نسخه چاپی

حمایت مردم آمریكا از توافق هسته ای با ایران

نتایج یك نظرسنجی جدید در آمریكا نشان می دهد كه بیش از 60 درصد مردم این كشور از حصول توافق هسته ای با ایران حمایت می كنند.

به گزارش نما به نقل از واشنگتن پست، بر اساس نتایج یک نظرسنجی که از سوی نهاد برنامه مشاوره عمومی و مرکز مطالعات بین‌ المللی و امنیتی دانشگاه مریلند در ایالات متحده آمریکا انجام شده نشان می دهد که ۶۱ درصد از مردم آمریکا خواهان توافق مشروط هسته ای واشنگتن با ایران هستند.

بر اساس این نظرسنجی، ۶۱ درصد از شرکت کنندگان بر این عقیده اند که باید در مقابل رفع برخی تحریمها، ظرفیت غنی سازی ایران محدود و بازرسی های سرزده اضافی از فعالیت هسته ای این کشور اعمال شود.

۶۲ درصد از جمهوریخواهان، ۶۵ درصد از دموکرات ها و ۵۱ درصد از کسانی که مستقل از این جناح ها هستند، موافق این نظر هستند.

در میان شرکت کنندگان در نظرسنجی یاد شده، تنها ۳۵ درصد موافق ایده ادامه اعمال فشارهای روزافزون بر ایران برای وادار کردن جمهوری اسلامی به توقف غنی سازی اورانیوم بوده‌اند، لازم به ذکر است که این تفکر مورد حمایت برخی از اعضای کنگره نیز هست.

اما اکثریت بر این نظر هستند که ایران می تواند غنی سازی را در سطح مورد نیاز برای تولید انرژی هسته‌ای انجام دهد و امکان بازرسی های سرزده برای ممانعت از ساخت بمب هسته‌ای در کشور را فراهم سازد، به این ترتیب برخی تحریم ها بسته به عمل جمهوری اسلامی به تعهدات خود می تواند به تدریج برچیده شود.

در این نظرسنجی خلاصه‌ای از استدلال اعضای کنگره برای تعامل با ایران یا‌‌ رها کردن مذاکرات و بیشتر کردن فشار‌ها بر این کشور برای کسانی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند، توضیح داده شد.

"استیون کول" مدیر نهاد برنامه مشاوره عمومی، می گوید که مردم آمریکا هر دو استدلال مطرح شده درباره تعامل با ایران یا سنگین کردن وزنه تحریمها را قانع کننده تشخیص داده اند، اما وقتی سوال نهایی پرسیده شد، اکثر آنها حامی گزینه تعامل با ایران بودند.

همچنین ۶۱ درصد از رای دهندگان حامی تعامل بر سر همکاری مشترک آمریکا با ایران برای بحران عراق بوده اند.

این گزارش در ادامه می گوید که ۷۰ درصد مشارکت کنندگان در نظرسنجی، حامی دیگر ابزارهای اعتماد سازی میان ایران و آمریکا از قبیل همکاری های ورزشی و فرهنگی یا مذاکره برای رفع نگرانی ها بوده اند.

"نانسی کالجر" مدیر تحقیقات مرکز مطالعات بین‌المللی و امنیتی دانشگاه مریلند، نیز می گوید که اگرچه هیچ پاسخ آسان و مشخصی برای مناقشه برنامه هسته ای ایران وجود ندارد، اما بیشتر آمریکائی ها به روشنی خواستار رویکرد دیپلماتیک و همکاری بر سر گزینه‌های جایگزین هستند و اکثریت جمهوریخواهان، دموکرات ها و افراد مستقل بر این عقیده‌اند که مصالحه و سازش بهتر از اعمال دور جدید تحریم‌ها علیه ایران جوابگو خواهد بود.

انتشار این نظرسنجی در زمانی صورت می گیرد که که ایران و شش قدرت جهانی پنج روز دیگر به پایان ضرب الاجل شش ماهه توافق هسته‌ای ژنو نزدیک می‌شوند.

۱۳۹۳/۴/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...