستان سال جاري، گفت: وزارت نيرو همواره در تابستان ها آماده باش است و اگر مردم در روزهاي اوج مصرف بيشتر رعايت کنند، از بابت تامين آب و برق نگران نيستيم.

وي با بيان آنکه در تامين آب در يکي دو منطقه کشور مشکلاتي داريم، اظهار داشت: به طور مثال در سد زاينده رود منابع آبي کم است که بايد وضعيت در اينجا به خوبي و دقت مديريت شود که خوشبختانه هم استاندار و هم آب منطقه اي اصفهان به خوبي موضوع را مديريت مي کنند.

وي ادامه داد: از سوي ديگر در بندرعباس نيز مشکلاتي براي تامين آب داريم و سد ميناب با مشکل کمبود آب روبروست، اما به هرحال تابستان امسال در هيچ منطقه از کشور جيره بندي به هيچ وجه اتفاق نخواهد افتاد ضمن اينکه مردم را بايد به مصرف کمتر تشويق کرد و مديران نيز با دقت بيشتري منابع آبي را در اختيار بگذارند.

نامجو درباره وضعيت تامين برق کشور نيز تصريح کرد: براساس آمارهايي که کارشناسان صنعت برق آماده کرده اند، پيش بيني مي شود پيک مصرف برق در تابستان امسال بين 45 هزار تا 46 هزار مگاوات باشد که در مقايسه با سال گذشته رقم بالاتري است.

وي ادامه داد: سال گذشته چون سال نخستي بود که قانون هدفمندي يارانه ها در کشور اجرا شده بود، رشد مصرف برق در کشور متوقف شد، اما بررسي هاي ما در وزارت نيرو نشان مي دهد که رفتار مصرفي مردم دوباره درحال برگشت است و از ابتداي سال تاکنون شاهد رشد پنج تا شش درصدي مصرف برق در کشور بوده ايم.

وزير نيرو با اين حال تاکيد کرد: همکاران من در صنعت برق براين اساس برنامه ريزي کرده اند و با توجه به تعمير به موقع نيروگاه ها و هماهنگي هاي مديريت مصرف با بخش صنعت و کارخانه ها براي تغيير برنامه ريزي ها و شيفت هايشان، اين اطمينان خاطر را داريم که تابستان امسال را مانند سال گذشته بدون محدوديت در تامين برق سپري کنيم.

نيروگاه بوشهر تابستان امسال در خدمت صنعت برق است

وزير نيرو در بخش ديگري از صحبت هاي خود درباره آخرين وضعيت نيروگاه بوشهر، توضيح داد: نيروگاه بوشهر درمدار بهره برداري بدون مشکل است و در اين زمينه با رييس سازمان انرژي اتمي هماهنگ کرده ايم که نيروگاه را براي اجراي تست هاي لازم در روزهاي اوج مصرف برق در تابستان از مدار توليد خارج نکنند و با مطرح کردن اين درخواست، اکنون کارشناسان انرژي اتمي درحال بررسي اين موضوع هستند که تست هاي نهايي اين نيروگاه را به پس از تابستان موکول کنند.

نامجو تاکيد کرد: هرچند استفاده از انرژي هسته اي با پيچيدگي هاي خاص خود روبروست اما قرار است نيروگاه بوشهر در ايام اوج مصرف برق در کشور با ظرفيت 950 مگاواتي کنوني در خدمت تامين برق کشور باشد.

طرح انتقال آب از خزر توجيه اقتصادي دارد

وزير نيرو سپس در واکنش به نظرهاي متفاوتي که درباره طرح انتقال آب از خزر به مرکز ايران ابراز شده و تا حدودي فضاي اين پروژه بزرگ ملي را از يک طرح فني، به سمت انتقادهاي سياسي برده است، تصريح کرد: بايد تاسف خورد که راجع به يک طرح فني اين گونه بحث مي شود.

وي افزود: در اين موضوع شکي نيست که اجراي چنين پروژه اي بايد توجيه اقتصادي داشته باشد اما مهمترين موضوع اين است که در کشور به سمت خشکي بيشتر پيش مي رويم و مطالعات نشان مي دهد در منطقه خاورميانه و شمال آفريقا دماي هوا تا 50 سال آينده سه درجه گرم تر مي شود.

به گفته وي، اين موضوع در کنار ساير عوامل موجب مي شود که منابع کنوني آب نيز به سرعت کاهش پيدا کند و عواملي مانند افزايش شهرنشيني، رشد جمعيت، رشد صنعت و افزايش آلودگي منابع کنوني موجب مي شود ما به فکر اين باشيم که آب را از دوردست ها تامين کنيم.

نامجو با تاکيد بر اين که يکي از روش هاي مناسب براي انتقال آب از دوردست ها، انتقال آب از دريا بود که در زمان حاضر خيلي از کشورها از آن استفاده مي کنند، ادامه داد: ما در ايران تاکنون به دليل عدم نياز و اقتصادي نبودن به سراغش نرفته بوديم اما در زمان حاضر افزون بر پروژه هاي انتقال آب، به راهکارهاي فراکشوري هم فکر مي کنيم و ما حتي با حضور در تاجيکستان طرح هايي را براي تامين آب بررسي مي کنيم.

وزير نيرو اين موضوع را در ادامه مطرح کرد که نبايد از اين نکته غافل شد که هم اکنون شرايط با 30 سال پيش خيلي فرق مي کند و شايد تاکنون ظرفيت اجراي پروژه اي در ابعاد طرح انتقال آب خزر در کشور وجود نداشت اما در زمان حاضر پيمانکاراني در کشور تربيت شده اند که مي توانند چنين پروژه هايي را با سرعت تحويل دهند و با توانمندسازي که در اختيار کشور قرار گرفته، اجراي چنين پروژه هايي براي کشور توجيه پذير و قابل اجرا شده است.

به گفته نامجو، از سوي ديگر، با رشد فناوري هزينه هاي شيرين سازي آب دريا پايين تر آمده است و در حالي که اين فرايند زماني دو دلار براي شيرين سازي هر مترمکعب آب دريا هزينه داشت، اکنون اين هزينه به زير يک دلار رسيده است و اين امکان را داريم که در آينده با رشد فناوري، آب شيرين کن هاي بيشتري را وارد مدار کنيم؛ اين درحالي است که شوري آب خزر کمتر از ديگر درياهاست و با اجراي اين پروژه، افزون بر آب خود دريا، مي توانيم آب هاي ديگري که به خزر مي ريزد را هم مورد استفاده قرار دهيم.

برنامه هاي جديد دولت براي نجات درياچه اروميه

وزير نيرو همچنين از مصوبه هاي جديد دولت براي علاج بخشي وضعيت کنوني درياچه اروميه خبر داد و افزود: حل معضل درياچه اروميه يک موضوع ملي است و ما در وزارت نيرو براي حل اين مساله چند موضوع را در دستور کار داريم تا منابع آبي کافي را براي اين درياچه تامين کنيم.

وي دليل اصلي مشکلات کنوني درياچه اروميه را وقوع خشکسالي دانست و گفت: کارشناسان بيش از 80 درصد مشکلات اين درياجه را به وضعيت خشکسالي در منطقه نسبت مي دهند اما به هر حال ما وظايفي در اين زمينه داريم و شخص رييس جمهوري نيز تاکيد داشته اند و در اين زمينه در نشست شوراي عالي آب توافق شد که طرح هاي انتقال آب بين حوزه اي به منطقه اروميه براي حل مشکل آب اين درياچه سرعت بگيرد و اين درحالي است که مجلس هم اعتبار خوبي براي اجراي اين طرح ها اختصاص داده است.

نامجو در ادامه گفت: در اين زمينه حداقل دو طرح بزرگ انتقال آب تا پايان سال 91 به نتيجه خواهد رسيد و يک طرح انتقال آب بين حوزه اي ديگر هم وجود دارد که مشکلات قراردادي و مشکل ارزي داشت که خوشبختانه با دستور رييس جمهوري حل شد.

وي افزود: نگاهي هم براي استفاده از آب هاي مازاد فرامرزي براي رساندن سطح آب درياچه اروميه به سطوح مطلوب وجود دارد که اين طرح هم در دستور کار قرار گرفته است تا با انجام مطالعات براي اين موضوع به کار گرفته شود.

۱۳۹۱/۳/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...